جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶

تازه‌های ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی؛

مرکز پویانمایی« صبا»، از انیمیشن «مدرسه ای در جنگل» تا «مهارت‌های زندگی»

انیمیشن مدرسه ای در جنگل-انیمیشن مهارت‌های زندگی

سینماپرس: رستوران جنگل، مدرسه ای در جنگل، سارا وسامان، رعنا دختر دهقان، مسافری از دوردورا، ماجراهای کوشا، میچکا، مهارتهای زندگی، روباه وخروس، قصه های خوب برای بچه‌های خوب و فرزندان آفتاب از جمله انیمیشن‌های مرکز پویانمایی صبا است که تولید سری‌های جدید آن در دستور کار گروه ۳بعدی مرکز پویانمایی صبا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بخش انیمیشن سینماپرس، سری جدید یازده انیمیشن توسط مرکز پویانمایی صبا و با تکنیک سه بعدی در حال ساخت و تولید است. در این گزارش سعی کرده ایم به موضوع و محتوای انیمیشن های جدید بپردازیم مروری خواهیم داشت بر چگونگی تولید این انیمیشن‌های جدید. در این زمینه با برخی از کارگردان ها و تولید کنندگان این آثار نیز به گفت و گو پرداخته ایم که از نظرتان می‌‌گذرد:

مدرسه ای در جنگل* مدرسه ای در جنگل*

کارگردان انیمیشن «مدرسه ای در جنگل»: دنیای کودکان شادتر از دنیای بزرگسالان است

داوود حدیثی کارگردان انیمیشن «مدرسه ای در جنگل» با اشاره به این که دنیای کودکان خوش رنگ و لعاب تر و شادتر و تخیلی تر از دنیای بزرگسالان است گفت: «اگر ابزاری پیدا کنیم که بتوانیم از طریق آن با کودک ارتباط برقرار کنیم می توانیم حرفمان را راحت تر به کودک بگوییم و یکی از بهترین ابزار ها انیمیشن است.»

وی افزود: «با توجه به اهميت آموزش خلاقيت در اين مجموعه سعی شده تا در کنار آموزش ها مختلفی که به کودکان داده می شود با خلق فضا و داستان هايی جذاب و خيال انگيز ويژگی افراد خلاق و موانع پيش روی خلاقيت را برای آنها باز گو کنیم.»

این انیمیشن ۳بعدی که در ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه ای تولید و از شبکه های سیما پخش شد و اکنون سری دوم آن در ۲۶ قسمت ۱۰ دقیقه ای به کارگردانی داود حدیثی و نویسندگی مهدی اسماعیلی در مرحله نگارش فیلمنامه است.

داستان انیمیشن «مدرسه ای در جنگل» از این قرار است: پسر بچه ای هشت، نه ساله به نام «پسر جان» در روز تولد خود کتابی به نام «مدرسه ای در جنگل» از پدرش هديه می گيرد. کتاب که به جز چند عکس حيوان در فضای جنگل چیزی ندارد، وقتی برای پسر جان جذاب می شود که او متوجه حرکت آزادانه شخصيت ها در صفحات کتاب و گذر آنها از صفحه ای به صفحه ديگر می شود و وقتی اين شوق به حيرت مبدل می شود که می بيند گوشه و کنار خانه نيز چون صفحات کتاب، گردشگاه آنها است.

سارا و سامان* سارا و سامان*

کارگردان انیمیشن «سارا و سامان»: در سری دوم این مجموعه شخصیت جدیدی با نام «نیکا» اضافه خواهد شد

ناهید صمدی کارگردان انیمیشن «سارا و سامان» با اشاره به اینکه در تدارک ساخت سری دوم این انیمیشن به سر می‌برد عنوان کرد: «در سری دوم این مجموعه شخصیت جدیدی با نام نیکا به عنوان همسایه سارا و سامان حضور پیدا می کند که قرار است این شخصیت نقش پررنگی داشته باشد. در سری اول این انیمیشن به مشکلات و دغدغه کودکان در درون خانه پرداخته می شود اما در ۱۳ قسمت دوم این انیمیشن، ماجراها فراتر از خانه و خانواده رفته و به مشکلات بچه ها در محیطی فراتر از آن پرداخته می شود.»

