چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷

با اشاره به سریال های فعلی تلویزیون

اکبرلو: احیاء آئین های سنتی ماه رمضان در برنامه های مناسبتی صدا و سیما قوام‌بخش هویت ملی خواهد بود

منوچهر اکبرلو

سینماپرس: یک منتقد سینما و تلویزیون گفت: جای برنامه ای با موضوع پرداختن به آئین های سنتی ویژه ماه مبارک رمضان در میان برنامه های مناسبتی صدا و سیما کاملا حس می شود، آئین هایی که همزمان مذهبی ، سرگرم کننده و قوام بخش هویت ملی ماست.

منوچهر اکبرلو در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد ارزیابی خود از سریال های ماه مبارک رمضان ۹۳ اظهار داشت: درباره سریال «هفت سنگ» چیز جدیدی فراتر از آن چه در رسانه ها خوانده ایم نمی توان گفت به ویژه آنکه رسانه های خارج از کشور نیز به آن پرداخته اند و این نوع کپی برداری را تمسخر کرده اند. 

وی گفت: در جایی که در حالت عادی به تصویر رساندن یک سریال را باید بارها بازنویسی کرد و در جلسات متعدد و شوراهای مختلف آن را به اثبات رساند ، مشخص نیست که چنین سریالی چگونه بودجه ساخت می گیرد با توجه به اینکه فیلمساز از مدت ها پیش سخن از تحقیق، نوشتن و بازنویسی کرده است و به شکل استثنایی در عنوان بندی سریال هم نام چند فیلمنامه نویس دیده می شود.

این منتقد و روزنامه نگار تصریح کرد: مشخص نیست این هزینه ها چرا نباید صرف ساخت یک سریال بر اساس سبک زندگی ایرانی باشد تا اینچنین بازتاب های منفی رسانه ای همراه نداشته باشد می توان گفت از آنجا به فیلمنامه کمترین اهمیت و بودجه اختصاص می یابد بنابراین فیلمساز و تهیه کننده تصمیم می گیرند هر چه را می توانند به جای فیلمنامه ارائه دهند، چه ترجمه یک سریال آمریکایی باشد چه کش دادن یک قصه کوتاه برای یک سریال بلند، لذا اینکه سریالی با این وضعیت برای این ماه مبارک انتخاب شده جای سوال دارد.

اکبرلو گفت: به نظر می رسد فراتر از دیدگاه های کلان در مدیریت صدا و سیما در رده های پایین تر کسانی هستند که کار خود را می کنند و راه خود را می روند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه در مورد سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم نیز گفت: سریال «مدینه» از جنس آثار قبلی سیروس مقدم است که قصه گویی و ساخت سریع سریال را می شناسد، لذا همواره ترکیب به نسبت قابل قبولی از قصه و ساخت ارائه می دهد. اما این را نیز باید گفت که سریال برای جذب تماشاگر بیش از حد در مشکلات و بدبختی های بخشی از اقشار جامعه تکیه می کند، به عبارت دیگر بر وجه احساسی مردم بسیار فشار وارد می آورد و از نگاه روانشناسی این امر به کسانی که به شدت درگیر این گونه قصه ها و این گونه شخصیت ها می شوند، آسیب می رساند. در هر حال این سریال در حد و اندازه های وضعیت کنونی سریال سازی کار قابل قبولی است حتی اگر با سلیقه شخصی من همسو نباشد.

وی گفت: سلیقه من معتقد است که نیازهای جامعه ایرانی در روابط بین آدم های مختلف یک خانواده، مسائل دیگری است که به نظر من فیلمساز و تلویزیون باید به آن ها بپردازد. ساخت یک فیلم بدون توجه به مسائل جامعه در نهایت به یک سریال سرگرم کننده و در برگیرنده اوقات فراغت می انجامد و در زمینه فرهنگسازی قدمی برنمی دارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.