چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۷

برگزاری گردهمایی«غزه تنها نیست»در حوزه هنری

ایوبی: دردناکتر از بمب و موشک سکوت مدعیان خدمت به اسلام است/ مومنی‌شریف: باید با آگاهی بخشی، سلطه خفقان رسانه ای صهیونیسم را بشكنیم

مومنی شریف در همایش غزه تنها نیست

سینماپرس: عصر امروز؛ یکم تیر حوزه هنری میزبان هنرمندانی بود كه دغدغه دفاع از ملت مظلوم فلسطین را داشتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در این مراسم حجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی كشور كه به نمایندگی از جامعه سینمایی ایران در این مراسم سخن گفت با بیان اینكه كسانی سعی می كنند رژیم صهیونیستی و روابط با آن را عادی جلوه دهند گفت: «جا دارد كه همه ما از اتفاقاتی كه در غزه می افتد ناراحت و نگران باشیم اما باید امیدوار باشیم كه نتیجه این شرایط آبادانی باشد. می بینیم كه كسانی سعی می كنند رژیم صهیونیستی و روابط با آن را عادی جلوه دهند و كسانی هم می خواهند جنگ را به داخل مرزها بكشانند و داعشیسم و طالبانیسم ایجاد كنند، با این حال امیدواریم صحنه های دلخراشی كه به وجود آمده جامعه جهانی را بیدار كند و بدانند دشمن بشریت همان است كه امام خمینی (ره) فرمودند باید از بین برود و محو شود.»

ایوبی ضمن ابراز امیدواری به اینکه در روز جمعه مردم یكصدا به حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین بپردازند. اشاره کرد: «صدای موشک و بمب و خمپاره دردناک است اما دردناكتر از آن صدای سكوت سران مدعی خدمت به اسلام، سران جهان عرب و سران كشورهای اسلامی است.»

آشنا: ما قدر هنر شهادت را می‌شناسیم

در این گردهمایی حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور كشور پیام قدردانی حجت السلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از هنرمندان را در همایش «غزه تنها نیست» ابلاغ كرد.

آشنا مشاور فرهنگی ریاست جمهوری كشور با بیان اینكه امام خمینی (ره) فرمود شهادت هنر مردان خداست، اظهار كرد: «این جمع نشان دهنده همبستگی هنرمندان با هنرمندان فلسطین است. كسانی كه هنر خود را در عرصه جهاد و شهادت به نمایش گذاشتند. گردهم آمدن این جمع در چنین فضایی و چنین روزهایی به این معناست كه ما قدر هنر شهادت را می‌شناسیم. هنری كه دارای زبانی جهانی‌ست. به شهادت رسیدن هر كودك، میانسال و كهن سال فلسطینی آن هم به این گونه مظلومانه موثرترین پیام تاریخ برای جهان است و مگر به جز این است كه هنرمندان با هنر خود به دنبال اثربخشی هستند.»

وی ضمن تقدیر از حوزه هنری به خاطر برگزاری همایش غزه تنها نیست عنوان كرد: «خوب است كه حوزه هنری پیشتاز این حركت مقدس شده است و من نیز در اینجا حاضر شدم تا پیام تشكر و قدردانی حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهور كشور را تقدیم جریان‌های هنری كنم كه پاسخ شعاری كه سال‌ها پیش عده‌ای گفتند نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران را دادند.»

مومنی: امروز هر هنرمند یک رسانه است

همچنین محسن مومنی شریف در مراسم گردهمایی هنرمندان بر لزوم حمایت هنرمندان از مردم غزه تاكید كرد و گفت: «امروز هر هنرمند یك رسانه است و باید دنیا را نسبت به خطری كه در كمینش نشسته، آگاه كند.»

رئیس حوزه هنری ضمن تقدیر از هنرمندان و اهالی ادبیات و رسانه كه در این مراسم حضور به هم رساندند، اظهار كرد: «هر چند امسال هم صهیونیست ها ماه مبارك رمضان را به كام مسلمانان و مؤمنان تلخ كردند، اما این احساسات پاكی كه در سرتاسر جهان برای دفاع از مظلوم به راه افتاده، خود جریان مباركی است و حتماً موجبات رحمت الهی را در زندگی همه هنرمندان و جامعه فراهم می كند.»