وی ادامه داد: «در انیمیشن «سارا و سامان» سعی کردیم ترس ها و ناشناخته هایی که در سنین خردسالی و کودکی برای بچه ها به وجود می آید را با زبانی طنز و در قالب داستان روایت کنیم به صورتی که در پایان هر قسمت بچه ها می توانند به یک نتیجه گیری برسند، از آنجا که خردسالان و کودکان انیمیشن های کوتاه و اکشنی مثل تام و جری برایشان جذابیت بیشتری دارد از همین رو سعی کردیم که در «سارا و سامان» نیز در یک زمان کوتاه و با اکشن هایی جذاب داستان ها را برای بچه ها به تصویر بکشیم.»

گفتنی است؛ سری اول این انیمیشن در ۱۳ قسمت ۶ الی ۸ دقیقه ای تولید شده است، در طول این قسمت ها شخصیت های ثابتی وجود دارد که در هر قسمت برایشان اتفاق جدیدی رخ می دهد و سری دوم انیمیشن سارا وسامان به کارگردانی ناهید صمدی امین و نویسندگی راضیه کاظم زاده ایرانشهر و به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا در ۱۳ قسمت ۷ دقیقه ای در مرحله فیلمنامه است.

مسافری از دور دورا* مسافری از دور دورا*

کارگردان انیمیشن «مسافری از دور دورا ۲»: داستان اين مجموعه با بازگشت «منچی» به سیاره دوردورا آغاز می شود

مریم گودرزی کارگردان انیمیشن «مسافری از دور دورا» با بیان اینکه داستان اين مجموعه با بازگشت «منچی» به سیاره دوردورا آغاز می شود گفت: «درحالی که منچی آموزش های اجتماعی را که در زمان حضورش در زمین فرا گرفته است را به هم نوعانش انتفال می دهد یک خلافکار بین کهکشانی و معروف به نام «کوکوجا» به خاطر فعالیت های منچی مجبور به فرار از سیاره خود می شود و برای گرفتن انتفام به سمت زمین و مزرعه آرزوها می آید. از طرفی دو پلیس بین کهکشانی به نامهای «بگی» و «ببن» نیز برای به دام انداختن «کوکوجا» روانه زمین می شوند.  

گودرزی گفت: «مجموعه «مسافري از دوردورا۲»  با تكنيك ۳بعدی رايانه ای برای گروه کودک توليد شده است.»

گفتنی است؛ مجموعه پویانمایی «مسافری از دور دورا» در دو سری ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه ای به کارگردانی مریم گودرزی و تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا و نویسندگی تمنا رستگار تولید شد.

میچکا* میچکا*

کارگردان انیمیشن «میچکا»: یادگیری کاربرد اعضای بدن توسط کودکان محتوای این انیمیشن است

علیرضا صالحی کارگردان انیمیشن «میچکا» محتوای کلی این انیمیشن را این می‌داند که بچه‌ها یاد بگیرند اعضای بدن و داشته‌هایشان چه کاربردی دارد و قدر آن‌ها را بدانند و درباره داستان آن می گوید: «داستان درمورد کودکی است که هربار برایش اتفاقی می‌افتد و آرزویی می‌کند؛ موجودی از سرزمینی عجیب می‌آید و او را می‌برد تا آرزوهایش را برآورده کند، این کودک هم آرزوهای عجیبی می‌کند مثلاً یک بار آرزو می‌کند تا چشمانش فواصل دور را ببیند اما اتفاقاتی می‌افتد تا او به این نتیجه می‌رسد که نعمات الهی که به او تعلق دارد و وضعیت فعلی چشم‌هایش خوب است.»

