چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳

کدام فصل برای فیلم‌برداری مناسب‌تر است؟

توضیحات خسرو معصومی از فضای متفاوت«تابو»/ وقتی که جنگل‌های پوشیده از برف جایشان را به آب و دریا می‌دهند!

خسرو معصومی

سینماپرس: خسرو معصومی در مورد فضای فیلم «تابو» نسبت به دیگر آثار خود گفت: «در این فیلم خبری از نماهای جنگل پوشیده از برف نیست و بیشتر صحنه ها بر روی آب و دریا است. فضایی که در «تابو» وجود دارد در هیچ کدام یک از فیلم های من نبوده است.»

معصومی در خصوص دلیل وجود قاب بندی های جنگل پوشیده از برف در اکثر آثار خود در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: «زمستان بهانه ای است برای اینکه بتوانم زمان بیشتری روی فیلم هایم کار کنم. فقط صرف فیلمبرداری نیست. چرا که بعد از فیلمبرداری مونتاژ و صداگذاری و ساخت موسیقی و ... وجود دارد که خود این ها پروسه زمان بَری دارند.»

کارگردان فیلم «رسم عاشق کشی» در ادامه تصریح کرد: «در زمستان فرصت برای کار کردن روی فیلم بیشتر است. در فروردین و اردیبهشت اصولا فیلمی کلید نمی خورد و بیشتر در خرداد ماه است.»

وی اظهار داشت: «اگر فرض کنیم فیلمسازی تصمیم بگیرد در خرداد ماه فیلم اش را کلید بزند تا سرمایه گذار پیدا کند و کارهای فنی فیلم را انجام دهد، به فصل گرما می خورد و وقتی بخواهد فیلم را به جشنواره فیلم فجر برساند مجبور می شود به سرعت مراحل آماده سازی فیلم را پشت سر بگذارد. همین عجله در کار سبب می شود فیلم به لحاظ کیفی افت کند. سرعت در کار به فیلم آسیب می زند.»

معصومی افزود: «مراحل ساخت و آماده سازی یک فیلم باید با آرامش و با حوصله انجام شود تا فیلم به لحاظ کیفی در درجه بالایی قرار بگیرد. داشتن آرامش در آماده سازی یک اثر سبب می شود فیلمساز با تمرکز بهتری بروی فیلم کار کند. به نظر من زمستان و هوای ابری بهترین زمان برای فیلمبرداری است.»

معصومی در خصوص چرایی انتخاب فصل سرما برای فیلمبرداری و شروع یک فیلم افزود: «در زمستان کلوین (درجه دمای هوا) از مطلوبیت خوبی برخوردار است. هوای ابری یک نور مخملی برای شما فراهم می کند، نوری که در مقایسه با دیگر فصول به شدت سبب زیبایی تصاویر می شود. در زمستان هوای مه آلود، ابری، نیمه ابری، برفی و بارانی وجود دارد و فیلمساز به هر کدام از آنها دسترسی دارد. اما در تابستان چنین تنوع هوایی وجود ندارد.»

وی تصریح کرد: «زمستان به لحاظ فیلمبرداری فصل بسیار خوبی است. نور خورشید در دیگر فصول سال، یک نور سوخته است. تمام گودی های صورت بازیگر را سیاه و تاریک نشان می دهد. اما هوای ابری یک نور یکنواختی را فراهم می سازد. علاوه بر شرایط خوب فیلبمرداری، زمستان فصل سردی است و گرم کردن فضا در مقایسه با خنک کردن فضا در فصل گرما خیلی راحت تر است. این هوای گرم است که آدم را کلافه و بی حوصله می کند اما سرما چنین خاصیتی ندارد.»

خسرو معصومی در مورد آخرین وضعیت فیلم «تابو» گفت: «صداگذاری فیلم همچنان ادامه دارد. در مورد موسیقی فیلم هم گفتگوهایی انجام شده اما هنوز آهنگساز مد نظر ما فیلم را ندیده است و به همین دلیل نمی توانم نام آهنگساز فیلم را عنوان کنم چون هنوز قراردادی بسته نشده و همه چیز تاکنون در حد حرف و صحبت بوده است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.