وی با اشاره به این كه در قرآن كریم بحث دشمن بسیار مورد تأكید قرار گرفته است، گفت: «به ویژه قرآن نقاب از چهره دشمنی بر می دارد كه ما امروز آن را با عنوان صهیونیسم می شناسیم. از منظر قرآن، این دشمن دارای مشخصات آشكاری است. دشمن در تعریف قرآن كریم در ادعای ایمان به خدا منافق است. در طول تاریخ، قاتل عده زیادی از پیامبران الهی بوده است. هر گاه قدرت یافته، در زمین دست به فساد و قتل و غارت زده است. دشمن نسل بشر است. تحریف گر حقایق است. نژادپرست است. كینه جو و لجوج است. مال اندوز و منفعت پرست است و صفات فراوان دیگر كه در قرآن كریم در وصف این دشمن آمده است.»

رئیس حوزه هنری خاطرنشان كرد: «ما امروز بیش از این كه نگران مردم مظلوم غزه باشیم، نگران همه بشریت هستیم. به ویژه این كه دشمنی با این ویژگی ها دارای تسلیحات كشتار جمعی هم هست و نشان داده است هیچ ابایی در به كار بردن آن ها علیه مخالفانش ندارد و متأسفانه به هر دلیل از طرف قدرت های بزرگ پشتیبانی می شود و سازمان های بین المللی هم چشم خود را نسبت به جنایات و تهدیدات او بسته اند.»

وی با تاكید بر این كه متأسفانه عمده رسانه های مؤثر و قدرتمند امروز جهان در زیر سلطه تفكر استكبار است، تصریح كرد: «سال های طولانی است كه واقعیت ها را آن طور كه خود می پسندیده اند جلوه داده اند. در چنین شرایطی هنرمندان و مسئولاان فرهنگی و هنری كشور وظیفه مضاعف دارند. امروز هر هنرمند خود یك رسانه است. ما باید با آگاهی بخشی، سلطه خفقان رسانه ای صهیونیسم را بشكنیم و دنیا را نسبت به خطری كه در كمینش نشسته است، حساس كنیم.»

مومنی گفت: «دشمن با جنایات پی در پی و سیاست رسانه ای موذیانه خود می كوشد حساسیت افكار عمومی را نسبت به موضوع جنایات اسرائیل در غزه كم رنگ كند تا امری عادی تلقی شود. اینجاست كه نگاه های تازه و ژرف بین هنرمندان متعهد و مسئول می تواند مانع از غفلت مخاطب شود و وجوه پنهان و ناپیدای این مصیبت بزرگ قرن را برملا كند.»

رئیس حوزه هنری با بیان این كه هنرمندان بی تردید دست یاری مردم غزه را با ابیات ناب خود، با نوای ترانه ها، با قاب دوربین ها و آسمان پوسترها خواهند فشرد، عنوان كرد: «دنیا خواهد فهمید هنرمندان ما نظیر مدعیان حقوق بشر دروغگو نیستند، بلكه نفس به نفس مردمان مظلوم به ویژه مردم مظلوم فلسطین همراهشان هستند و ثابت خواهند كرد كه غزه تنها نیست.»

وی اضافه کرد: «البته قرآن كریم برای این دشمن شكست سنگین و فرجام نكبت باری را پیش بینی كرده است كه خوشبختانه ما امروز داریم آثار آن را می بینیم. فراموش نكنیم كه در روزگاری نه چندان دور دشمن صهیونیستی وقتی اراده می كرد به كشورهای همسایه خود به ویژه لبنان حمله می كرد و در كمتر از سه روز به بیروت می رسید اما امروز به بركت بیداری كه انقلاب اسلامی ایجاد كرد، در دل خود در باتلاق غزه چنان گیر كرده است كه باید قدرت های بزرگ و نهادهای به ظاهر بین المللی به دادش برسند.»

قزوه: اتفاقی كه امروز در غزه می افتد تماما شعر است

علیرضا قزوه شاعر و مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، با بیان این كه ادبیات ایران در حوزه مقاومت خوب ظاهر شده است، گفت: «ادبیات مقاومت ایران از شعر عرب و سوریه و عراق كم ندارد. برای فلسطین شعر زیاد دارم اما امروز قصد شعر خوانی ندارم بلكه فقط می خواهم به این مقاومت مردم در غزه اشاره كنم و بگویم در دوره هخامنشیان، غزه یك فرماندار ایرانی داشت به نام باتیس و زمانی كه اسكندر آن سرزمین را گرفت تسلیم نشد و در مقابل آزارهایی كه به او وارد شد هیچ ناله ای نكرد و مقاومت كرد، حالا می بینیم كه امروز هم مردم غزه چه مقاومتی از خود نشان می دهند.