صالحی که انیمیشن میچکا را با تکنیک سه بعدی ساخته است معتقد است مخاطبین این انیمشین را کودکان گروه سنی الف و ب -از ۴ تا ۱۲ سال- تشکیل می‌دهند.

شایان ذکر است، سری اول «انیمیشن میچکا» به کارگردانی علیرضا صالحی در ۷قسمت ۱۰ دقیقه‌ای در گروه سه بعدی «مرکز پویانمایی صبا» تولید و از شبکه های سیما پخش شد شد و اکنون سری دوم این مجموعه به کارگردانی علیرضا صالحی و نویسندگی رضا دلاور در ۲۶ قسمت ۱۰ دقیقه ای در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد.

روباه و خروس* روباه و خروس*

کارگردان انیمیشن «روباه و خروس»: تمام استانداردها را در تولید اين انيميشن رعايت كرديم

ارد پیکان‌فر کارگردان انیمیشن «روباه و خرس» با اشاره به اینکه در تولید این انیمیشن تمام استانداردها را رعايت كرده است افزود: «سعی بر اين بوده كه از لحاظ كيفی به انيميشن های روز دنيا نزديک باشد و اميدوارم كار جذابی برای مخاطب باشد.»

پيكان فر در خصوص موضوع انيميشن روباه و خروس اظهار داشت: «اين انيميشن با موضوع داستان های فانتزی حيوان های مزرعه در كنار هم زندگی می كنند و ماجراهای مختلفی را رقم می زنند.»

انيميشن «روباه و خروس» در قالب سريال در ۲۶ قسمت ۱۵ دقيقه ای برای كودكان و نوجوانان ساخته شده است و اکنون  سری دوم این انیمیشن به کارگردانی ارد پیکان فر در ۵۲ قسمت ۱۰ دقیقه ای در مرحله نگارش فیلمنامه است.

گفتني است عوامل اين انيميشن ارد پيكان فر كارگردان و فيلم نامه نويس، عبدالرضا تقدسی مدير توليد و نويسنده، مهناز مصطفوی طراحی محيطی، سروش يوسفی، حامد جعفری كيا انيماتور، محمد جعفريان، حامد حسين زاده نورپردازی، تهيه كننده مركز صبا هستند.

قصه خوب برای بچه ها* قصه خوب برای بچه ها*

«قصه های خوب برای بچه های خوب» انیمیشنی با حضور کاراکتری شبیه به مرحوم مهدی آذر یزدی است

مجموعه انیمیشن سه بعدی «قصه های خوب برای بچه های خوب» که برگرفته از زندگی مرحوم مهدی آذر یزدی و آثار این نویسنده توانمند معاصر به  کارگردانی مجید محمدی و تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است و این مجموعه دارای ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه ای می باشد که فیلم نامه های آن برگرفته از کتاب های مرحوم مهدی آذر یزدی توسط محمد جلائیان برومند تهیه و نگارش شده است.

با توجه به اینکه حکایت ها و داستانهای کهن کشور ما ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی داشته و همچنین کتاب های قصه های خوب برای بچه های خوب دارای محتوای فرهنگی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان است از این رو ۲۶ عنوان از فهرست های این مجموعه به صورت انیمیشن سه بعدی رایانه ای برای استفاده کودکان و نوجوانان تهیه و تولید شده است.

