چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱

نقش سینما در تبیین مفهوم «انتظار»

هاشم زاده: با سطحی نگری نمی‌شود کاری کرد/ سینمای ایران از آینده خود غافل است چه برسد به آینده دنیا!

سید ناصر هاشم زاده*

سینماپرس: سید ناصر هاشم زاده فیلمنامه نویس سینما در آستانه سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) صبح امروز گفت: وقتی که سینمای ایران برای آینده خود هیچ برنامه روشنی ندارد و با غفلت نمی داند باید در انتظار چه روزهایی بنشیند، چطور می توان توقع داشت که در بحث مفاهیم کلان و پر معنایی چون انتظار امام موعود تأثیرگذار باشد و به آینده دنیا بیاندیشد؟

بنابراین گزارش، این فیلمنامه نویس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد نقش سینما در تبیین مفهوم انتظار اظهار داشت: اگرچه نام این روزها را دوره انتظار برای شیعیان نامگذاری کرده اند، اما همه چیز تنها در یک واژه بنام «انتظار» خلاصه نمی شود و باید بسترهای لازم و صحیح را برای تحقق و معنای این واژه فراهم نماییم. 

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «بید مجنون» تصریح کرد:  سینمای ما در حالت فعلی شاهد دست های بسته ای پیرامون مفهوم انتظار است و حتی در انتظار آینده روشنی برای خود نیست که بتواند برای ما قابل حدس و پیش بینی باشد، چرا که آرمان و اندیشه ای برای آینده خود ترسیم نکرده است، در حالیکه سینمای هالیوود تقریبأ این کار را داده است و فیلم هایی می سازد که در آن به مفهوم رویا پردازی و چشم به آینده، توجه ویژه ای می شود.

نویسده فیلم سینمایی «سیب و سلما» یادآور شد: شما رویای حضرت یوسف (ع) در سکانس پایانی این سریال را حتماً به یاد دارید، رویای ایشان تعبیرش در آینده است. اینکه ما هم برای آینده سینمای خود باید اهداف و آرمان و رویا ترسیم کنیم ، رویایی که به نظر من در آینده ای نه چندان دور برای همه ما قابل دسترس باشد و من خیلی امیدوار هستم که این اتفاق مهم در سینمای ما به زودی محقق شود.

هاشم زاده اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر سینمای ما در حال گذران زندگی روزمره است،  گاهی خوابش می برد، گاهی در حسرت دیروز و روزهای گذشته  به سر می برد و بدون رویا و چشم اندازی به آینده خیلی آرام در حرکت است اما اگر قرار باشد مفهوم انتظار در سینمای ما  شکل عملی  به خود بگیرد و تحقق یابد، باید به سمت  سینمای متفکر و اندیشه ورز در حرکت بود تا در آینده ای نه چندان دور با استفاده از این سینما بتوانیم تاریخ بشر را دوباره برای همگان زنده کنیم.

 این فیلمنامه نویس خاطرنشان کرد: ما در طول این سالها به سمت سینمای با تفکر و پر از اندیشه های ناب نرفته ایم و لذا در این نوع سینما به داستان پردازی خیلی سطحی بسنده و قناعت کرده ایم  و این کار موجب می شود ما آرمان و آرزویی برای آینده نداشته باشیم و این کار موجب شده است تا رویکرد مان نسبت به آینده همچنان در حالت مبهم بماند.

هاشم زاده تصریح کرد:  در حال حاضر همه چیز در سینمای ما در فلاش بک ها  می گذرد،  به نظر من نگاه به گذشته هیچ عیبی ندارد به شرط آنکه بتوانیم از آن عبرتهای خوبی برای ترسیم آینده سینما داشته باشیم اما فعلا در خواب هستیم. سینمای اندیشمند باید هر چه سریعتر وارد شود و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور به سمت این سینمای بتوانیم در حرکت باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در زمینه تبیین مفهوم انتظار از سوی متولیان امر در سینما کم کاری شده است یا خیر خاطرنشان کرد: در این زمینه نه تنها کم کاری شده است بلکه تا کنون اصلاً به آن توجهی نداشتیم و برخی کارهایی هم که تا کنون جسته و گریخته  در این زمینه ساخته شده با هزار ابهام و اما و اگر با استفاده از  دست های پشت پرده رخ داده است که در آن تفکر صریح وجود ندارد.

وی در پایان تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا با حفظ همه جنبه های هنری بتوانیم با در نظر گرفتن چشم اندازی شفاف از آینده و مبتنی اصول دینی خود در اینده ای نه چندان دور به سینمای مطلوب و آرمانی دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.