سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

سینماپرس و عوامل یک پروژه آموزشی

«مهارت‌های زندگی»، مفاهیم انسانی و تولید انبوهی از انیمیشن‌ در کوتاهترین زمان!

مهارتهای زندگی*

سینماپرس: سری انیمیشن های«مهارت های زندگی» از جمله تولیدات مثال زدنی مرکز پویایی صبا در حوزه انیمیشن است که برنامه ریزی دقیق و سرعت عمل آن باعث شده مخاطبان و کودکان ما این مجوعه تولیدات را در موعد مقرر در شبکه پویا به تماشا بنشینند و از آن مفاهیم انسانی را بیاموزند. سینماپرس با گروه کارگردانی این انیمیشن به گفتگو نشسته است.

براساس این گزارش، ۵۰ قسمت بخش دوم از سری اول انیمیشن «مهارت‌های زندگی» که به مسائل آموزشی حوزه ارتباطات بر مبنای آموزه های دین مبین اسلام می پردازد. مهارت هایی همچون همدلی، حل مسئله، تصمیم گیری، مقابله با استرس، بهره گیری از بازی های آموزنده، تعریف صحیح جایگاه پدر و مادر در خانواده، پرداختن به سنت ها، تاکید بر لزوم ارتباط کودک با پدربزرگ و مادربزرگ، تفکر خلاق، ارتباط موثر ، کنترل هیجانات و ... تحویل مرکز پویانمایی صبا شده تا در ادامه سری اول این انیمیشن که در حال پخش است از شبکه پویا نمایش داده شود. 

یکدانه: طنز کلامی از نقاط قوت کار است

فرخ یکدانه، سرپرست گروه نویسندگان و گروه کارگردانان مهارت های زندگی در این گفتگو با اشاره به مدیریت گروه های موازی برای تولید انبوه در کوتاه ترین زمان گفت: «در صنعت انیمیشن عموما دکوپاژ، ساختار، ریتم و بسیاری از عناصری که در انیمیشن هم مانند فیلم سازی اهمیت دارد، مغفول می مانند. ما در اجرای این کار به همه این موارد توجه اصولی کردیم. برای خودمان یک سطح کیفی تعریف کردیم و بر اساس آن کار را پیش بردیم.»

این کارگردان ضمن اشاره به مشاوره های تخصصی تربیتی و مذهبی به عنوان حلقه میانی کار افزود: «یکی از نقاط قوت این کار، طنز موقعیت و کلامی در اثر است. تلاش شده تا آموزش ها غیرمستقیم و در خلال موقعیت های کلیدی طنز با یک بیان جدیدتر و کاملا کودکانه مطرح شود.»

کارگردان انیمیشن مهارت های زندگی همچنین در باره امکان حضور این کار در جشنواره های داخلی بیان کرد: «متاسفانه در جشنواره های داخلی مخاطب شناسی دقیقی صورت نمی گیرد و آثار تنها بر اساس تکنیک داوری می شوند. همین نگاه باعث می شود که مثلاً یک کار ۴ دقیقه ای که در دو سال تولید شده و تنها رویکرد جشنواره ای داشته، برنده شود. در حالیکه ما با رویکردی در همین زمان ۲۵۰۰ دقیقه کار تولید کرده ایم.»

وی ادامه داد: «برای تاثیرگذاری بر کودک نکات مهم دیگری به جز کیفیت لازم است، مثلاً استفاده درست از حرکات، ریتم صحیح، استفاده از تعابیر قابل درک برای کودک، نوع شوخی ها، میزان حرکات دوربین، استفاده صحیح از رنگ ها، نوع فانتزی و نوع دفرمه کردن کارها. در جشنواره ها اصولاً توجهی به این موارد نمی شود و تنها تصویری به کار نگاه می شود. داوری مجموعه با داوری تک قسمتی کاملاً متفاوت است.»