به گفته علیرضا رضاییان زاده مدیر تولید این پروژه در تولید این مجموعه از حضور کاراکتری شبیه به (مرحوم مهدی آذر یزدی) استفاده شده تا علاوه بر زنده نگاه داشتن نام این استاد گرانقدر و تجلیل از شخصیت ایشان جهت پیشبرد قصه ها نیز از این شخصیت به عنوان راوی استفاده شود بدین صورت که این مجموعه از دو فضای رئال و فانتزی تشکیل شده و در فضای رئال کاراکتر آذر یزدی قصه را شروع می کند و مواقع حساس وارد فضای فانتزی قصه ها شده و آنرا پیش می برد. مجید محمدی (کارگردان و سوپر وایزر بخش سه بعدی) و مجتبی شایسته مقدم (طراح) حمیدرضا حسنلو (سرپرست مدلسازان) و همچنین ابراهیم کریمی به عنوان سرپرست تیم انیماتورها در تولید و آماده سازی این مجموعه که بیش از دو سال به طول انجامید ما را همراهی نموده اند.

لازم به ذکر است سری دوم  انیمیشن قصه های خوب برای بچه های خوب به کارگردانی مجید به نویسندگی فاطمه یاسینی  در ۵۲ قسمت ۱۵ دقیقه ای در مرحله نگارش فیلمنامه است.

رستوران جنگل* رستوران جنگل*

«رستوران جنگل ۲» انیمیشنی وطنی است

انیمیشن «رستوران جنگل ۱» به کارگردانی محمد رضا حنفی در ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه ای با تکنیک ۳بعدی کامپیوتری و به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید و پخش آن از شبکه پویا به پایان رسید و مورد استقبال کودکان قرار گرفته است از این رو سری دوم مجموعه انیمیشن «رستوران جنگل» به کارگردانی محمد رضا حنفی در ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه ای در مرحله نگارش فیلمنامه است.

مجموعه انیمیشن «رستوران جنگل» با استفاده از فضاهای فانتزی و داستان متفاوت و جذاب توانسته انیمیشنی وطنی زیبای تولید و مخاطبهای خود را جذب کند و در نظر سنجی که در صفحه اختصاصی خود در سایت شبکه پویا ایجاد شده حائز رتبه قابل قبولی شده است.

رعنا دختر دهقان* رعنا دختر دهقان*

انیمیشن «رعنا دختر دهقان» داستان دختری که سعی بر برطرف کردن مشکلات شهر خود دارد

در مجموعه «رعنا دختر دهقان» رعنا دختر كوچولوی باهوش و مهربانی است كه با درايت و تيزهوشی خود سعی بر برطرف كردن مشكلات شهری كه در آن زندگی می كند و همچنين افرادی كه ساكن در آن شهر هستند دارد. در هر قسمت اين مجموعه روايت های آموزنده و جالبی خلق می شود.

سری اول این مجموعه به‌ شیوه سه‌بعدی و در ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای تولید شده است و کارگردانی آن را زنده‌یاد «هما شکیبی» و «محمدرضا نجفی‌امامی» به‌عهده داشته‌اند. نویسنده مجموعه نیز «مصطفی خرامان» بود اما سری دوم این مجموعه که اکنون توسط بهروز واثقی در حال نگارش است قرار است در ۱۳ قسمت  ۱۵ دقیقه ای تولید شود.

ماجراهای کوشا* ماجراهای کوشا*

انیمیشن «ماجراهای کوشا ۵» با موضوع معرفی حیوانات و دوستی با آنها ساخته می شود

انیمیشن «ماجراهای کوشای ۵» به سفارش مرکز پویانمایی صبا و با کارگردانی فرانک زحلی در ۵۲ قسمت و با موضوع معرفی حیوانات و دوستی با آنها اینبار با تکنیک ۳ بعدی در دست تولید قرار دارد.

در این مجموعه سعی بر آن شده است تا ضمن معرفی حیوانات مختلف و ویژگی های آنها به ویژه حیواناتی که خاص طبیعت و جغرافیای متنوع کشور ما ایران هستند، انس و الفتی بین بچه ها و حیوانات برقرار شود و بچه ها به شناخت نقش حیوانات در تعادل جهان هستی راهنمایی شوند تا بفهمند که هیچ خلقتی بدون حکمت نبوده و برای وجود تمامی مخلوقات ضرورتی وجود دارد و انسان به عنوان اشرف مخلوقات نباید باعث نابودی حیوانات و برهم زدن تعادل هستی شود چرا که دود آن به چشم خود ما می رود.

