سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

در جلسه نقد «فرشته ها با هم می آیند»

منوچهر محمدی:«حامد» را از ورود به سینما منع می‌کردم/ حوزه هنری تنها چهل درصد در فیلم پسرم مشارکت داشته است

جلسه نقد و بررسی فیلم فرشته ها با هم میآیند

سینماپرس: منوچهر محمدی تهیه ننده فیلم«فرشته ها با هم می‌آیند» در نشست نقد و بررسی این فیلم در فرهنگسرای فردوس گفت: واقعا مهم نيست سرمايه دولتی است يا بخش خصوصی. مهم اين است كه در يك اثر كم فروشی نشود.حتی در اين فيلم هم حوزه هنری تنها چهل درصد سرمايه گذاری كرده و شصت درصد سرمايه فيلم را خودم گذاشتم.

به گزارش سینماپرس،شامگاه دو شنبه (بيست و سوم تير ماه) نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آيند » در قالب شصتمين برنامه خانه فیلم فردوس با حضور  حامد محمدی (كارگردان)،منوچهر محمدی (تهيه كننده)،جواد عزتی (بازيگر)، مهيار عليزاده (آهنگساز) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

«فرشته ها با هم می آیند» به عنوان اثر اول کار قابل قبولی است

بنابراین گزارش، محمدرضا لطفی (مجری – منتقد) در ابتدای این نشست درباره اين فيلم گفت: «فرشته ها باهم می آيند» به عنوان يك فيلم اولی برای سازنده اش اثر قابل قبولی به حساب می آيد، شايد اين فيلم از آن دست آثاری باشد كه دو سايه بزرگ يعنی فرزند يك تهيه كننده بزرگ بودن و شباهت مضمونی با فيلم  سینمایی «طلا و مس» باعث شود تا نتوان اثر را به عنوان يك هويت مستقل نگاه كرد و بدون شك اين دو موضوع روی فيلم و نگاه مخاطب و خصوصا منتقد تاثير بگذارد. اما چيزی كه است اين فيلم نگاهی انسانی به جامعه و عشق دارد و محترم است.

وی گفت: «فرشته ها باهم می آيند» شايد از باب پختگی و عمق به پای «طلا و مس» نرسد،اما اثری شريف است و با تمام ضعف هايش مخاطب را دلزده نمی كند.

سینما مانند فوتبال خیلی بی رحم است/ دوست داشتم حامد وکیل شود!

برپایه این گزارش، در ادامه اين بحث منوچهر محمدی عنوان كرد: راستش من دوست داشتم حامد محمدی وكيل بشود چون او فوق ليسانس حقوق است و من او را از ورود به عرصه سينما منع می كردم. به زعم من سينما مانند فوتبال خيلی بيرحم است و برای همين او را برای اين كار تشويق نمی كردم. با اين حال سينما برای حامد جدی بود و از اين رو پس از ساخت چند فيلم كوتاه به او گفتم كه بهترين روش ورود حرفه ای از طريق نويسندگی است و او شروع كرد به فيلمنامه نويسی و مدام فيلمنامه می نوشت و من بايگانی مي كردم تا بالاخره فيلمنامه ای كه بايد صورت گرفت و «طلا و مس» با نوشته حامد توسط همايون اسعديان ساخته شد و بعد هم «حوض نقاشی» و در نهايت اين فيلم را خودش كارگردانی كرد.

