سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

«هنر، دمیدن روح تعهد در انسانهاست»

شورجه: رهنمودهای کلان امام باید در سیاست گذاری های سینمایی تعمیم داده شود / هنر متعهد می تواند جهان را متحول کند

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینمای ایران صبح امروز گفت:متاسفانه خیلی جمله معروف امام مبنی بر «هنر، دمیدن روح تعهد در انسان است» در عمل اجرا نمی شود، باید این فرمایش را در سیاست گذاری ها تعمیم دادو آن را در بین تفکرات هنرمندان ترویج کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، پس از بازگشت امام خمینی (ره) از پاریس، ایشان در بهشت زهرا(س) در حالی که مسائل مختلف و مهمی را بیان نمودند درباره سینما نیز فرمودند که «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم». این سخن باعث شد که تعاریف جدیدی از سینمای ایران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین هنرها در عرصه فرهنگ ارائه شود و  این کلام حکیمانه سرآغازی شد برای جدی گرفتن هنر هفتم توسط جریانی که بعد از انقلاب شکل گرفته بود. با پیروزی انقلاب اسلامی، سینمای ایران مسیر تازه ای را طبق فرمایشات امام آغاز کرد و سینمای نوین ایران شکل گرفت. حال همزمان با بیست و پنجمین سالروز ارتحال آن رهبر کبیر و در ایام درگشت ملکوتی و عرفانی حضرت امام خمینی (ره) با جمال شورجه فیلمساز ارزشی و انقلابی کشورمان گفتگویی را انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد:

جمال شورجه ضمن تسلیت به مناسب ارتحال حضرت امام (ره) به تمامی شیعیان جهان، درباره نقش نگاه فرهنگی امام خمینی به موضوع سینما به خبرنگار سینماپرس گفت: در بهمن ۵۷ که ایشان به کشور بازگشتند در اولین سخنرانی‌شان در بهشت زهرا (س) جمله ای درباره سینما می فرمایند که گفتند «من با سینما مخالف نیستم بلکه با فحشا مخالف هستم». استباط مان این است که سینمای رژیم شاهنشاهی با فحشا و بی حرمتی به دین اسلام مترادف بود. با این جمله امام اعلام می کنند که با زمینه و امکانات فرهنگی مخالفتی ندارند به شرطی که در خدمت دین و فرهنگ اسلامی باشد که سینما هم یکی از همان مظاهر تمدن است.

وی با بیان اینکه  جمله معروف امام مبنی بر «هنر، دمیدن روح تعهد در انسان است» منشور فرهنگی انقلاب اسلامی است تصریح کرد: وقتی این جمله در سینما محقق شود به یقین تحول بسیار گسترده و تاثیرگذاری در فرهنگ و سینمای ایران بوجود خواهد آمد. هدایت مردم به سمت اهداف عالیه جهان اسلام و احساس مسئولیت و تعهد پذیری جامعه از سینما می آید و این گفتار حضرت امام یک کلام نورانی در همین مسیر تعبیر می شود.

کارگردان «خلبان» یادآور شد: متاسفانه این روزها خیلی جمله «هنر دمیدن روح تعهد در انسان است» در عمل اجرا نمی شود، باید این فرمایش را در سیاست گذاری ها تعمیم دهند همینطور آن را در بین تفکرات هنرمندان ترویج کنند و هنرمندان بدون هیچ دستورالعملی و به عبارتی بدون هیچ آیین نامه‌ای متعهدانه قبول کنند که هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان ها است.وقتی هنرمند این موضوع را بپذیرد قطعا اثر او هم هنرمندانه خواهد شد و پیام فیلم هم متعهدانه می‌شود.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: هنر متعهد تنها مربوط به ایران نمی‌شود و تمام هنرمندان جهان می توانند آن را سرلوحه کار خود قرار دهند. هنرمند با آثارش می تواند انسان ها را نسبت به موضوعات و مشکلاتی که مستکبران جهانی بوجود می آورند متعهد و از طریق همین هنر متعهد جهان را متحول کند. بی تردید اگر این مشکلات از طریق سینما نزد مخاطبان جهانی مطرح شود می تواند قطعأ بر تفکرات مردمان دنیا تاثیر گذار باشد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه ترویج صحبت های امام درباره هنر متعهد موجب انقلاب در جهان می شود اذعان کرد: منشور فرهنگی امام پیام گسترده و پر محتوایی دارد که می تواند در سازمان ملل از آن استفاده و به عنوان یک آیین نامه برای هنرمندان ترسیم شود همانطور که شعر سعدی در سردر سازمان ملل آمده است، کلام امام هم می تواند چون شعر سعدی در سازمان ملل بدرخشد و در سرتاسر دنیا به عنوان سرمشق قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.