سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲

نقش انیمیشن در انتقال مفاهیم دینی و ملی/ ۱

ترخانی: داستان‌های باورپذیر و جذاب در انیمیشن، بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ دینی به نسل نوپای کشور است

سعید ترخانی

سینماپرس: سعید ترخانی از انیماتورهای ایرانی در خصوص چگونگی شناساندن فرهنگ بومی و دینی از طریق انیمیشن های ایرانی بر روی نسل نوپای جامعه عنوان کرد: «برای موفقیت در انتقال فرهنگ بومی و دینی به نسل جدید کودکان باید داستان های باید باور پذیر و جذاب داشته باشیم و در این زمینه کمک مشاوران مذهبی و فرهنگی بسیار لازم و اجتناب ناپذیر است.»

۱بر اساس این گزارش، ترخانی در گفت و گو با خبرنگار بخش انیمیشن سینماپرس ادامه داد: «البته برای تحقق یافتن این هدف مشاوران هم باید بتوانند خود را با قالب هنر هماهنگ کنند. مفاهیم باید پایه و اساس کار هنری باشد و فرم و شکل هنر به هنرمند واگذار گردد.»

وی با اشاره به اینکه امروزه انیمیشن بیشترین تاثیر را در میان رسانه ها و بر روی کودکان و نوجوانان دارد گفت: «قصه گویی از دیرباز جذاب ترین سرگرمی بشر بوده و هست و البته به روز کردن آن تاثیری چند برابر روی کودک خواهد داشت که البته این تاثیرگذاری در قالب انیمیشن بیشتر هم خواهد شد؛ اما متاسفانه رویاپردازی و پرداختن به تخیلاتی که گستره نامحدودی دارند و به خصوص می توانند در موضوعات مذهبی و دینی بسیار اثرگذار باشند از کمبودهای محصولات انیمیشن کشورمان است.»

این انیماتور در همین زمینه ادامه داد: «در مقابل این کمبودهایی که در انیمیشن کشور ما وجود دارد بخش عظیمی از سوژه های انیمیشن کشورهای توسعه یافته به تخیلات و ناممکن ها اختصاص یافته است. این مهم باعث می شود کودکان ونوجوانان محدوده فکرشان را از آنچه در باور خود دارند به فراتر از واقعیات گسترش دهند و در آنها ذهنی خلاق و توانمند پرورش یابد. به باور من خیال پردازی های کودکانه بهترین نقطه برای ورود به ذهن کودکان و نوجوانان است و بیان هر مطلبی در این قالب برای آنها ماندگار تر و پذیرفتنی تر می شود چه بسا با خیال‌پردازی می توانیم باورهای دینی و مذهبی را در کودکان تقویت کنیم.»

وی بیان کرد: «کودکان و جوانان امروز ما سخت درگیر بازیها رایانه ای و انیمیشن های خارجی با فضاهایی جذاب و پر کشش هستند و بدون شک با قرار دادن خود در نقش کاراکترهای هم سن و سالشان وارد داستانی می شوند که در هر لحظه آن نکته ای می آموزند از این رو می توان با ساخت انیمیشن های دینی و مذهبی که برای کودک جذاب تر و باورپذیرتر است او را با مسایل دینی آشنا کرد البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که بیان بعضی موضوعات برای کودکان و نوجوانان به راحتی امکان پذیر نیست و باید با زبان خودشان با آن ها به گفت و گو پرداخت زیرا آنها تنها واژها و تعابیر ذهنی خود را درک می کنند.»

ترخانی یادآور شد: «امروز بزرگترین محدودیت و مانع برای رسیدن به این هدف مشکل کمبود بودجه، زمان و اعتماد است. بر همین اساس امیدواریم که با کمک مراکز، موسسات و سازمانهای متولی تولید، بتوانیم موانع موجود بر سر راه تولید کیفی برداریم و با همتی بالا حتی فرهنگ غنی، ایرانی - اسلامی را به خارج مرزها صادر کنیم.»

وی در پایان تصریح کرد: «برای رسیدن به چنین هدفی برنامه ریزی، حمایت و هدایت لازم است. جامعه انیمیشن سازان ایران نیازمند تحرکی جسورانه و پرشی متهورانه است. در سال «اقتصاد و فرهنگ و عزم جهادی مدیران»، نگاه مدیران و جامعه به این عرصه نیز باید تغییر کند. دیگر، تولیدهای محدود و منطقه ای با کیفیت های متوسط کافی است. نگاه ما باید به وسعت جهانی که تشنه پیامهای فرهنگی ایران زمین است، وسیع باشد و نگاه جهانی به مخاطب، نیازمند نگرش اقتصادی و فرهنگی به تولید است.»

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.