شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰

پس از ۴۵ سال و همزمان با اکران «گاو»؛

مهرجویی: سینما یک مدیوم فنی و تکنولوژی در حال اضمحلال است/ دیجیتال همه دنیا را فراگرفته است

نسخه دیجیتال فیلم گاو*

سینماپرس: داریوش مهرجویی بعد از سالها معتقد است که سینما یک مدیوم فنی و تکنولوژی در حال اضمحلال است دیجیتال همه دنیا را فراگرفته است

براساس این گزارش،  اکران نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» بعد از چهل و پنج سال با حضور داریوش مهرجویی،ناصر تقوایی و لیلا حاتمی روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 داریوش مهرجویی چند هفته قبل برای اکران این نسخه به پاریس سفر کرده بود و آمده بود تا دوباره این نسخه را ببیند و از مسئولان سینمایی و «لابراتوار پیشگامان سینمای آریا» برای انجام بازسازی، تقدیر کند.

مهرجویی در ابتدا گفت: امشب ما دور هم جمع شدیم تا فیلم «گاو» را ببینیم اما نمی‌خواهیم زیاد درباره آن صحبت کنیم چون بیشتر به دلیل تقدیر و تشکر از گروه بازسازی این فیلم و مسوولانی که این کار را انجام دادند اینجا هستیم و باید از دکتر ایوبی ، مهندس جعفری‌جلوه  و جناب طاهری مسئول فیلم‌خانه همچنین امیر اسفندیاری مدیر بین‌الملل فارابی تشکر کنم.

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم هنوز هم علاقه‌مند بر روی نسخه فیلم «گاو» کار کنند افزود: این کار نشان دهنده این است که سینما یک مدیوم فنی و تکنولوژی در حال اضمحلال است. سیستم دیجیتال همه دنیا را گرفته است بنابراین کار فیلم‌خانه، نگهداشتن و حفظ فیلم‌های قدیمی است در ایران تلویزیون و استودیو «پیشگامان» امکان بازسازی این‌چنینی را دارند، البته تلویزیون چند وقتی است یکی از دستگاهش خراب شده است و نمی‌تواند این کار را انجام بدهد بنابراین این استودیو تنها استودیوی فعال در این زمینه است.

مهرجویی در عین حال خاطرنشان کرد: چنین حرکت‌هایی ادامه پیدا کند و فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران اینگونه بازسازی شوند چون هیچ راه دیگری برای نگهداری آنها به غیر از بازسازی نیست.

ناصر تقوایی هم با اشاره به دغدغه همیشگی‌اش درباره نگهداری نسخه‌های فیلم‌های قدیمی گفت:سینمای ایران در سال ۴۷ شاهد یک موج نوی با سه فیلم بود که همیشه عنوان می‌شود و یکی از آنها «گاو» بود که مسیر دیگری را آغاز کردند. سه فیلم متفاوت گاو،آرامش در حضور دیگران و قیصر که هر کدام جریانی بودند.  خوشحالم که جریان بازسازی فیلم‌های قدیمی هم با فیلم «گاو» به عنوان اولین فیلم آن جریان آغاز شده است.

وی افزود: شکایت من از تلویزیون به عنوان مالک خیلی از این فیلم‌هاست. آنها آرشیوهایی دارند که نگاتیوها را خوب نگه نمی‌دارند. چون معمولا رسم است که هر ۵ سال یک‌بار نگاتیو‌ها دوباره مراحل لابراتواری را طی کنند نه اینکه در قوطی بمانند و همیشه اعتقاد داشتم که سینمای ایران با «حاج آقا آکتور سینما» بهترین فیلمی که تا حالا ساخته شده،شروع شده است چراکه چنین فیلمی هم باید بازسازی شود.

تقوایی با بیان اینکه درباره فیلم «گاو» حرف زیاد دارد اما فرصت محدود است،سخنانش را اینگونه به پایان برد: ما وقتی فیلم سورئالی را همچون گاو، مثل یک فیلم مستند می‌پذیریم شگفتی است. با وجود اینکه ما ملت سنتی هستیم.

کامرانی رییس استودیو پیشگامان سینمای آریا در ادامه درباره این شرکت گفت: پدرم مرحوم سیف‌الدین کامرانی یکی از پیشکسوتان فنی سینمای ایران بود، او استودیو «سانترال» را به عنوان یکی از استودیوهای مطرح در زمینه دوبله تاسیس کرد و همچنین سینما «سانترال» را (سینما مرکزی و شهرتماشا فعلی) راه‌اندازی کرد.

وی افزود: چهار سال قبل با خواهرم تصمیم گرفتیم میراث پدر را یک‌جور دیگری ادامه بدهیم بنابراین برای ورود یک تکنولوژی روز دنیا به ایران اقدام کردیم. ابتدا در یک اتاق کوچک کار می‌کردیم اما الان همان اتاق کوچک به یک مجموعه بزرگ اسکن فیلم و تصحیح رنگ تبدیل شده است به جرات می‌توانم بگویم که شرکت ما از نظر تکنولوژی کمتر از استودیوهای هالیوودی نیست.

کامرانی در ادامه از فیلم «اون شب که بارون اومد» کامران شیردل به عنوان اولین فیلمی که مراحل بازسازی‌اش در این استودیو انجام شده نام برد یادآور شد: پس از آن به درخواست آقای مهرجویی و مسوولان فیلم‌خانه، فیلم «گاو» بازسازی شد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.