چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

همراه با جشنواره یاس

حکمت: جشنواره فیلم ویدئویی تهران می‌تواند فضای خالی فرهنگی را پر کند

منیژه حکمت*

سینماپرس: منیژه حکمت درباره لزوم برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدئویی تهران (یاس) گفت: اگرچه با برگزاری هیچ جشنواره‌ای موافق نیستم چون كاركرد آن را صرفا ويترينی برای اشخاص می دانم،‌ اما از این جشنواره بسیار استقبال می‌کنم؛ زیرا جشنواره‌ای در دل مردم است و قطعا در فضای خالی فرهنگی ما اثر گذار است.

به گزارش سینماپرس، وی در گفت‌وگو با ستاد خبری دومين جشنواره بين‌المللی فیلم‌ ویدئویی تهران (یاس) افزود: سیاستی که اتخاذ شده تا این فیلم ها در سبد کالای خانواده‌ها قرار بگیرد، بسیار خوب است بنابراین اگر بتوانیم این بخش را پربارتر کنیم؛ قطعا در فضای خالی فرهنگی ما اثرگذار خواهد بود.

حکمت در ادامه گفت: چیزی که باید به آن توجه ویژه داشت حضور بخش نمایش خانگی در سبد خريد مردم است. به دفعات دیده شده زمانی که از سوپر مارکت‌ها خرید می‌کنیم فیلم‌های نمایش خانگی جزئی از خرید مردم شده؛ كه این اتفاق بسیار خوبی است.

تهیه کننده «شهر موش‌ها» خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کم‌ترین حمایت را در ایران کالاهای فرهنگی دارند؛ حمايت از این بخش می‌تواند به بخش خصوصی کمک کند.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم‌های ویدئویی (یاس) بستری برای حضور جوان‌ها در عرصه فیلم‌سازی است گفت: در این جشنواره جوان‌ها تجربه‌اندوزی می‌کنند و فیلم‌های برترشان دیده می‌شود ضمن اینکه فیلم‌های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی حضور به مراتب پر‌رنگ‌تری در ميان مردم دارند.

تهیه کننده «زندان زنان» با اشاره به اینکه نفوذ کالاهای فرهنگی در منازل زیاد است گفت: اکثر فیلم‌های سینمایی به دلیل شرایط اقتصادی در منازل دیده می‌شود، به همین دلیل در این مدیوم سریال‌ها و فیلم‌های خوبی تا به امروز ساخته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به هجوم رسانه‌های خارجی، این بخش بدون شک می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ زیرا دیده شده که در ۹۰ درصد خانه‌ها این کالاها وجود دارد، بنابراین محصولات آن هرچه جذاب‌تر باشد می‌تواند جلوی هجوم رسانه‌های غربی را بگیرد. 

وی با بیان اینکه مشکل قاچاق الواح فشرده قابل حل است گفت: مجلس شورای اسلامی باید قوانینی را برای رفع این مشکل مصوب کند؛ زیرا این مساله بسیار مهمی است و تا امروز برای این دزدی فرهنگی قانونی وجود نداشته است.

حکمت در ادامه افزود: ارگان‌های مختلف باید جلوی این دزدی فرهنگی را بگیرند، زیرا ما ابزاری برای این کار نداریم و تنها می‌توانیم اعتراض کنیم. آنها باید قانونی را مصوب کنند تا جلوی این نوع دزدی‌ها گرفته شود؛ ضمن اینکه اهالی سینما هم باید دست به دست هم دهند و فرهنگ‌سازی کنند و مردم بدانند که برای ساخت این فیلم‌ها هزینه‌هایی شده است که اگر این هزینه‌ها بازگشت نداشته باشد؛ هنرمندان آسیب می‌بینند.

وی با تاكيد بر اين نكته كه برای اين منظور بايد بستري فراهم شود ادامه داد: جشنواره فیلم‌های ویدئویی تهران (یاس) بستر مناسبی برای این کار است، بنابراین باید از مسئولان بخواهیم در برگزاری این جشنواره کوتاهی نکنند و درصدد برگزاری هر چه بهتر آن برآیند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.