جاویدی در ادامه در گفتگو با خبرنگار سینما پرس افزود: «احساسات و امکانات فیلمسازان می تواند نقش موثری در واکنش به حوادث تلخ بشری ایفا نماید.»
وی در ادامه اظهار داشت: «توانمندیهای این حوزه و زبان استعاره، این امکان را به فیلمساز می دهد تا بتواند به دور از شعارزدگی و ورود مستقیم به حوزه سیاست، به درستی و موثر ادای وظیفه نماید و در کنار احساس همدردی با قربانیان چنین وقایعی به وظیفه انسانی خود عمل نماید.»
جاویدی تصریح کرد: «رفتن به سمت چنین موضوعاتی بودجه فراوانی می خواهد و تامین سرمایه برای پرداختن به چنین موضوعاتی زمان بَر است. البته می توان به شکل یک اثر تولیدی به چنین موضوعاتی پرداخت.»
وی افزود: «بحث مالی، یکی از مشکلاتی است که فیلمساز برای پرداختن به چنین سوژه هایی در مدیوم سینما با آن مواجه می شود چرا که این گونه مسائل، جهانی است و بودجه خاص خود را می طلبد؛ از سوی دیگر شناخت دقیق موضوع و پرداخت صحیح به آن از جمله ظرایفی است که ضرورت آن غیر قابل انکار است.
جاویدی گفت: «معتقدم لازمه تاثیر گذاری اثر هنری شناخت دقیق موضوع و جزئیات سوژه مورد نظر است؛ در غیر اینصورت پرداختن به موضوعات حساس این چنینی بدون اشراف کامل و داشتن دغدغه عمیق شخصی، تاثیر عکس داشته و ضد خود عمل می کند. در نتیجه درک و دریافت عمیق چنین حوادث دردناک، با شتاب زدگی و ورود سفارشی به این موضوعات منافات دارد.»
جاویدی گفت: «از سویی بزرگی حادثه و گستره فاجعه شاید مستلزم مشارکت چندین کشور برای تولید اثر باشد.»
وی افزود: «این در اروپا مرسوم است در حالی که ما تجربه ساخت آثار مشترک بین المللی در ایران را کمتر داریم و شاید می بایست از این طریق فضا و فرصت بیشتری برای تعامل بین المللی و ثبت دقیق تری از این فجایع انسانی فراهم آید.»
ارسال نظر