سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

جشنواره مقاومت نباید تضعیف شود/ داوران از ورود فیلمهای بی کیفیت جلوگیری کنند

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی*

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس سرمایه مهم انقلاب اسلامی است گفت:نباید اجازه بدهیم این سرمایه عظیم تضعیف و یا خللی به آن وارد شود.

بر اساس این گزارش، وی در گفتگویی با بیان اینکه هر اتفاق مثبتی که پیرامون دفاع مقدس و مقاومت در عرصه های مختلف انجام گیرد به نفع کشور است، افزود: مقاومت و دفاع مقدس گنجینه مهمی برای نسل حال و آینده محسوب می شود و یکی از مهم ترین بخش ها در این موضوع در بعد مسائل فرهنگی و معنوی فیلم های دفاع مقدس است که باید به آنها توجه جدی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه حرکت خوبی به سمت تهیه فیلم های دفاع مقدس تا به امروز صورت گرفته است اما با این وجود باز هم مطلوب نیست و باید تلاش گسترده تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل بعدی، جنبه آموزشی و تعلیمی است، گفت: دیدن فیلم ها با موضوع مقاومت و دفاع مقدس بسیار تاثیرگذار و مهم است. فیلم های دفاع مقدس حامل پیام های مهمی است  وآثارش در سطح جامعه بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه فیلم و مسائل فرهنگی به عنوان زیرساخت قوی اجتماعی مورد تایید مجلس است، گفت: برای امور فرهنگی بودجه خوبی درنظر گرفته شده است اما اصل اعتبار است که باید تصویب شود و جدای از تخصیص آن است که این امر مربوط به دولت می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اشکال دیگر در این مورد دیدگاه ها و نگاه مسئولین ذی ربط درباره مسائل فرهنگی کشور است. ما به نوع نگاه ها نسبت به مساله فرهنگ انتقاد داریم و معتقدیم اگر نگاهمان به ارزش های فرهنگی تغییر کند فیلم های مربوط به جنگ، دفاع مقدس و مقاومت قدرت بیشتری خواهند گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ۳۶ سال است که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسیده است و میز بیلیارد سلطه و استکبار را شکسته است. ضربه ای که آمریکا و اسرائیل از انقلاب ما خوردند ضربه بسیار سنگینی است بنابراین آنها با هر چیزی که موجب رشد شود مخالف هستند ضمن اینکه یکی از ابزار رشد می تواند فیلم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سالک همچنین عنوان کرد: برای ما مهم است که مردم دنیا از ارزش های انقلاب اسلامی ایران استقبال کنند بنابراین باید این ارزش ها را به دنیا معرفی کنیم. فیلم ها با موضوع مقاومت و دفاع مقدس بیانگر این موضوع می تواند باشد بنابراین باید توجه داشته باشیم تا این بخش تقویت شود.

وی همچنین، درباره وظایف دستگاه ها و نهادهای ذی ربط نیز گفت: دستگاه ها  و نهادهای متعددی در این زمینه فعال هستند که مهم ترین آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی است. این سازمان ها باید توجه داشته باشند که جهت فعالیت و حرکت شان به سوی ارزش ها و رشد و توسعه ارزش ها باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: سبک زندگی دینی را که رزمندگان با اخلاص و ساده زیستی در جبهه ها ارائه دادند و عدم ترس آنها از دشمن از جمله مسائل مهمی است که می توان دستمایه فیلم های ما در این زمینه قرار گیرد ضمن اینکه دستگاه ها و نهادها باید از این نوع موضوعات حمایت کنند و تلاش کنند تا این نوع فیلم ها در وضعیت مناسبی قرار گیرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: هدف اصلی این جشنواره گسترش «فرهنگ مقاومت» است بنابراین داوری های جشنواره فیلم مقاومت باید با تعصب و دقت بیشتری صورت گیرد تا فیلم های ضعیف وارد جشنواره نشوند زیرا کیفیت فیلم های تولید شده می تواند زمینه ساز دیده شدن یا دیده نشدن آنها را فراهم کند ضمن اینکه در این جشنواره میهمانان بین المللی هم حضور دارند که این فیلم ها را می بینند و نظر آنها در کشورهای خودشان می تواند بازتاب زیادی را به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سالک گفت: متاسفانه سینمای دفاع مقدس آنطور که باید در دنیا دیده نشده است و باید در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد زیرا مقاومت و دفاع مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران از غنای بالایی برخوردار است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.