شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

«آسمان آبی مادرم» در سمنان

قوی تن: تهران تنها لوکیشن فیلمسازی نیست/ همه مناطق ایران از سینما سهم دارند

علی قوی تن

سینماپرس: علی قوی تن در گفتگو با سینماپرس از راحت طلبی برخی فیلمسازان گله کرد و گفت:« کمتر فیلمسازی دل از تهران می کند و در جاهای دور دست، بد آب و هوا و مکان هایی که به لحاظ رفت وآمد ممکن است سخت باشد فیلم می سازد.تهران تنها لوکیشن فیلمسازی نیست.»

وی ادامه داد:« من معتقدم شهرستان های دور و روستاها و بچه هایی که در این مناطق زندگی می کنند هم از سینما سهم دارند .چقدر باید درباره مشکلات شهر نشینان و تهران نشینان صحبت کنیم؟ »

قوی تن گفت:«ما در فرهنگ سازی دچار اشکال هستیم. مسئولان ما می گویند می خواهیم فرهنگ سازی کرده و ارزش های ملی را حفظ کنیم اما در عمل این کار را نمی کنند و حاضر نیستند به خودشان زحمت دهند .»

وی ادامه داد: «من تلاش می کنم و به عنوان یک سینماگر کوچک و یک هنرمند به خودم این زحمت را می دهم و به مناطق مختلف سر می زنم و سعی ام بر این است که از استعداد همه مناطق استفاده کنم. معتقدم فرهنگ ما در تمام مناطق این مملکت جاری است. ما حق نداریم بخاطر راحتی خودمان فقط  در خیابان های تهران و خانه های لوکس و ماشین های مدل بالا فیلم بسازیم و از مناطق محروم و دوردست فرار کنیم.»

کارگردان فیلم «پرواز بادبادک ها» گفت:« کودکان فیلم جدیدم «آسمان آبی مادرم» را از همان منطقه فیلمبرداری کلات رودبار در استان سمنان انتخاب کرده ام . لوکیشن ما در میان کوه هایی واقع شده است که گرم و خشک و بیابانی است اما منطقه رنگین و زیبا و متفاوتی دارد.»

وی در همین رابطه ادامه داد :«طبیعی است حق بچه های همان مناطق است که جلوی دوربین حضور پیدا کنند. مسلما برای من راحت بود با بچه های شهری و تهرانی کار کنم چرا که از بچه های شهری بسیار راحت تر می توان بازی گرفت به دلیل اینکه بچه های شهری دوربین را می شناسند سینما رفته اند و با فیلم و کارتون بزرگ شده اند اما بچه های روستا با دوربین، عکس، سینما و کامپیوتر بیگانه هستند و بیشترشان در عمرشان حتی یک بار هم سینما نرفته اند و کلی وقت و انرژی صرف آشنایی آن ها با این مسایل می شود.»

قوی تن گفت:«با این وجود از بیش از دویست کودک و نوجوان در همان منطقه و در روستاهای مختلف و شهرهای کوچکی که برای پیدا کردن لوکیشن بازدید می کردیم،  تست گرفتم و ترجیح دادم با بچه های همان آب و خاک کار کنم. الان دو ماه است با این بچه ها تمرین می کنیم تا برای حضور در جلوی دوربین آماده شوند.»

وی در پایان اضافه کرد:«بچه های بسیار دوست داشتنی و با استعدادی هستند و با هوش سرشار شان خیلی زود متوجه منظور عوامل فیلم می شوند.»

قوی تن فیلمسازی را با فیلم «عشق من، شهر من» آغاز کرد و سابقه کارگردانی فیلم هایی نظیر «سرود تولد»،« نسکافه داغ داغ»، «سنجاقک های برکه سبز»،«پرواز بادبادکها» و «آفتاب،مهتاب،زمین» را در زمینه سینمای کودک و نوجوان در کارنامه خود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.