سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰

نگاهی به فیلم جدید حسین شهابی

آذین: «حراج» تاراج زندگی در جامعه پول‌سالار است

حراج

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما با بیان اینکه «حراج» قصه ای تلخ و هشدار دهنده ای دارد گفت: این فیلم تاراج آرمان ها و زندگی انسان ها در جامعه پول‌سالار است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «حراج» ساخته حسین شهابی اظهار داشت:  درام اجتماعی «حراج» دومین ساخته سینمایی حسین شهابی پس از فیلم خوب و انتقادی، اجتماعی «روز روشن» است. البته او پیشتر فیلم سینمایی «به خاطر مهدی» را هم ساخته بود که به دلایلی مهجور ماند.

وی گفت: او در فیلم سینمایی «حراج» با نگاهی متفاوت ، تعاریفی غیر معمول و روایتی تازه از واقعیت های زندگی مردم جامعه ما را مورد بررسی ، کنکاش و تحلیل قرار داده است. حسین شهابی یک سینماگر و نقاد اجتماعی است که آسیب شناسانه و متعهدانه زیر و بم زندگی، فرهنگ و مناسبات اجتماعی امروز را کالبد شکافی کرده و از زوایای روانشناسانه و جامعه شناختی شخصیت های آثارش را به تماشاگر معرفی می کند.

این منتقد و روزنامه نگار اذعان کرد: عبور از سطح به عمق مسائل فردی، خانوادگی ، اجتماعی و نمایش بی پیرایه، بدون شعار و  فریب پشت و روی حرف ها و عمکردهای آدم ها در مواجهه با مشکلات و معضلات اجتماعی و هنگامه گرفتار شدن در چنگ نیازهای مادی و معنوی شاکله ، مضمون و محتوای فیلم سینمایی «حراج» را تشکیل می دهد.

آذین تصریح کرد: حسین شهابی در فیلم سینمایی «حراج» هوشمندانه از روی بخشی دیگر از رنج ها و مصائب انسان های در راه مانده و اسیر شده در دام خود محوری ها، منیت ها و تحمیلات روابط نادرست اقتصادی و اجتماعی پرده برداشته است.

وی گفت: در فیلم خوش ساخت و با محتوای «حراج» افراد مختلفی به ناچار دست به حراج زندگی ، آمال ، افکار، آرمان ها و تمایلات خود و دیگران می زنند. «حراج» قصه تلخ و هشدار دهنده زندگی آدم هایی است که نیاز، اجبار و پول سالاری اجتماعی و خواسته های واقعی و توهمات شخصی خانوادگی آن ها را از یک سو وارد پس کوچه های گمراهی و سقوط  از سوی دیگر داخل مسلخ مظلومیت و قربانی شدن کرده است.

این مدرس سینما در ادامه افزود: در فیلم سینمایی «حراج» موضوع خیانت هم به عنوان یک مسئله چالش برانگیز غیر اخلاقی و معمول ، اقدام های غلط فردی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. حسین شهابی سوژه خیانت را به مانند اغلب فیلم های بازاری دستمایه ساخت یک فیلم تجاری قرار نداده بلکه به علت ها، آسیب ها و چرایی ها پرداخته و از این منظر فیلم او متفاوت و اثری هدفمند و اخلاقگرا است.

وی گفت: روایت هنرمندانه کارگردان «حراج» در قالب داستانی تلخ ، سرد و نمایش رنگ پریدگی احساس ها ، جوانمردی ها و مهربانی ها با چشمداشت به آینده و امید به تغییر یافتن آدم ها و بهبود شرایط زندگی اجتماعی ، فیلم او را در مسیر تحول سینمای اجتماع ایران تاثیرگذار و حسین شهابی را در راه تکامل هنری و سینمایی آثارش استوار نشان می دهد.

آذین یادآور شد: این موضوع ها، داستان ها، ساختار خوب سینمایی فیلم های «روز روشن» و «حراج» و  نگاه دغدغه مند  حسین شهابی به آنچه در سینمای رایج و فیلم های متدوال تجاری و سطحی اجتماعی تولید می شود،  متفاوت است چرا که تولید این نوع آثار به تعهد، سلامت و فرهنگ به نوعی بازیگردان و جزو عناصر اصلی هستند  و سوداگری ، تجارت و اقوای تماشاگر حتی در حد سیاهی لشگر نیز در آن جایی ندارد.

وی به ویژگیهای این فیلم اشاره کرد و افزود: نگارش خوب فیلمنامه، پرداخت موثر به موضوع‌ها، کارگردانی و حساب شده نماها و صحنه ها ، فیلمبرداری قابل تامل و مناسب مضامین داستان، بازی‌های هدایت شده و پرداخت تاثیرگذار و منقلب کننده قصه «حراج» این فیلم خوب مردمی را در رده آثار برتر اجتماعی سینمای ایران قرار میدهد.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «حراج» ساخته حسین شهابی  تاراج آرمان ها و زندگی انسانها در جامعه پول سالار است.    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.