یکدانه در ارتباط با ادامه روند تولید مجموعه هایی از این دست تصریح کرد: «با وجود کمبود کارهای آموزشی از این قبیل برای این گروه سنی، جا دارد که حمایت بیشتری از این کارها شود و گروه های انیمیشن ساز با آگاهی بیشتری به سمت ساخت کارهای آموزشی حرکت کنند.»

رهبر: علت تسریع روند کاری «مهارتهای زندگی» موازی کار بودن کارگردان‌های آن است

ارشاد رهبر، یکی دیگر از کارگردانان مجموعه «مهارت های زندگی» یکی از دلایل تسریع روند کاری این پروژه را موازی کار کردن کارگردان ها دانست. به عقیده این کارگردان برنامه ریزی و هماهنگی برای تولید این انیمیشن بسیار ممتاز و حتی قابل الگوبرداری است و تولید ۳۰ دقیقه انیمیشن در ماه حاکی از این امر است.

رهبر همچنین افزود: «با وجود اینکه میزان تولید خیلی بالا بود کیفیتی که موسسه فرهنگی هنری «حور» از دو سال پیش برای این کار پیش بینی کرد، به روز بود.»

وی همچنین با گله مندی از خلاء وجود آموزش کار گروهی در میان واحدهای دانشگاهی مرتبط با این رشته خواستار ارتقای سطح آموزش ها شد.

روستایی: بسیاری از هنرمندان به علت نبود حمایت‌های مالی به انزوا کشیده شده‌اند

بهروز روستایی، از دیگر کارگردانان این انیمیشن با اشاره به انزوای بسیاری هنرمندان به دلیل گلایه های مالی، حمایت های مالی را از عوامل مهم در ادامه یافتن روند تولید این گونه پروژه ها دانست. 

به اعتقاد وی هنرمند باید با فراغ بال به تولید اثر بپردازد و مشکلات مالی او را مستهلک می کند. او معتقد است که آزادسازی به موقع بودجه ها و تامین مالی عوامل تولید، بسیار مهم است و تاثیر زیادی در تسریع کار دارد.

روستایی همچنین ادامه داد: «ما در هر قسمت از این مجموعه فضاهای انتزاعی و رویایی هم داریم. کارشناسان و روان شناسان خیلی تاکید داشتند که فضاهای این دست هم در کار وارد شود. اتفاقی که در بسیاری از سریال های ۳۰ و ۵۰ قسمتی هم نمی افتد در همه ۲۵۰ قسمت این مجموعه افتاده است.»

این کارگردان درباره تنوع موضوعات در این پروژه بیان کرد: «موضوعات هیچ جا به تکرار نمی روند بلکه به زیرشاخه های متفاوت تقسیم می شوند.»

ناصری: «مهارتهای زندگی» تک محور نیست

مهراب ناصری، از دیگر کارگردانان؛ این مجموعه با اشاره به تک محوری نبودن مجموعه و گستردگی فضاها در این اثر گفت: «وارد کردن گروه همسالان (پسربچه ها، دختربچه ها)، هم محلی ها و گاهی ترکیب این موارد در فیلمنامه، باعث شد هیچ گاه موضوعات در تنگنا قرار نگیرند.»

این کارگردان همچنین با اشاره به پتانسیل بالای این اثر در جذب انواع مخاطب اضافه کرد: «مهارت های زندگی چون برای والدین هم بار آموزشی دارد و نکات تربیتی درآن مطرح می شود، یک سویه نیست و  محدود به گروه های سنی الف و ب نمی شود.»

ناصری همچنین این مجموعه انیمیشنی را قابل رقابت با کارهای خارجی دانست و اظهار داشت: «این کار هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ تکنیک بسیار قوی است.»

همچنین حسینیون دیگر کارگردان این مجموعه نیز سرپرستی خوب گروه کارگردانی توسط آقای یکدانه را از دیگر عامل مهم موفقت این اثر عنوان کرد.

گفتنی است؛ دوبله این کار را شوکت حجت انجام داده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.