منوچهر محمدی در ادامه صحبت هايش در مورد حواشی اين موضوع كه او به منابع مالی دولتی برای سرمايه گذاری در فيلم هايش دسترسی دارد توضيح داد: ببينيد من اتفاقا مخالف سرمايه گذاری و هزينه كردن دولت و توليد توسط اين بخش هستم. اما وقتی نود درصد اقتصاد كشور توسط بخش دولتی می چرخد و حركت می كند، طبيعی است كه حوزه فرهنگ هم توسط دولت اداره شود. ضمن اينكه بايد بگويم من در بسياری از آثارم از جمله آثار پرحاشيه ای چون «مارمولك» با هزينه شخصی و بخش خصوصی كار كرده ام و نهايت كارم هم تلفيق اين دو بخش بوده. ضمن اينكه نكته ای را بگويم، واقعا مهم نيست سرمايه دولتی است يا بخش خصوصی. مهم اين است كه در يك اثر كم فروشی نشود.حتی در اين فيلم هم حوزه هنری تنها چهل درصد سرمايه گذاری كرده و شصت درصد سرمايه فيلم را خودم گذاشتم.حوزه هنری در اين فيلم می خواست صد درصد سرمايه را بگذارد، اما من به دلايلی شخصی نمی خواستم اين اتفاق بی افتد، باخودم می گفتم كه اين فيلم حامد پسر من است و اگر بد شود حداقل من ضرر می كنم و حوزه ضرر نمی كند و نياز به پاسخ دادن ندارم، كه خدا را شكر فيلم اثر آبرومندی شد.

در ادامه این نشست ،منوچهر محمدی همچنين در پاسخ به اين پرسش كه انتخاب اين فيلم در جشنواره با حاشيه هايی همراه بوده از جمله اينكه گفته می شد فيلم توسط هيات انتخاب در ليست قبول شدگان اعلام شد درحالی كه هنوز فيلمبرداری آن ادامه داشت نیز گفت:متاسفانه يك بخل ، كينه و بدخواهی رواج پيدا كرده است و درحال سرايت به تمام لايه های جامعه است. اي كاش حداقل ما كه فرهنگی هستيم از اين موضوع  دور باشيم. چنين چيزی صحت ندارد و ما طبق قوانین جشنواره فجر در يك تاريخ مقرر بايد هفتاد دقيقه از فيلم را تحويل دفتر جشنواره می داديم و دقيقا سر تايم و زمان مقرر هفتاد دقيقه را تحويل داديم. فيلم  سینمایی «فرشته ها باهم می آيند» در جشنواره شانگ های پذيرفته شده است، فكر كنيد ما در جشنواره فجر و ايران پارتی بازی كرديم، ديگر در جشنواره چين كه نمی توانستيم پارتی بازی كنيم.

فیلم من در مدح عشق است

در ادامه اين نشست ، حامد محمدی كارگردان فيلم توضيح داد : قصه «فرشته ها باهم می آيند» را خيلی دوست داشتم و احساس كردم كه با اين قصه می توانم حرفم را بزنم و برای همين اين فيلمنامه را به عنوان اولين فيلمم برای كارگردانی انتخاب كردم. من در اين فيلم قصد داشتم يك عاشقانه بسازم. فيلم من در مدح عشق است و می خواستم بگويم كه عشق بعد از ازدواج و بچه دار شدن و  تمام مشكلات زندگی همچنان می تواند پايدار باشد و يك زوج با اتكا و عشق ورزيدن به هم قادرند از پس مشكلات بربيايند.

وی گفت: اين فيلم در تكريم جادوی عشق است. می توانستم فيلم را خيلی گريه دار و غمگين كنم، اما واقعا دوست نداشتم يك اثر گريه دار پر سوز و گداز بسازم و دوست داشتم تا مخاطب بعد از فيلم حالش خوب باشد.

محمدی همچنين در مورد فرزند يك تهيه كننده مطرح بودن و شباهت فيلمش به «طلا و مس» عنوان كرد: خوب بله شايد اين موضوع كه به هرحال تو فرزند يك تهيه كننده صاحب نام در سينما هستی در ابتدا باعث بشود كه تو را متهم به بعضی چيزها بكنند، اما اگر فرد در كار خود جدی باشد می تواند خود را به اثبات برساند و تبديل به نام خودش شود،همان طور كه خيلی از اهالی سينما مانند: «باران كوثری» و غيره هم اين مراحل را طی كردند. در مورد شباهت مضمونی و شخصيت های فيلم به سینمایی «طلا و مس» بايد بگويم كه من به خود نويسنده این فیلم بودم و به شخصه ايرادی نمی بينم اگر فكر كنند «فرشته ها با هم می آيند» شبيه فيلم سینمایی «طلا و مس» است.

