چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲

واکنش جمال شورجه به جلسه مشاور فرهنگی رئیس جمهور با برخی سینماگران

جمال شورجه*

فارس: جمال شورجه درباره برگزاری جلسه مشاور رئیس جمهور با نفرات محدودی از سینماگران گفت: بحران مسئولیت و تعهد راه‌حل‌های ریشه‌ای لازم دارد که با نیروی انسانی متعهد حل می‌‌شود این موضوعات می‌توانست در این جلسه مطرح شود.

جمال شورجه کارگردان سینما و عضو شورای پروانه ساخت فیلم سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره جلسه روز گذشته عده‌ای از سینماگران با حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: باید از تمام کسانی که با نظرات مختلف که دغدغه سینما دارند دعوت شود و نظرات آنها به سمع مشاور رئیس جمهور برسد و اینکه قشر خاصی از سینماگران و یا مدیران دعوت شود خیلی با تعاریف و شعارهای دولت تدبیر و امید سازگار نیست.

وی افزود: یکی از تدابیر دولت تدبیر هم‌افزایی عناصر مختلف سینما است زیرا کمک می‌کند چرخ سینما به خوبی بچرخد و افکار مختلف و عقاید گوناگون در خصوص روشن ماندن چراغ سینما مطرح شود که البته این به معنی خط‌کشی‌های سیاسی نیست.

وی افزود: برای رفع مشکل بحران مخاطب باید طیف‌های مختلفی دیده شود بالاخره ریاست جمهوری جای کوچکی نیست که با تعداد محدودی جلسات تشکیل شود و باید تعداد عام‌تری در جلسه حضور داشته باشد و نظرات مختلف کارشناسی گرفته می‌شد و برای رفع مشکلات سینما استفاده می‌شد.

کارگردان فیلم سینمایی «۳۳ روز» با اشاره به اینکه مشکل اصلی در سینما مشکل معنویت، اخلاق و خدا است، اظهار کرد: در سینمای ما جایگاه این مضامین خالی است برای رفع این معضل و مشکل باید سازمان سینمایی و سیاست‌گذاران مستقل به صورت ریشه‌ای تدبیر کنند و حتی اگر چراغ‌های سینما با مخاطب زیاد روش باشد اما اگر این سینما عطر معنویت، خدامحوری و تعهد و مسئولیت خصوصاً در این برهه که انواع و اقسام توطئه‌ها و فتنه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی و علیه انسانیت و جهان اسلام شکل گرفته تأثیر نخواهد داشت.

شورجه افزود: این بحران مسئولیت و تعهد و سایر بحران‌هایی از این دست راه‌حل‌های ریشه‌ای لازم دارد که با نیروی انسانی متعهد حل می‌‌شود که البته ما در سال‌های گذشته ورود نیروهای زیادی به سینما را داشته‌ایم اما باز هم در روی همان پاشنه قبلی می‌چرخد.

این کارگردان سینمای کشورمان گفت: این موضوعات می‌توانست در حضور جناب آشنا مشاور رئیس جمهور مطرح می‌شد تا کسانی که دغدغه معنا و مشکلات کلان فکری در سینما دارند بتوانند نظرات‌شان را طرح کنند که البته بنده پیش‌داوری نمی‌کنم و ان‌شاءالله در این جلسه افرادی با این نگاه حضور داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما نباید فقط به جسم سینما توجه کنیم و روح سینما نیز نیاز به توجه دارد، گفت: اصل قضیه در سینما روح سینما است که همان محتوای آن است و قرار است این جسم لاغر را به جسم فربه به لحاظ اقتصادی تبدیل کند اما باید دید این جسم فربه به کدام سمت می‌رود و چه افکار و اندیشه هایی از خود بروز می‌دهد.

شورجه در پاسخ به این سؤال که با توجه به برگزار نشدن جلسات اصلی شورای عالی سینما تاکنون به نظر شما نباید اعضای این شورا به طور کامل در این جلسه با مشاور رئیس جمهور شرکت می‌کردند، گفت: من نمی‌دانم چه تدبیر و سیاستی پشت این جلسه است و چه مباحثی قرار است در آنجا مطرح شود اما دورادور احساس می‌کنم دوستانی که دعوت شده‌اند بیشتر دغدغه صنفی دارند و می‌خواهند چنین دغدغه‌هایی را با مشاور رئیس جمهور مطرح کنند که این همان پرداختن به جسم سینما است.

وی افزود: امیداورم مسائلی به غیر از این و مسائلی کلیدی‌تر و زیربنایی‌تر در دستور جلسه قرار بگیرد. امیدوارم جناب آشنا خود به این مسائل توجه کند و سینماگران را با این معانی آشنا کند که فقط نباید به مباحث صنفی و صورت ماجرا پرداخت.

شورجه در خاتمه خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم یکی از طرفین جلسه چنین مسائلی را طرح موضوع کرده باشند و راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات اندیشیده شود.

 

به گزارش فارس، صبح دیروز نشستی با عنوان «بررسی سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور» با حضور عده‌ای از سینماگران به همراه حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، که در آن سینماگران از همه طیف‌ها حضور نداشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.