یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

نقش انیمیشن در انتقال مفاهیم دینی و ملی/ ۳

حنفی: مفاهیم دینی در انیمیشن باید متناسب با ساختار روانشناختی کودک بیان شود

محمدرضا حنفی

سینماپرس: محمدرضا حنفی از انیماتورهای ایرانی در خصوص چگونگی شناساندن فرهنگ بومی و دینی از طریق انیمیشن‌های ایرانی به نسل نوپای جامعه به مشورت با متخصصین اشاره کرد و گفت: «واضح است که در هر زمینه‌ای مشورت با متخصصین آن باعث پیشرفت خواهد بود. نکته‌ای که در انیمیشن وجود دارد این است که بیان مفاهیم دینی باید متناسب با شکل گیری ساختار روانشناختی کودک باشد.»

حنفی در گفت و گو با خبرنگار بخش انیمیشن سینماپرس ادامه داد: «امروزه در روانشناسی ثابت شده که بیان برخی مفاهیم انتزاعی برای کودکان قابل فهم نیست. مفاهیمی مثل خدا، عشق، ازخود گذشتگی و ... مفاهیم انتزاعی و بزرگی هستند که حتماً باید در زمان مناسب برای بچه ها بیان شود. بنابراین توجه به مقطع سنی کودک در ساخت انیمیشن و مفاهیم اخلاقی و دینی گنجانده شده در آن، بسیار مهم است.»

وی با اشاره به اینکه با هر کسی باید با زبان متناسب با او سخن گفت در ادامه صحبت هایش بیان کرد: «زبان نسل بزرگسال مسلماً با زبان کودک متفاوت است. کودک در فضایی توام با تخیلات و ابداعات ذهنی همراه با واقعیات سیر می‌کند و همین شکل‌گیری تخیلات و فضای ذهنی در مواجه با واقعیات به رشد فکری کودک کمک می‌کند، بنابراین هنگام برخورد با کودک، ما باید از شیوه‌هایی که به شکل‌گیری این نوع فضا کمک می‌کند، استفاده کنیم که انیمیشن یکی از همین شیوه‌های موثر در برخورد با کودک است.»

حنفی افزود: «انیمیشن برای بچه‌ها جذاب است زیرا به فضای ذهنی و تخیلات درونی او نزدیک می شود از این رو ما می‌توانیم فرهنگ بومی و دینی خود را با استفاده از انیمیشن و در قالبی کاملاً ساده به کودکان بیاموزیم.»

این انیماتور به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: «نکته بسیار مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کنم پرهیز از زیاده روی در انتقال این مفاهیم به کودک است. بعضی‌ها فکر می‌کنند در هر فیلم یا انیمیشنی باید تعداد زیادی مفاهیم اخلاقی یا دینی به بیننده منتقل کرد، در صورتی که این تفکر کاملاً غلط است. در بهترین فیلمهای تولید شده جهان هم ما شاهد این هستیم که معمولا در کل داستان یک نکته اخلاقی یا انسانی مهم، آن هم به صورت غیر مستقیم گنجانده شده است.»

حنفی در همین زمینه اضافه کرد: «البته مهمتر از این موضوع این است که نباید با کودک درباره مفاهیم بزرگ یا انتزاعی صحبت کرد. مفاهیم بیان شده در انیمیشن باید بسیار ساده و قابل فهم برای کودک باشد.»

وی در خصوص تاثیری که قصه و به روز کردن داستان بر این ماجرا دارد گفت: «در فیلم و انیمیشن همه چیز از یک قصه خوب آغاز می‌شود. ممکن است قصه جذاب باشد و با بهترین تکنیک و کیفیت هم که ساخته شده باشد اما اگر در مورد مسائل مربوط به مخاطب نباشد؛ مخاطب آن را نخواهد دید.»

کارگردان انیمیشن «رستوران جنگل» در پاسخ به این سوال که کاراکترها و ملموس کردن آن ها باید چگونه باشند که بتوانند مفاهیم دینی و بومی را به کودک انتقال دهند؟، توضیح داد: «در یک کار هنری چه فیلم، چه انیمیشن، چه عکس و هر کار هنری دیگر همه چیز باید با هم هماهنگ باشد و در خدمت یک هدف باشد. اگر ما یک قصه انیمیشنی داریم که یک فضای ایرانی را ترسیم می کند بنابراین شخصیتها و فضای مورد نیاز برای این کار هم باید در خدمت همین نوع فضا باشد و باید از عناصر فضاهای ایرانی برای ساخت آن بهره بگیریم در غیر اینصورت در انتقال مفاهیم مورد نظر قصه موفق نخواهیم بود.»

حنفی در ادامه این گفت و گو از انتظارات خود از نهادها و سازمان‌های دولتی برای بهبود انتقال مفاهیم دینی و بومی و رشد انیمیشن سخن گفت و بیان کرد: «من انتظاراتم را برای رشد انیمیشن و تولیدات آن می‌توانم در قالب دو پیشنهاد به دولت بیان کنم. برای رشد کمی و کیفی تولیدات انیمیشن در جهت رشد و شکوفایی نسل نوپا، پیشنهاد من این است که اولا دولت ساز و کاری به وجود آورد یا قوانینی وضع کند که تلویزیون‌های بخش خصوصی در جامعه راه اندازی شود زیرا به عقیده من اولین تاثیر راه اندازی تلویزیون‌های بخش خصوصی رشد چشمگیر انیمیشن خواهد بود.»

وی در پیشنهاد دیگر خود گفت: «تصویب قوانینی در مجلس که به موجب آن مثلا یک درصد از بودجه نهادهای دولتی صرف تولید انیمیشن شود. شاید در حال حاضر بعضی‌ها که این مطالب را می‌خوانند فکر کنند که چون من در زمینه انیمیشن کار می کنم پس این پیشنهاد را بخاطر کار خودم دادم در صورتی که این طور نیست و پیشنهاد من کاملا بر اساس استدلال و منطق است.»

این کارگردان دلیل پیشنهاد خود را اینگونه توضیح داد: «دلیل این پیشنهاد این است که در حال حاضر ما جزو معدود کشورهای تولید کننده انیمیشن هستیم و انیمیشن ایران در سالهای اخیر رشد قابل توحهی داشته است. از طرفی تولید انیمیشن بسیاری از شاخه‌های فرهنگی و هنری را در برمی گیرد (از جمله قصه گویی، فیلمنامه نویسی، عکاسی، طراحی، نقاشی، گرافیک، فیلمبرداری، کارگردانی، نورپردازی، تدوین، آهنگسازی، صداگذاری، دوبله، عروسک سازی، مجسمه سازی، تئاتر، کامپیوتر و ....) از طرف دیگر انیمیشن در دنیای امروز یک صنعت پولساز به شمار می‌آید بنابراین حمایت از تولید انیمیشن خوب نه تنها به رونق بسیاری از بخش های فرهنگی و هنری جامعه می‌انجامد بلکه نهایتا در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند به منبع درآمدزایی برای جامعه تبدیل شود.»

حنفی در پایان خاطرنشان کرد: «اختصاص یک درصدی از بودجه سازمانهای دولتی به انیمیشن، رقم تعیین کننده‌ای برای آن سازمان نیست اما برای رشد انیمشن و رونق اقتصادی بسیاری از بخش‌های فرهنگی هنری جامعه و درآمدزایی کشور در آینده و تاثیرگذاری روی نسل نوپا که سرنوشت کشور در آینده به دست آنها است بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.