لازم به ذکر است سری پنجم  و ششم «ماجراهای کوشا» به کارگردانی فرانک زحلی در ۱۳ قسمت ۱۲ دقیقه ای و ۵۰ قسمت ۱۰ دقیقه ای  در مرحله نگارش فیلمنامه است.

فرزندان آفتاب* فرزندان آفتاب*

انیمیشن «فرزندان آفتاب» روایتگر برخی حوادث قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است

سریال انیمیشن «فرزندان آفتاب» در ۴ فصل ۲۶ قسمتی به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی علی احمدی با تکنیک سه بعدی در حال تولید است که البته تولید فصل اول آن به پایان رسیده است.

قسمت  اول این سریال به ماجرای زندگی چند همکلاسی در دهه ی ۵۰ می پردازد که در یکی از محله های جنوب تهران زندگی می کنند. در این قسمت ما شاهد روایت برخی حوادث قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم حوادثی شیرین و تلخ در بیرون از مدرسه، رفاقت این چند همکلاسی را به هم پیوند می دهد و آنها را درگیر ماجراهای جذاب و دیدنی می نماید.

شایان ذکر است،؛ سری دوم و سوم مجموعه انیمیشن فرزندان افتاب در ۵۲ و۲۶ قسمت ۲۰ دقیقه ای در مرحله نگارش فیلمنامه است.

مهارتهای زندگی*

ماجرای انیمیشن «مهارتهای زندگی» حول محور خانواده‌ای فرهنگی و متوسط شکل می‌گیرد

انیمیشن مهارتهای زندگی  قصد دارد به آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی اجتماعی و نکات مربوط به آداب معاشرت بپردازد که با استفاده از ساختارهای خانوادگی شهری و در برخی موارد روستایی، مراتب آموزه‌های مورد بحث را به تصویر بکشد.

داستان‌های «مهارت‌های زندگی» که با تکنیک سه‌بعدی کامپیوتری تولید شده است، حول محور خانواده‌ای فرهنگی و متوسط شکل می‌گیرد که این خانواده یک پسر و یک دختر در سنین دبستان و راهنمایی دارند و با پدربزرگ و مادربزرگ هم خانه هستند. در مقابلِ خانه‌ی آنها مجتمع بزرگی قرار دارد که خانواده‌های متعددی در آن زندگی می‌کنند و در همین راستا مسائل گوناگونی اتفاق می‌افتد.

سریال «مهارت‌های زندگی» با مدیریت تولید رضا تقدسی در قالب ۲۵۰ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای و با تکنیک سه‌بعدی کامپیوتری در حال ساخت است و سری دوم آن به کارگردانی فرخ یکدانه  در ۱۵۰ قسمت ۱۰ دقیقه ای در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد.

این مجموعه انیمیشن توسط فرخ یکدانه، ارشاد رهبر، مهراب ناصری، بهروز روستایی، مرتضی محمدی و امین حسینیون کارگردانی و توسط منوچهر اکبرلو، مهدی شاه‌پیری، برزویه نوروزی و امین حسینیون،حمزه ابراهیم زاده، احسان مجیدی، علی اصغر دشتچی، مریم اکبرلو، محمدرضا مرزوقی، طلیعه طریقی، نژلا نوشیروانی، پیام شیرمحمدی، رضا سردار، پریا علی‌محمدی،امیر پرویزپویان و سیدمصطفی حسینیون نوشته شده است علاوه بر حساسیت و دقت در محتوا، داستان ها به شیوه ای جذاب و همراه با طنز مقبول برای سنین قید شده مجموعه را پوشش خواهد داد و آموزه ها تا حد ممکن به شیوه غیر مستقیم مطرح می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.