این شاعر كشور تاكید كرد: «اتفاقی كه امروز در غزه می افتد تماما شعر است. می بینیم كه مردم چطور مقاومت می كنند، تونل می زنند، موشك می سازند و به هر طریقی شده تسلیم نمی شوند. امروز می بینیم كه وجدان جهانیان بیدار شده و این كه در كشور ما هم نهادها و ارگانهای مختلف درباره غزه وارد عمل شده اند و همچنین شاهد حضور تعداد زیادی هنرمند در این مكان هستیم، نشان دهنده وجدان بیدار این هنرمندان است.»

آبیار: هنرمندان از دیده نشدن آثارشان با موضوع غزه نترسند

نرگس آبیار نیز در این مراسم طی سخرانی بر لزوم خلق آثار هنری با موضوع غزه و مظلومیت مردم فلسطین تاكید كرد و گفت: «از طریق خبرگزاری‌ها در جریان این همایش قرار گرفتم و وظیفه خود دانستم كه در این مراسم حضور داشته باشم. تصور می‌كنم هنرمندان وظیفه دارند در آثارشان به موضوع مظلومیت مردم غزه بپردازند. و ترس از اینكه اثرشان دیده نشود نداشته باشند. فیلم "عمر" اثر هانی ابوصدر با چنین مضمونی ساخته شد و در جشنواره كن هم حضور داشت و من نیز بارها با این فیلم گریه كردم و اگر فیلم خوب با چنین مضامینی ساخته شود بدون شك دیده خواهد شد و تاثیر بسیاری بر مردم خواهد گذاشت.»

آبیار بیان کرد: «در تمام دنیا به احترام كشته های یك حادثه یك دقیقه سكوت می‌كنند. "امین تاجور" در جایی گفته بود كاش همه دنیا به جای یك عمر سكوت در برابر جنایت‌ها یك دقیقه فریاد بكشند.»

موسوی گرمارودی: روشنفكران از گونترگراس یاد بگیرند

علی موسوی گرمارودی با قرائت شعر «سلام بر فلسطین خود» گفت: «روشنفكران كشور در مسئله غزه اگر از هنرمندان و اهالی ادبیات مسلمان كشور تبعیت نمی كنند حداقل از گونترگراس شاعر بزرگ آلمان یاد بگیرند. این شاعر را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره شهید علی شریعتی سرودم و پیش از یكی از سخنرانی های ایشان آن را خواندم.»

وی ادامه داد: «این اثر ترجمه شد و توسط كسی كه به بیروت می رفت به دست گروه های مقاومت رسید. می خواهم بگویم كاری كه امروز انجام می شود سابقه طولانی دارد.»

موسوی گرمارودی با انتقاد از جامعه روشنفكری كشور، گفت: «امیدوارم جامعه روشنفكری ما، از حوادث غزه كمی شگفت زده شوند و به خودشان بیایند. و اگر از هنرمندان و اهالی ادبیات مسلمان كشور تبعیت نمی كنند حداقل از گونترگراس شاعر بزرگ آلمان یاد بگیرند.»

شایان ذكر است در این مراسم مدیران ستادی حوزه هنری و شخصیت های فرهنگی، هنری و ادبی همچون حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، فرهاد توحیدی، رضا میركریمی، فرهاد بشارتی، نرگس آبیار، عبدالحمید قدیریان،  حبیب الله صادقی، پرویز اسكندرپور، مسعود شجاعی طباطبائی، طاهره شیخ الحكمایی، علی داودی، ناصر ضرابی زاده، رضا اسماعیلی، علی موسوی گرمارودی، مصطفی محدثی خراسانی، یوسفعلی میرشكاك، الهام چرخنده، نادر قشقایی قدرت معماریان، محسن نوری نجفی، مهدی منعم، محمود عبدالحسینی و جمع كثیری از هنرمندان، اهالی ادبیات و رسانه های داخلی و بین المللی حضور داشتند.

 

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۰۸:۰۱
    0 0
    دردناک تر از غزه همین تظاهر به خدمت است که در ایران اسلامی هم مشهود است... تظاهر نفرمایید که ما خیلی تافته جدا بافته هستیم!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.