یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

چرا ساخت این فیلم ۱۲ سال طول کشید؟

ریچارد لینکلیتر

ایسنا: در حالی که بسیاری از کارگردان‌ها به دنبال ساخت پروژه‌های سینمایی در کمترین بازه زمانی هستند، اما تازه‌ترین اثر «ریچارد لینکلیتر»، فیلمساز آمریکایی به نام «بچگی» کار بزرگی است که ۱۲ سال با بازیگرانی ثابت وقت صرف آن شده است.

به گزارش کافه سینما به نقل از ایسنا، نمای اول فیلم «بچگی» فیلم جدید و تحسین شده «ریچارد لینکلیتر» یک آسمان ابری را به تصوبر می‌کشد و در نمای دوم پسر بچه‌ای را می‌بینیم در حالی که بر روی زمین دراز کشیده و یکی از دست‌هایش را پشت سرش گذاشته و به آسمان خیره شده است.

20-657

او پسربچه‌ای زیبا با چشم‌های زیباست که باید او را بشناسید و دوست داشته باشید، زیرا همچنان که او به دنیا می‌نگرد شما نیز با او همراه هستید و بزرگ شدن او را مقابل دوربین و به صورت عینی مشاهده می‌کنید. صحنه به صحنه تغییرات چهره او درمی‌یابید که با پیشروی فیلم از یک کودک ۶ ساله به جوان ۱۸ ساله مبدل می‌شود.

این فیلم ۱۲ سال عمر یک پسربچه و خانواده او، از دوران دبستان تا رسیدن به سن بلوغ را دنبال می‌کند. جدا از داستان فیلم و مسائل عمده‌ای که درباره زندگی خانوادگی، تاثیر مدرسه و اجتماع و رنج و تردیدهای نوجوانی در این فیلم مطرح می‌شود، جذابیت اصلی این فیلم و یگانگی آن در این است که ساخت آن ۱۲ سال به طول انجامیده و کارگردان مبتکر، «ریچارد لینکلیتر» در این مدت توانسته جمع هنرپیشه‌های برجسته‌ای که برای نقش‌های اصلی این فیلم گردهم آورده را حفظ کند.

حاصل کار این کارگردان کاربلد، تصویر شگفت‌انگیز گذر عمر و عبور زمان برای این چهار انسان و اطرافیان آنها است. تماشای مسن‌تر شدن هنرپیشه‌ها در فاصله زمانی کوتاه یک فیلم سینمایی، به این فیلم داستانی، یک بُعد مستند هم بخشیده است.

«الار کولترین»، نقش اصلی این فیلم که هم‌اکنون جوانی ۱۸ ساله است درباره تجربه همکاری در فیلم «بچگی» می‌گوید: من از کودکی به فیلم علاقه داشتم و فیلم‌های زیادی دیده بودم. کاملا می‌فهمیدم که داستان این فیلم تا چه حد عجیب و غریب و تجربی است. اما من همیشه با چیزهای عجیب درگیر بودم و به همین خاطر بازی در این فیلم را انتخاب کردم.

در این فیلم، «لینکلیتر» کارگردان اهل تگزاس که پیش از این سابقه ساخت سه گانه موفق «پیش از طلوع»، «پیش از غروب» و «پیش از نیمه شب» را دارد، به طرز فوق‌العاده و منحصر فردی به سوژه گذر زمان پرداخته است که پیش از این در هیچ فیلم دیگری دیده نشده است.

وی که ساخت این فیلم را در سال ۲۰۰۲ آغاز کرد؛ هر سال چهار بازیگر اصلی فیلم را سه چهار روز برای فیلمبرداری در اختیار داشته است و به صورت تدریجی به روی فیلمنامه کار کرده است و در فاصله ۱۲ سال ساخت آن چند فیلم کوتاه و بلند نیز ساخت که از آن جمله می‌توان به قسمت دوم سه گانه‌معروف‌اش با نام «پیش از طلوع» اشاره کرد.

فیلم «بچگی» امسال در شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین در بخش رقابتی نامرد دریافت خرس طلایی بهترین فیلم بود و در نهایت خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای «لینکلیتر» به ارمغان آورد و در جشنواره فیلم سیاتل نیز جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگری را بدست آورد.

«بچگی» اکران خود را بصورت محدود از یازدهم جولای در سینماهای آمریکای شمالی آغاز کرده است و به تدریج در سینماهای اروپا نیز اکران می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.