دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸

اکران فیلم های خارجی و دیدگاههای متنوع/ ۳

هاشمی: سینماها کیفیت ندارند/ مردم ترجیح میدهند در خانه های خود فیلم خارجی ببینند

سید ضیاء هاشمی

سينماپرس: سیدضیا هاشمی تهیه كننده سینمای ایران معتقد است که اكران فیلم های خارجی در ایران موفقیت آمیز نخواهد بود چرا که امروزه در هر خانه‌ای امكانات سینمای خانگی وجود دارد كه فیلم های روز جهان را با كیفیت بالا می توانند در دستگاه‌های پخش خودشان شاهد باشند.

براساس اين گزارش،رییس جامعه صنفی تهیه كنندگان درباره اكران فیلم های خارجی در سینمای ایران به سینماپرس گفت: به طور كلی هر رقابتی برای سینمای ایران مفید خواهد بود همانطور كه در دوره‌ای بیش از ۲۰۰ عنوان فیلم در سراسر كشور به نمایش درمی‌آمد و در كنار آن فیلم های ایرانی هم به فروش قابل قبولی دست پیدا می كرد.

وی افزود: با گسترش رسانه ها همزمان با اكران جهانی، نسخه با كیفیت هر فیلم خارجی در ایران قابل دسترس است و از طرفی سانسور فیلم های خارجی و نمایش آن براساس موازین اخلاقی ما خروجی متفاوتی با نسخه اولیه خواهد داشت بنابراین خیلی از مردم ترجیح می دهند تا فیلم ها را در تلویزیون های شخصی خودشان ببینند.

تهیه كننده «اعتراض» عنوان كرد: ظرفیت كنونی سالن های سینما حتی برای فیلم های داخلی مناسب نیست چه برسد به اكران فیلمهای خارجی كه قصد داریم اجرا کنیم اما احداث سالن های سینمای با كیفیت پخش خوب، همزمان با آغاز اكران جهانی در جایگاه خود اتفاق خوبی است.

وی  یادآور شد: در دوره‌ای مسئولیت اكران فیلم های خارجی با من بود و فیلم های روز دنیا مانند ترمیناتور ۳ را همزمان با اكران جهانی خریداری كردیم و در چند سالن سینمای خوب با دوبله اكران كردیم  اما متاسفانه جواب نداد با اینكه حتی نوع انتخاب فیلمهایمان به نحوی بود كه نیاز به سانسور هم نداشتند.

تهیه كننده «روز شیطان» با محدودیت خواندن سینماهای با كیفیت برای نمایش آثار خارجی گفت: تنها پردیس های آزادی، ملت،اریكه و ایوان شمس ظرفیت نمایش فیلم های خارجی را دارند در حالی كه این سینماها هم باید اولویت شان نمایش و حمایت فیلم های ایرانی باشد. برای نمونه در دوره ای سینما فرهنگ سانس آخر خودش را به نمایش فیلم های خارجی اختصاص می داد كه تقریبا استقبال خوبی داشت، البته با نمایش محدود نمی توان گفت كه عرضه برای رقابت خارجی ایجاد شده است.

تهيه كننده «عروس» با تاكید بر ایجاد رقابت گفت: با وجود امكانات فیلمبرداری مدرن در داخل كشور اما به دلیل نبود رقابت با سینمای دنیا، فیلم های سینمای ایران عقب افتاده و ضعیف است چراكه سینما بیشتر در حاشیه قرار گرفته و هركسی به دنبال تامین منافع شخصی خودش است.

هاشمی با بیان اینكه سینما نسبت به تلویزیون عقب افتاده است عنوان كرد: اكران فیلم خارجی در ایران پشتوانه محكمی ندارد چراكه دولت و صنف هم از آن حمایت نمی كند با این وضعیت سینمای ایران همچنان در تراولینگ محدود می شود در حالی كه این تكنیك در سینمای جهان معنا ندارد.

وی تصریح كرد: در صورت عملی شدن این طرح بطور گسترده، باید این طرح با اكران تك سانس آغاز شود و در مرحله های بعدی به سمت اكران در یك گروه مشخص برود.

تهيه كننده «شوكران» درباره نوع انتخاب فیلمها گفت: انتخاب فیلم های خارجی توسط بخش بین الملل فارابی فاجعه بوجود می آورد و در این موضوع باید بازنگری اساسی شود به نحوی كه درباره فیلم ها شورایی متشكل از افراد با تجربه تصمیم گیری كند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.