دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

با اشاره به نمایش«ترانه های محلی»

اشکان خطیبی: اجرای تئاتر در گونه «موسیقی- نمایش» بسیار پرهزینه است/ مشغول ساخت دومین آلبوم خود هستم

اشکان خطیبی*

سینما پرس: اشکان خطیبی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر پیرامون نمایش «ترانه های محلی»، گفت: «این مدل نمایش ها کار بسیار پر هزینه ای است و با مختصات تولید یک تئاتر قابل مقایسه نیست.»

خطیبی که مجری طرح این نمایش نیز است در خصوص تفاوت این اثر با دو کار پیشین خود در گفتگو با خبرنگار سینما پرس افزود: «این بار تمرکز بر روی موسیقی مناطق  است؛ مناطق مختلفی که به لحاظ جغرافیایی جزو مناطق ایران هستند. این بار در این نمایش یک ویژگی سومی با عنوان «سینما» اضافه شده است. بدان معنا که سینما، تئاتر و موسیقی با هم تلفیق شده اند که در دو نمایش پیشین که در اصل دو قسمت دیگر از این نمایش به حساب می آیند، چنین چیزی نبود.»

بازیگر سریال «بچه های نسبتا بد» در ادامه پیرامون تشابه این ۳ اثر نمایشی، اظهار داشت: «ادغام کردن موسیقی و نمایش با یکدیگر، وجه تشابه این ۳ اثر نمایشی با هم است و ژانری هم که برای چنین اثری تعریف شده، «موسیقی-نمایش» است.»

وی افزود: «این نمایش سومین قسمت از سه گانه موسیقی-نمایشی است که با ترانه های قدیمی شروع شد و این بار به ترانه های محلی ایران می رسد.»

خطیبی که مشغول ساخت دومین آلبوم موسیقایی خود است در ادامه پیرامون ویژگی چنین نمایشی، تصریح کرد: «تماشاچی یک صحنه نمایش را می بیند که به فراخور آن صحنه، یک اجرای موسیقی هم می بیند. در آن ۲ کاری که در طول سال گذشته اتفاق افتاده، به فراخور نمایشی که می بیند موسیقی می شنود. موسیقی در آن دو کار پیشین ترانه های قدیمی ایرانی بوده؛ بدان معنا که باز اجرای ترانه های ایران را می شنیدیم و در روزهای آخر ترانه های ماندگار انگلیسی را، اما این بار ترانه های بومی و محلی ایرانی را می شنویم.»

خطیبی پیرامون سختی های نمایش هایی با چنین گونه (موسیقی-نمایش)، اظهار داشت: در این ژانر خاص تقریبا ۱۵ بازیگر و ۱۰ الی ۱۲ گروه موسیقی و خواننده حضور دارند که در این کار ۴ خواننده همکاری می کنند. مهمترین بخش کار به هماهنگی میان این دو قسمت مربوط می شود؛ اجرای موسیقی و نمایش.»

خطیبی که سال گذشته اولین آلبوم موسیقایی رسمی خود را با عنوان «ترافیک» منتشر کرد پیرامون حضور فردین خلعتبری در این اثر افزود: «در این کار فردین خلعتبری آهنگسازی و تنظیم قطعات را برعهده گرفته است. گروهِ موسیقی جدا تمرین می کنند و در طول هفته آخر تمرین مان، به یکدیگر می پیوندیم و موسیقی و نمایش که در اصل محل وصل آن نقاط موسیقیِ نمایش و بالعکس است را با هم تمرین می کنیم.»

خطیبی که به دلیل بر عهده گرفتن اجرای طرح و بازی در نمایش «ترانه های محلی»، فرصت حضور در هیچ اثر سینمایی و تلویزیونی را پیدا نکرده، پیرامون نمایش بعدی گفت: «نمایش «تک گویی، برای یک تماشاگر» اثر بعدی من است که نویسنده و کارگردان ن نیز محمد رحمانیان است.»

خطیبی در خصوص اینکه آیا حضورش در این اثر به عنوان بازیگر و مجری طرح به دلیل شناخت وی از موسیقی بوده است، افزود: «خیر، ساخت این اثر به تصمیم من نبوده است. این به تشخیص محمد رحمانیان بوده و خودشان تصمیم گرفته اند چنین اثری را کار کنند و من نیز در حد توانم برای تولید آن تلاش می کنم.»

نمایش «ترانه های محلی» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان از ۷ مرداد تا ۳۱ مردادماه در تک سانس ۱۹.۳۰ و در روزهای پنجشنبه و جمعه در دو سانس ۱۹:۰۰ و ۲۱:۳۰ در سالن اصلی تئاتر شهر به نمایش در می آید.

مدت زمان این نمایش ۱۲۰ دقیقه است که در آن علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، ژاله صامتی، اشکان خطیبی، هومن برق نورد، علی سرابی، رامین ناصرنصیر، امیرکاوه آهنین جان، هانا کامکار، الهام نامی، سُها سناجو، پرستو رحمانیان، مارال بنی آدم، میلاد حمیدی بازی می کنند.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: 

مشاور کارگردان و آهنگساز: فردین خلعتبری
گروه موسیقی:  بهنام ابوالقاسمی، هادی ثابت، شایان ریاحی، مرتضی قنبرنسب، پریسا کاشفی، سام مظاهری، روزبه مهر
ترانه سرا:  مسعود کلانتری
خوانندگان: علی زند وکیلی، روزبه مهر، بهرخ شورورزی، هانا کامکار، الهام نامی
دستیار کارگردان و برنامه ریز:  پدیده جمالها
دستیار کارگردان: علیرضا فولادشکن
طراح و عکاس پوستر:  احسان نقابت
طراح گریم:  لعیا خرامان
دستیاران عکاس:  مصطفی پیرهادی، علی کوشا

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.