جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱

گلایه‌های کارگردان «اینجا شهر دیگری است» از ظلم‌ هایی که به فیلمش شد

احمدرضا گرشاسبی کارگردان فیلم اینجا شهری دیگر است

تسنیم: احمدرضا گرشاسبی، شب گذشته با حضور در برنامه «ماه خوب خدا» در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» به انتقاد از برخی افراد و مسئولان پرداخت و گفت که به فیلمش ظلم شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شب گذشته، دوم مرداد ماه فیلم «اینجا شهر دیگری است» در قالب مجموعه «جشن‌های ماه خوب خدا» توسط مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برای مردم اکران شد. پس از اکران این فیلم احمدرضا گرشاسبی، کارگردان این فیلم سینمایی به روی صحنه رفت و به سوال‌های مخاطبان درباره این فیلم سینمایی پاسخ داد.

گرشاسبی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به کمبودهایی که در تولید و اکران فیلمش وجود داشته است گفت: کسانی در تولید و تهیه فیلم حضور دارند که ایستادگی در مقابل آن‌ها خیلی سخت است. آن‌ها حداقل امکانات را برای ما در نظر گرفتند که گفتنش غیر قابل باور است. باید بگویم که در حق فیلم «اینجا شهر دیگری است» که درباره حضرت علی (علیه السلام) است ظلم شد.

وی تصریح کرد: من از این بابت متاسفم که با پروژه‌ای که مربوط به حضرت علی (علیه السلام)  است، اینگونه برخورد می‌شود. روزی که این پروژه می‌خواهد ساخته شود به من می‌گویند که نباید بیش از ۴۰ هنرور داشته باشی و برای این پروژه تاریخی نباید بیش از ۲۰ راس اسب بگیری، بعد در آبادان سر صحنه می‌رویم و به ما می‌گویند به خاطر کمبود بودجه فقط ۱۱ راس اسب داریم. ما را به اردوگاه راهیان نور بردند تا پول هتل ندهند. البته من همه این‌ها را نوشتم که برای تاریخ می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه برای فیلمش بودجه چندانی اختصاص داده نشده است، گفت: من عاشق شهید چمران هستم، چرا که خودم زمانی که ۱۹ سالم بود در آمریکا درس می‌خواندم و حتی وقتی برای حضور در کنار این شهید بزرگوار می‌خواستم به لبنان بروم گذرنامه جعلی هم آماده کردم. اما فارغ از اینکه فیلم «چ» و ابراهیم حاتمی‌کیا را دوست دارم و تحسینشان می‌کنم، این سوال برایم پیش می‌آید که چرا برخی برای فیلم «اینجا شهر دیگری است» که در مورد حضرت علی (ع) است با بی‌مهری رفتار می‌کنند اما برای فیلم شهید چمران ۸ میلیارد هزینه می‌کنند.دو روز زندگی دکتر چمران را با هشت میلیارد با دوسال فیلم برداری می‌سازند اما وقتی نوبت به فیلم من می‌رسد می‌گویند ۵۲ روز وقت داری که با بودجه‌ای کمتر از یک میلیارد تومان  فیلم را بسازی. من برای این فیلم هیچ تمرینی نداشتم و یک روز هم تعطیلی نداشتیم.

گرشاسبی ادمه داد: سوال اینجاست که چرا حالا که این فیلم ساخته شده است، فیلم را اینطور اکران کردند. چرا فیلم باید در روزهای جام جهانی و برای یک سانس در ظهر، آن هم در یک سینما، بدون پوستر و تبلیغ اکران شود. این سوالهایی است که باید جواب دهند. چرا تهیه کننده غیبش زده است و در هیچ نشست و اکرانی حضور پیدا نمی‌کند.

وی افزود: کسی این فیلم را ساخته است که برای این فیلم دو بار نهج البلاغه را خوانده و یاداشت برداری کرده است. من با یک ارادت عاشقانه این فیلم را ساختم. چرا با این فیلم که با حداقل امکانات ساخته شده است اینگونه برخورد می‎شود. چرا تهیه کننده که پول فیلم را گرفته است بعد از فیلمبرداری سراغی از ما نمی‎گیرد و در هیچ یک از اکران‎ها نمی‌آید. من با اشک و گریه این فیلم را ساختم. این فیلم خانواده‎ها را با امامت آشنا می‌کند. خانواده‌ها لازم است که بفهمند امامشان چگونه در قبال گرسنگی جامعه جوابگو بود و این امام چگونه با مردم فصاحت و بلاغت سخن می‌گوید.

گرشاسبی در پاسخ به این سوال که چه کسانی به این فیلم ضربه زده است، گفت: اگر قرار است خدایی نکرده این انقلاب ضربه بخورد نه داعش، نه آمریکا و نه اسرائیل نمی‌تواند کاری کنند، بلکه این انقلاب از درون ضربه می‌خورد. همانطور که جبهه مقابل امیر المومنین (ع)، مثلث ناکثین، مارقین و قاسطین از درون جامعه اسلامی بودند. این جماعت را ما باید بشانسیم، شما بروید و بعد ببینید که چه خانه‌های ساختند. پنج سال این پروژه سینمایی خوابیده بود و حالا که این فیلم ساخته شد وقتی در مورد وضعیت اکران از آنها سوال می‌کنیم به ما جواب نمی‌دهند.

کارگردان «اینجا شهر دیگری نیست» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تبلیغات بد فیلمش گفت: بعد از اینکه برای این فیلم تیزر تبلیغاتی ساختیم تحویل تلویزیون دادیم. حالا بعد از اینکه فیلم سوخت، تازه تلویزیون آن را پخش می‌کند. من بارها گفتم اگر فیلم بد آموزی دارد به ما بگویید در حالی که ۱۰ جای فیلم واقعا انسان را منقلب می‌کند. همین بنیاد فارابی دوبار فیلم را برای عده‌ای به صورت خصوصی پخش می‌کند تا از این فیلم ایراد تاریخی بگیرند تا ایراد تاریخی را بهانه کنند تا فیلم اکران نشود اما نتوانستند ایراد بگیرند.

فیلم سینمایی «اینجا شهر دیگری است» داستان تاریخ پس از ضربت خوردن حضرت علی (ع) را روایت می‌کند و ظلم‌هایی که به ایشان از سوی افراد مختلف روا شده در فیلم دیده می‌شود. فیلم یک شب پس از ضربت خوردن حضرت‌ علی (ع) تا زمان شهادت را به تصویر می‌کشد. قصه در مدت زمان ۲۴ ساعت می‌گذرد. داستان حول محور چهار شخصیت اصلی می‌گذرد که یک زن و سه مرد آن را ایفای نقش می‌کنند. در «اینجا شهر دیگری است» داریوش ارجمند، پریوش نظریه، داوود فتحعلی‌بیگی، فرخ نعمتی، پژمان بازغی، هومن برق‌نورد، ، علیرضا کمالی‌نژاد، حسین سلیمانی، مسعود انتظاری و... به ایفای نقش‌های اصلی می‌پردازند.

به گزارش تسنیم، برنامه جشن «ماه خوب خدا» تا ششم مرداد ماه هر شب میزبان عموم مردم در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» است. امشب نیز این برنامه با حضور یکی از بازیگران سریال «مدینه» و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز متنوع از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۴ برگزار می‌شود.حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، هر شب دو حدیث را برای حاضران می‌خوانند. اجرای این برنامه توسط حسین شکیب‌راد و سیدعلی صالحی صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.