دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

در واکنش به اظهارات اخیر علی جنتی

عباسیان: تصمیمات وزارت ارشاد منفعلانه است/ بخش خصوصی درصورت انحلال رسانه های تصویری نظر نظام را تأمین نمی کند

محمدرضا عباسیان

سینماپرس: محمدرضا عباسیان مدیر عامل سابق موسسه رسانه های تصویری گفت: مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گذشت یك سال از فعالیتشان و به تعبیری پایان ۲۵درصد از عمر دوره مدیریت شان نشان دادند نه تنها استراتژی و برنامه ای ندارند حتی در تصمیم گیری هایشان كاملا منفعلانه و براساس فضای موجود اقدام می كنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،روز گذشته وزیر ارشاد در پاسخ به گلایه یکی از اعضای هیات نمایندگان درباره صنعت نمایش خانگی و سازمان سینمایی گفت: خیلی متاسفم که در سازمان سینمایی چنین برخوردهایی صورت می گیرد، موسسه رسانه های تصویری در زمان آقای لاریجانی ایجاد شده است اما فکر می کنم با گذشت زمان می توانیم آن را منحل کنیم، چون موضوعیت آن از بین رفته است.

وی درباره کپی های غیر مجاز عنوان کرد: در وزارت ارشاد ستادی تحت عنوان ستاد صیانت و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی تشکیل شده که مبنای قانونی هم ندارد و به نظرم چندان موفق نبوده است. ما سه‌، چهار ماه است در حال بررسی این موضوع هستیم که کار این ستاد را به حوزه‌های مربوطه منتقل کنیم و بخشی از کار را به تشکل‌های خصوصی واگذار کنیم چون من عمیقا معتقدم که خود تشکل‌ها قاچاقچیان و خلاف‌کارهای حوزه خود را بهتر می‌شناسم و می‌خواهیم این کار را واگذار کنیم تا بهتر عمل شود. ما در بازار از پس این محصولات غیرمجاز برنمی‌آییم. فروش این محصولات آن‌قدر شایع است که در بازار نمی‌توان با آن برخورد کرد.

حسین مسافر آستانه رییس فعلی موسسه رسانه های تصویری در گفتگویی ضمن اعلام بی اطلاعی از این خبر گفت: نمی دانم منظور از بیان چنین صحبت هایی چیست اما بر این نکته تاکید می کنم که این موسسه همواره در جهت تقویت زیرساخت های سینما فعالیت کرده است.

در همین خصوص با مدیرعاملسابق موسسه رسانه های تصویری مصاحبه ای را انجام دادیم که از نظرتان می گذرد:

محمدرضا عباسیان درباره موضوع انحلال این موسسه در دولت یازدهم به سینماپرس گفت: متاسفانه مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گذشت یك سال از فعالیتشان و به تعبیری پایان ۲۵درصد از عمر دوره شان نشان دادند نه تنها استراتژی و برنامه ای ندارند حتی در تصمیم گیری هایشان كاملا منفعلانه و براساس فضای موجود اقدام می كنند.

وی افزود: شكل حقوقی و ساختار معاونت سینمایی سابق ایجاب می كرد موسساتی برای پیشبرد اهدافش بوجود بیاورد چراكه معاونت سینمایی امكان انعقاد قرارداد با افراد و بسیاری از هزینه ها را نداشت و درنهایت بنیاد سینمایی فارابی،انجمن سینمای جوان، مركز گسترش سینمای مستند و تجربی  و سینما شهر تاسیس شدند. در دوره‌ای تمام فعالیت های معاونت سینمایی در فارابی خلاصه می شد و فعالیت هایی مثل تولید فیلمنامه، تولید فیلم، وارد كردن تجهیزات،فراهم كردن پزتیو و نگاتیو، اكران فیلم ها، فعالیتهای بین الملل، برگزاری جشنواره ها در بنیاد فارابی صورت می گرفت.

