جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱

نقد شفاهی«۵۰ قدم آخر»

اکبرلو: فیلم جدید پوراحمد پر از گاف‌های تصویری است

بابک حمیدیان در  فیلم سینمایی «پنجاه قدم آخر»به کارگردانی کیومرث پوراحمد

سینماپرس: یک منتقد گفت: در فیلم «۵۰ قدم آخر» تعداد قابل توجهی گاف های سینمایی وجود دارد که در اکران جشنواره ای بسیاری از منتقدان بر آن ها انگشت گذاشته بودند اما در اکران عمومی باز هم شاهد تکرار همان ها هستیم.

منوچهر اکبرلو منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «۵۰ قدم آخر» ساخته کیومرث پوراحمد اظهار داشت: آخرین فیلم کیومرث پوراحمد توقعات لازم از سازنده فیلم خوب «اتوبوس شب» را برآورده نمی سازد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران یادآور شد: دلائلی این ساخته جدید کیومرث پوراحمد را جزو آثار ضعیف او قرار می دهد، نخست اینکه قصه موجود توان یک فیلم سینمایی کامل را ندارد بنابراین به ویژه نیمه دوم فیلم روایت انسجام لازمه را ندارد و گاه  صحنه ها بی مورد و کشدار می شوند یا اتفاقاتی فرعی رخ می دهد که مرتبط با خط اصلی داستان نیست و به راحتی قابل حذف هستند.

اکبرلو تصریح کرد: اینکه در برخی از صحنه ها در طول روایت فضا واقعی و رئالیستی تغییر می یابند و بعضاً روایت غیر رئال می شود نیز به یکدستی فیلم آسیب می رساند، همچنین رو به رو شدن شخصیت اصلی با دیگر آدم های داستان مانند آن دختر کرد غیر قابل باور به نظر می رسد ضمن اینکه گفتارهای بین آن ها نیز از منطق لازم برای چنین شخصیت هایی دور است و این باورناپذیری آن ها را تشدید می کند.

این منتقد و روزنامه نگار خاطرنشان کرد: گر چه نمی توان از تلاش تدوینگر و فیلمبردار فیلم ناگفته گذر کرد اما روایت ناپایدار فیلم کوشش آن ها را  به ثمر نمی رساند. به نظر می رسد کیومرث پوراحمد که می تواند در عرصه دفاع مقدس فیلم های خوبی بسازد، نیازمند استفاده از فیلمنامه های منسجم تر و قابل قبول تری است.

منوچهر اکبرلو در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: نکته آخر اینکه در این آخرین ساخته کیومرث پوراحمد تعدادی قابل توجه گاف های سینمایی وجود دارد که برای فیلمساز با تجربه ای مانند کیومرث پوراحمد عجیب به نظر می رسد. در اکران جشنواره ای بسیاری از منتقدان بر آن ها انگشت گذاشته بودند اما در اکران عمومی شاهد تکرار همان ها هستیم. این گونه اشتباهات از فیلمسازان جوان طبیعی است اما برای کسی در جایگاه پوراحمد عجیب به نظر می رسد و تاسف بار آن است که او بر درست بودن آن ها پافشاری می کند. اتفاقی که در فیلم های اخیر فیلم سازانی مانند: مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی نیز افتاده است. طبیعی است که قرار گرفتن در موضع  لج و پافشاری غیر منطقی در نهایت تنها به ضرر فیلم تمام خواهد شد.  به عنوان یک فیلم دفاع مقدسی باید امیدوار بود که  این فیلم فروش داشته باشد تا انگیزه تولید چنین فیلم هایی استمرار داشته باشد اما متاسفانه پیش بینی من چنین نیست و فیلم با استقبال روبه رو نخواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.