شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴

انتقاد یک تهیه کننده سینما از وضعیت«شتر گاو پلنگ» شورای صنفی نمایش!

امیر سمواتی در نشست خبری فیلم سینمایی پنج ستاره

ایسنا: امیر سمواتی با انتقاد از عملکرد شورای صنفی نمایش گفت: این شورا چطور به خود اجازه می‌دهد که با وجود موافقت تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینمادار تصمیم می‌گیرد یک فیلم را از پرده سینماها پایین بکشد؟

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پنج ستاره» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره بیان کرد: هنوز معنای شورای صنفی نمایش و عملکرد آن مثل سال‌های قبل نامشخص است. همه چیز بر مدار قبل می‌چرخد و ظاهرا کسانی هستند که دست از سر شورا برنمی‌دارند؛ کسانی که ترجیح می‌دهند برخی فیلم‌ها علیرغم فروش بالا، در رسانه‌ها هم فیلم‌های دوم و سوم جلوه کنند، چه برسد به اکران.

او ادامه داد: شرح وظایفی از شورا نه در ارشاد و نه در هیچ کجای دیگر موجود نیست و حضور آن‌ها در تصمیم‌گیری فیلم‌ها مرا به یاد کتاب «چوب به دست‌های ورزیل» غلامحسین ساعدی می‌اندازد که خودمان عده‌ای را استخدام می‌کنیم تا به ما امر و نهی کنند.

وی افزود: اصلا نمی‌دانم چرا چنین شورایی وجود دارد، چرا که این روال درستی نیست آن‌ها تصمیم بگیرند یک فیلم را نمایش دهند یا به اکران فیلم دیگری خاتمه دهند.

سمواتی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود ندارد‌، درباره اینکه شورا براساس رسیدن فیلم‌ها به میزان کف فروش خود برای پایان اکران عمومی آن‌ها تصمیم گیری می‌کند، گفت: چه کسی این اجازه را به آن‌ها داده تا برای اموال کسانی که در سینما کار می‌کنند، اینگونه تصمیم بگیرند. شورای صنفی نمایش یک نوع حَکَم است، اما الان به یک تصمیم‌گیرنده و رئیس تبدیل شده است.

سمواتی افزود: از آقای ایوبی هم تعجب می‌کنم که توجه ویژه‌ای به اکران فیلم‌های نوروزی داشت، اما به نظر می‌رسد فقط همان پنج فیلم ابتدای سال اهمیت داشتند و دیگر تبلیغات یا مراسم‌های ویژه برای فیلم‌های دیگر برگزار نشد.

وی با اعتراض از اینکه اکران فیلم «پنج ستاره» در اوج فروش خود، با مصوبه شورای صنفی نمایش در سینما آفریقا خاتمه یافت،‌ ادامه داد: این در حالی است که مدیر سینما (محمدرضا صابری) و پخش‌کننده فیلم با ادامه اکران آن در این سینما موافق بودند، اما جوابی که من از شورا گرفتم این بود که «اجازه بدهید دیگران هم بیایند». پس اگر این طور است چرا برای فیلم‌های دیگر چنین کاری انجام نشد و فیلمی 90 روز بر پرده سینماها باقی ماند؟

سمواتی با بیان اینکه به دلیل همین اتفاقات است که می‌گویند، مافیای اکران وجود دارد، به نیم‌بهاء شدن بلیت سینماها در سانس‌های پس از افطار اشاره و اظهار کرد: چرا باید بدون اینکه به تهیه‌کنندگان و سینماداران به عنوان صاحبان فیلم اطلاعی داده شود، چنین تصمیمی گرفته شود؟

این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: شورای صنفی نمایش زمانی معنا پیدا می‌کند که برنامه اکران فیلم‌ها را در طول سال معین کند و با ایده‌ و کمک به تبلیغات، در اکران هرچه بهتر فیلم‌ها موثر باشد. اگر برنامه مشخصی وجود داشته باشد من به عنوان تهیه‌کننده یک فیلم می‌دانم که چه زمانی می‌توانم فیم خود را اکران و برای تبلیغ آن هزینه کنم.

سمواتی که فیلم «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی را آماده اکران دارد،‌ هم‌چنین گفت: شورای صنفی نمایش نه دولتی است و نه خصوصی، بلکه شتر گاو پلنگی است که برای اکران تصمیم‌گیری می‌کند. آن هم در شرایطی که پول برای تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینمادار است، اما یک گروه دیگر برای آن تصمیم می‌گیرند.

وی در پایان با اشاره دوباره به فیلم «پنج ستاره» بیان کرد: این اوج بی‌عدالتی است که وقتی سینمادار هم‌چنان با ادامه اکران این فیلم که فروش خوبی هم دارد،‌ موافق است شورای صنفی نمایش فیلم دیگری را در سینما آفریقا جایگزین می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.