دبیر سی و یكمین جشنواره فیلم فجر در عین حال خاطرنشان كرد: با تشكیل سازمان سینمایی این امكان وجود دارد كه سازمان با تولید كنندگان ارتباط حقوقی داشته باشد و پروژه هایش را به موسسات فرهنگی و شركت ها بسپارد. این به این معناست که اگر بنای کوچک سازی مد نظر است موسساتی مثل فارابی و سینمای تجربی میتواند حذف شود  اما سازمان سینمایی برای عرضه محصولات كه یك فعالیت اقتصادی است نیازمند یك موسسه است، تنها موسسه‌ای كه وجه قانونی در تركیب سازمان سینمایی و ثبت آن براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گرفت و نیاز به حضورش در ساختار تخصصی وجود دارد، موسسه رسانه های تصویری است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: فرمایش آقای وزیر كه اخیرأ گفتند بخش خصوصی در حوزه عرضه فیلم باید فعالیت كند نشان دهنده عدم شناخت وزیر از این حوزه است و یا مشاوره خوبی به ایشان داده نمی شود، بخش خصوصی نشان داده است كه نگاه استراتژیك و ایدئولوژی نظام را تامین نمی كند. به این معنی که فیلمهای ارزشی و فرهنگی که توزیع شان بازدهی اقتصادی دارد توسط بخش خصوصی عرضه نمی شود و فقط موسسه رسانه های تصویری در سالهای کذشته به توزیع این آثار پرداخته است.

عباسیان یادآور شد: در گذشته این اشتباه بوجود آمد كه مركز پخش بنیاد سینمایی فارابی تعطیل شد و این بنیاد برای اكران فیلم هایش به مشكل برخورد. دولت برای اكران فیلم هایش به پخش نیاز دارد و این نگاه وجود داشت كه موسسه رسانه های تصویری به سمت پخش بین المللی و اكران داخلی و عرضه ویدیویی فعال برود.

وی با بیان اینكه چارت سازمان سینمایی ارتباطی به موسسات ندارد گفت: به لحاظ حقوقی همه موسسات خصوصی تلقی می شوند اما به لحاظ عملی بخشی از دولت هستند چراكه موسسات ساختار خصوصی دارند و در ثبت شركت ها با هیئت امنا ثبت شدند در حالی كه رییس هیات امنای آنها رییس سازمان سینمایی است.

این مستندساز با اشاره به فعالیت دوره گذشته موسسه افزود: موسسه رسانه های تصویری در سال های گذشته نشان داد كه هیچ رقابتی با بخش خصوصی ندارد، آمار فیلم هایی كه توسط موسسه پخش شده نشان داده فیلم های ارزشی  مورد انتخاب بوده است به نحوی كه بخش خصوصی تمایلی به خرید آنها نداشته است چراكه اگر موسسه نبود هیچ یك از این فیلم ها خریداری و پخش نمی شد.

عباسیان اذعان كرد: حضور موسسه باعث شد كه قیمت خرید فیلم ها از یك مقداری پایین تر نیاید و شاید ناراحتی بخش خصوصی از موسسه به همین دلیل باشد و با حذف موسسه می خواهند فیلم ها را با قیمت نازل تری خریداری كنند ولی اینكه وزیر ارشاد در حوزه ای كه تخصص ندارد و بدون دریافت مشاوره این چنین اظهار نظر می كند در حالی كه حتی رییس موسسه رسانه های تصویری هم از آن اطلاعی ندارد و نشان داد كه نسبت به طرح این موضوع گله مند هم هستند کمی سوال برانگیز است.

عباسیان با تاكید بر نقش مهم موسسه رسانه های تصویری در توزیع آثار فرهنگی خاطرنشان كرد: در حالی كه فیلم های با فروش بالا در اكران توسط چند شرکت بخش خصوصی توزیع می شود، چند شرکت مشخصا در حوزه فیلم خارجی فعال بوده و بخش عمده ای از موسسات ویدیو رسانه غیرفعال هستند در این میان با نبود موسسه رسانه های تصویری باید به شدت نگران وضعیت نمایش خانگی بود.

وی با بیان اینكه تاثیرگذاری سینمای خانگی نسبت به اكران بیشتر است گفت: تعداد مخاطبین و تیراژ فیلم های شبكه نمایش خانگی نسبت به اكران و تعداد تماشاگران فیلم ها بیشتر است، وزارت ارشاد حتما نیازمند یك نهادی برای عرضه این آثار است و بجای استفاده از این ظرفیت از لفظ انحلال استفاده می شود در عین حال كه معنایش این است كه جناب وزیر از ارزش های شبکه نمایش خانگی و ظرفیت موجود موسسه آگاه نیست.

