یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲

در پیامی به جشنواره تئاتر استان‌های کشور

طاهری: تئاتر عرصه نمایاندن رنج و آلام انسان‌ها و مظلومیت ستمدیدگان در جهان امروز است

حسین طاهری مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی*

سینماپرس: حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی به بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان‌های کشور اذعان داشت: تئاتر عرصه نماياندن رنج و آلام انسان در جهان امروز و مظلوميت ستمديدگان و پلشتيی ها و ناهنجاري­های دامنگير آدمی است و همين كاركردهاست كه ضرورت پويايی، تاثيرگذاری و به روز بودن اين گونه هنری را در سرزمين ما، بيش از پيش نمايان مي­ كند.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، متن این پیام بدین شرح است:

" نقش بي ­بديل جامع ­ترين آفريده خلاقيت انساني، يعني هنرهاي نمايشي، نقشي غير قابل انكار و فرصتي فراهم در هر فراز تاريخي براي بيان ارزش­ها و معيارهاي ناگريز و نشان دادن واقعيت­هاي ناگزير روابط اجتماعي است تا در نمايش اين تقابل و درگيري و ايجاد حس تحليل و كنش، پالايش و قضاوتي گشايشگر در درون مخاطب اتفاق بيفتد.

در اين راستا، تئاتر نيز بنا به هويت هنري خود، از يك سو صحنه نمايش زيبايي­ها و از سوي ديگر عرصه نماياندن رنج و آلام انسان در جهان امروز و مظلوميت ستمديدگان و پلشتي ­ها و ناهنجاري­هاي دامنگير آدمي است و همين كاركردهاست كه ضرورت پويايی، تاثيرگذاری و به روز بودن اين گونه­ي هنري را در سرزمين ما، بيش از پيش نمايان مي­ كند.

از اين رو، برگزاري« بيست و ششمين دوره جشنواره تئاتر استانها»، زنگ و نوبتي براي مرور داشته ­ها و بضاعت­هايمان در تئاتر روز كشور و البته نيز توجه دهي به فروگذاشته­هاست؛ قراري براي اهتمام به تقويت همدلي ­ها و انسجام بيشتر گروههاي نمايشي براي ساماندهي و رونق اجراهاي عمومي و همچنين بهره ­مندي بيشتر تئاترهاي استاني از آئين­ها و ظرايف فرهنگ بومي و استعدادهاي محيطي هر منطقه براي دستيابي شايسته ­تر به عنواني به بزرگي «تئاتر ملي».  

بر اين اساس، جشنواره هاي تئاتر استاني، هر ساله مي­توانند بنيه و عقبه مردمي هنر تئاتر را به بايستگي و در سايه سار تجربه پيشكسوتان ارجمند و توانمندي­هاي نوجويانه جوانان عزيز،  به دور از وعظ هاي مستقيم و بي ­پرده و جوزدگي­ هاي ساري و روزمرگي­ هاي جاري، نشان دهند و خوشبختانه هم، هنرمندان سراسر ميهن اسلامي و به وي‍‍ژه آناني كه در مناطق دور و كم بهره از امكانات فراهم و حمايت هاي در خور، چراغ صحنه­ ها را روشن داشته ­اند، با عنايت به اين مولفه­ ها، همواره آثاري شگفت و قابل احترام به ساحت جشنواره ­هاي تئاتر استاني، تقديم مي­كنند و اين اعجاز، همواره و به ويژه در سال عزم ملي براي ارتقاء فرهنگي، انتظاري دور از دسترس نيست.

 اينجانب در فرصت پيش­رو، فروتنانه همراهي­ ها و پيوستگي­ هاي بيش از پيش اهالي شريف هنر تئاتر آن استان و سربلندي­ ها و روشنايي­ هايشان را در دوستي­ ها و همدلي­ هاي بيشتر، اميد مي­برم.

گفتنی است بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان‌های کشور از۱۰ مرداد ماه تا پایان شهریور ماه در استان‌های سرارسر کشور برگزار خواهدشد.

 

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۵/۰۷ - ۱۶:۰۷
    0 0
    رنج و درد و آلام تئاتری ها را چه کسی بیان می کند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.