شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲

به بهانه مرگ دیک اسمیت چهره پرداز معروف

اسکندری: «دیک اسمیت» بر گردن چهره پردازان دنیا حق دارد/ پیرزن«دستفروش» حاصل تأثیرپذیری من از او بود

عبدالله اسکندری*

سینماپرس:عبدالله اسکندری چهره پرداز با سابقه سینمای ایران در گفتگو با سینماپرس درباره کارهای «دیک اسمیت» از برجسته ترین چهره پردازان سینمای جهان که خبر درگذشتش امروز اعلام شد، گفت:«از ایشان و کارهایشان چیزهای زیادی آموختم و شاید پیرزن فیلم «دستفروش» حاصل تاثیر کارهای ایشان بر من بود.»

اسکندری ادامه داد:«من با تماشای فیلم «بزرگمرد کوچک» برای اولین بار با گریم های دیک اسمیت آشنا شدم. در آن فیلم اسمیت با گریم فوق العاده اش داستین هافمن را تبدیل به یک پیرمرد فرتوت کرده بود. آن زمان مثل امروز نبود که به راحتی بتوانیم به گریم ها و نوع کار گریمور های خارجی دسترسی داشته باشیم و من با دیدن این فیلم با کارهای زیبای ایشان آشنا شدم و از آن به بعد پیگیر کارهای این هنرمند شدم

اسکندری درباره خدمات دیک اسمیت به دنیای گریم گفت:«ایشان در زمینه گریم های سه بعدی کارهای شاخصی داشتند. خلیی از موادی که گریمور های بتوانند با آن به کارهای گریم و پروتز بپردازند برای اولین بار توسط ایشان کشف شد و به جرات می توان بگویم دیک اسمیت بر گردن خیلی از گریمور های دنیا حق دارد چرا که با تلاش و پژوهش در زمینه گریم کشف های بسیاری در زمینه های مواد و رنگ و قالب گیری و سیلیکون ها کرد و به این وسیله راه را برای گریمورهای جهان هموار کرد

اسکندری گفت:«شخصا کارشان در  «بزرگمرد کوچک» را خیلی دوست دارم اما قطعا کارهای شاخص و بیاد ماندنی دیگری نظیر «جن گیر» و «پدرخوانده» نیز داشتند که جزو کارهای ماندگار در عالم گریم خواهد بود. »

اسکندری درباره نقش گریم در میزان موفقیت فیلم ها گفت:«همه چیز بستگی به میزان  آشنایی کارگردان با سینما دارد. قطعا وقتی یک کارگردان به مدیوم سینما مسلط باشد از تمام امکانات برای بهتر شدن فیلمش بهره می برد. طراحی لباس ، دکور ، موسیقی و  گریم و...از سینما جدا نیستند و قابل حذف هم نیستند و کارگردان با هوش بالا ترین بهر و سود را از این موارد در فیلم اش می برد. اما کارگردان هایی هم هستند که از تاثیر این عوامل شناخت کافی ندارند و می گویند طراح لباس یا گریم را لازم نداریم. »

اسکندری در همین رابطه افزود:«شما فکر کنید به یک فوتبالیست بگوییم بدون بند کفش وارد زمین فوتبال شود و همین که کفش داشته باشد کفایت می کند. شاید در گل زدن آن بازیکن بند کفش اثر مستقیم نداشته باشد اما یقینا بدون آن نیز بازیکن توان قبراق بازی کردن را ندارد. گریم هم جزئی از کلیت یک اثر سینمایی است و بدون آن فیلم چیزی کم دارد. البته بدون داشتن دانش کافی می توان عنوان کرد که گریم قابل حذف است ولی در صورت دارا بودن دانش و فهم سینمایی هر عنصر کوچک یا بزرگ که مربوط به روند تولید فیلم باشد قطعا تاثیر گذار و مهم نیز است. »

گریمور پیشکسوت کشورمان در پایان اظهار داشت:«گریم می تواند بازیگر را به شخصیت مورد نظر فیلم و قصه نزدیک کند و این کار زمینه ساز می شود تا کاراکتر قابل باور شده  و بالطبع این باور بر ذهن مخاطب هم اثر مثبت می گذارد و باعث می شود مخاطب کاراکتر را بپذیرد. »

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.