 هر سه روحانی که بازی کردم متفاوت بودند

در ادامه اين جلسه جواد عزتی بازيگر نقش اصلی فيلم هم  توضيح داد: من از اين موضوع نمی ترسم كه مثلا حالا چون سه دفعه نقش روحانی را بازی كرده ام، ديگر در اين نقش ظاهر نشوم و نگران باشم. خير، برای من شخصيت و شناسنامه كاراكتر مهم است و بر اين باورم كه هرسه روحانی كه تا كنون بازی كرده ام تنها وجه شباهتشان روحانی بودنشان بوده است و از لحاظ شخصيتی هركدام با ديگری متفاوت است. اين هم كه می گويم نمی ترسم شعار نيست، شايد زمانی از اين موضوع ناراحت بودم و حتی عصبانی  كه چرا مدام نقش هايی تكراری به من پيشنهاد می شود، اما پاسخ يك دوست تمام ناراحتی های مرا تبديل به شادی كرد و دريچه جديدی را به رويم گشود. او گفت كه از اين موضوع نبايد ناراحت باشی، بلكه مطمئن باش كه كارت را درست انجام داده ای كه وقتی كمدی بازی می كنی همه دنبال تو می آيند تا كمدی بازي كنی، وقتی پيرمرد بازی می كنی همه می خواهند كه پيرمرد بازی كنی و وقتی هم كه روحانی بازی می كنی همه می خواهند كه روحانی بازی كنی.اين يعنی دركارت موفق بوده ای منتهی سعی كن هركدام از اينها باهم فرق داشته باشند.

عزتی همچنين در بخش ديگری از صحبت هايش به اين نكته اشاره كرد كه يكی از بزرگترين و بارزترين ويژگی اين دفتر و منوچهر و حامد محمدی انعطاف پذيری آنهاست كه بازيگر اجازه نظر و تحليل می دهند و تا لحظه آخر آماده تغيير و شنيدن نظر بازيگر هستند و هيچ چيز را نمی بندند و همين باعث می شود تا بازيگر تلاش كند كه از تمام خلاقيت خود در بهتر كردن نقش استفاده كند

به شدت به سینما و موسیقی علاقه دارم

 در پايان این نشست  مهيار عليزاده آهنگساز اين فيلم كه پيش از اين چند اثر ماندگار را برای عليرضا قربانی آهنگسازی كرده بود در اين جلسه گفت: اين فيلم اولين تجربه من در زمينه ساخت موسيقی فيلم بود و من به شدت به سينما و موسيقي فيلم علاقه دارم و خيلی زياد فيلم می بينم و از آقايان محمدی به شدت سپاسگذارم كه به من اعتماد كردند و ساخت موسيقی اين فيلم را به من سپردند، من در فيلم سعی كردم تا جایی ممكن موسيقی در خدمت فيلم باشد و به گونه ای باشد كه احساس نشود عنصری جداگانه است. براي ساخت موسيقی اين فيلم ما زمان زيادی نداشتيم و از وقتی كه كار تدوين تمام شد و فيلم برای ساخت موسيقی در اختيار من قرار گرفت تا زمانی كه فيلم را بايد تحويل دفتر جشنواره می داديم ما تايم بسيار كمی را داشتيم، اما با صحبت و بحث بين كارگردان به يك زبان مشترك رسيديم و موسيقی اين فيلم را ساختم.

حامد محمدی هم درباره مهيار عليزاده گفت: من پس شنيدن يكی از آثار بسيار زيبايي كه آقای عليزاده برای عليرضا قربانی ساخته بود همواره آرزو داشتم تا با ايشان كار كنم و خوشحالم كه در اين فيلم به آرزويم رسيدم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.