این مستندساز خاطرنشان كرد: مدیران كنونی در مقابل هر فشار كوچك عكس العمل مقطعی انجام می دهند. هنوز بعد از یك سال در حال شنیدن نقطه نظرات مختلف هستند، گویی كه عمر این وزات خانه سالیان طولانی ادامه خواهد داشت و قصد دارند چندین سال آن را صرف فكر كردن و گفتگو كنند.

عباسیان با اشاره به عملکرد بین المللی مدیران فعلی وزارت ارشاد افزود: به ظاهر تخصص مدیران كنونی ارشاد در حوزه بین الملل بود، تصور این بود كه با توجه به تجربه سفارت آقای وزیر  و رایزنی فزهنگی آقای حجت الله ایوبی حداقل در حوزه بین الملل وزارت خانه و سینما تغییری بوجود بیاورند اما اكنون می بینیم كه نه تنها تغییرات مثبتی بوجود نیامد بلكه اتفاقات خیلی تاسف باری هم بوجود آمد.

وی درباره فشار بخش خصوصی به انحلال موسسه رسانه های تصویری اذعان كرد: اكنون ما یك اتحادیه ویدیو رسانه داریم كه هنوز در وزارت ارشاد ثبت نشده است و در وزارت بازرگانی ثبت شده است، ظاهرا عزیزی از آن صنف نكاتی را مطرح كردند كه آقای وزیر گفتند من بررسی می كنم تا اجحافی در بخش خصوصی نشود! در حالی كه هیچ فردی هم نبوده كه پاسخ دهد و آقای وزیر به جای مشورت به صورت احساسی اعلام می كنند كه موسسه رسانه های تصویری را منحل خواهند كرد.

عباسیان با اشتباه خواندن بازگشت ستاد مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی به موسسه رسانه های تصویری گفت: دوره‌ای این ستاد در موسسه شكل گرفته بود در حالی كه مبارزه با قاچاق وظیفه موسسه نیست چراكه حوزه فعالیت این ستاد بسیار گسترده است كه یك بخش آن نمایش خانگی است و به حوزه هایی مثل فروش غیرقانونی محصولات در اینترنت، نرم افزار، بازیهای رایانه ای، كتاب و.. هم می پردازد.

وی ادامه داد: با وجود اینكه در زمان من این ستاد خوب عمل می كرد اما اعلام كردیم كه به دلیل نداشتن ردیف بودجه و نداشتن جایگاه قانونی، آن را از موسسه خارج می كنیم. این ستاد هیچ ارتباطی به بخش خصوصی ندارد و این امكان وجود ندارد كه این ستاد را به بخش خصوصی واگذار كنیم چراكه مثل این می ماند كه نیروی انتظامی را به بخش خصوصی واگذار شود!

عباسیان با بیان اینكه اكنون ستاد مبارزه با محصولات فرهنگی تبدیل به ستاد هولوگرام فروشی شده است یادآور شد: این ستاد باید تقویت شود، مهم ترین وظیفه وزیر فعال كردن این ستاد است چون اگر این ستاد موفق باشد قطعا به بازار شبكه نمایش خانگی كمك خواهد كرد، اینكه بخش دی وی دی را به موسسه رسانه های تصویری  یا بخش نرم افزار را به سینمای دیجیتال واگذار کنیم با توجه به اینكه گفته شده است موسسه منحل می شود پس بخش نمایش خانگی را هم به اتحادیه صنفی می دهند!

وی ادامه داد: ستاد به تنهایی توانایی اجرایی ندارد بلكه باید نیروی انتظامی،وزارت اطلاعات،نیروی مقاومت بسیج، قوه قضاییه و.. با آن همكاری كنند، با این وجود اكنون كه این ستاد منتسب به وزارت ارشاد است كسی با آن همكاری نمی كند و اگر به بخش خصوص واگذار شود كه دیگر هیچ اتفاقی نمی افتد. به تعبیری این نكته كه وزیر محترم گفته اند ستاد صیانت از آثار فرهنگی و مبارزه با قاچاق کالاهای فرهنگی هم منحل خواهد شد نشان دهنده این است كه پذیرفتند ستاد تحت نظرشان منفعل فعالیت می كند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.