یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰

برگزاری نشست مطبوعاتی جشن منتقدان

از بزرگداشت داود نژاد و ایرج صابری تا آواز رضا یزدانی/ کثیریان: سعی کردیم در شمارش آرا به قوانین وفادار باشیم

نشست مطبوعاتی جشن منتقدان

سینماپرس: جواد طوسی دبیر هشتمین جشن منتقدان سینما صبح امروز در نشستی مطبوعاتی به همراه همکاران خود جزییات برگزاری این مراسم را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری هشتمین جشن منتقدان سینمای ایران با حضور جواد طوسی دبیر این جشن، کیوان کثیریان رئیس شورای مرکزی انجمن، جعفر  گودرزی دبیر اجرایی جشن و سحر عصرآزاد روز یکشنبه ۱۹ مردادماه در محل خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست جواد طوسی دبیر هشتمین جشن منتقدان سینمای ایران گفت: یکی از مهمترین اهداف شورای مرکزی انجمن منتقدان، برگزاری این جشن و تداوم آن در سال های آینده است که تمام تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم موجودیت و جایگاه این انجمن را حفظ کنیم و  فکر می کنم با اعلام اسامی فیلم های برتر این تفاوت ها مشخص شود.

وی توضیح داد: این جشن می تواند با به وجود آوردن یک تجمع فصل مشترکی را ایجاد کند و تا آدم ها بتوانند بدون سوء تفاهم ها رخ به رخ هم دیالوگ برقرار کنند و این نکته ای است که ما اصرار داریم که این تجمع فرهنگی را برگزار کنیم. در هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران طبق روال دوره های قبل، ۲ بزرگداشت خواهیم داشت. اولین بزرگداشت مربوط به علیرضا داوودنژاد با توجه به حضورش در سینمای ایران، قبل و بعد از انقلاب و به خصوص فعالیت او در حوزه فیلمنامه نویسی و ساخت فیلمی چون «نازنین» است.

این منتقد سینمایی ادامه داد: دلیل برگزاری بزرگداشت ایرج صابری نیز فعالیت او به عنوان یکی از نویسندگان و منتقدان فعال در دهه ۴۰ و ۵۰ و حضور پررنگ او در این زمینه است. در واقع ما با این انتخاب ها سعی کردیم تا حرمت ها و جایگاه های تاریخی اهالی سینما در عرصه نقد نویسی حفظ شود.

طوسی با اشاره به جوایزی که قرار است در این دوره از جشنواره اهدا شود، گفت: ۱۵ بخش برای اهدای جوایز در نظر گرفته شده که در بخش بهترین فیلم ۱۰ کاندیدا را انتخاب کرده ایم.

کیوان کثیریان رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، در ادامه گفت: ما در یک بازه زمانی که از ابتدای برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز شد و بعد از آن در دوره های مختلف فرم های مورد نظر برای رای را در اختیار اعضای شورا قرار دادیم و خوشخبتانه از استقبال مناسبی برخوردار بود به گونه ای که کمی بیشتر از ۱۰۰ رای جمع آوری شد. البته نباید فراموش کرد که رای دادن برای انتخاب بهترین ها در این جشن کاملا اختیاری بوده و ما تنها مسئولیت یادآوری به اعضا را برای رای دادن داشتیم.

وی ادامه داد: در روند رای گیری و شمارش آرا سعی کردیم به قوانین آکادمی وفادار باشیم و بر همان اساس جمع بندی نهایی را انجام دهیم. خوشخبتانه آنچه که مشخص است، رای ها منطقی داده شده است. علاوه بر این مسأله تمام تلاش خود را کردیم تا جشنواره مطبوعات را از این جشن جدا کنیم تا بخش مطبوعات نیز بتواند شخصیت خود را پیدا کند. البته داوری این جشن نیز به زودی اعلام می شود.

کثیریان تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در برگزاری این جشن، جذب سرمایه لازم برای برگزاری جشن است که البته امسال با این مشکل همراه بودیم.

رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان یادآور شد: یکی از مهمترین افتخارات ما در این صنف این است که هنرمندان به ما اعتماد کنند و همین مسأله سبب شده تا تمام تلاش خود را کنیم تا سلامت جوایز را حفظ کنیم.

جعفر گودرزی دبیر اجرایی هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران نیز با بیان اینکه این جشن در روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ساعت ۱۷:۳۰ در تالار ایوان شمس برگزار می شود، گفت: مجید برزگر کارگردانی این برنامه را برعهده دارد و همه تلاش ما این است که بتوانیم یک جشن خوب را برگزار کنیم. همچنین شهرام شکیبا به عنوان مجری در این جشن حضور دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط مالی که جشن انجمن منتقدان سینما همیشه با آن مواجه است تمام تلاش خود را کردیم که زیر بار اسپانسرهایی که ما را مجبور می کنند یک سری فعالیت ها داشته باشیم، نرویم.

جواد طوسی در ادامه صحبت های گودرزی تاکید کرد: خوشبختانه با حمایت یکی از نشریات سینمایی کشور با نام فصل‌نامه «سینما و ادبیات»، بخشی از هزینه برگزاری این جشن تامین شده و ما توانستیم از رضا یزدانی برای حضور در این جشن دعوت کنیم.

سحر عصرآزاد با اشاره به اینکه زمان زیادی از برگزاری جشنواره فیلم فجر گذشته، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از منتقدان دوست داشتند که برخی از فیلم‌های شاخص سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر را دوباره ببینند، شرایطی را فراهم کردیم تا این فیلم‌ها در خانه سینما بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر دیده شوند و من فکر می کنم این برنامه توانست داوری فیلم ها را راحت تر کند.

کیوان کثیریان نیز با اشاره به اینکه برای انتخاب بهترین ها در رشته های مختلف در این جشن ۲ راه حل وجود داشت، توضیح داد: اولین راه این بود که به همان جوایز قبلی جشن منتقدان سینمای ایران بسنده کنیم و راه دیگر این بود که بر آرای جمعی پرتعداد اعتماد کنیم که البته یک آزمون و خطا بود. البته من شخصا خود را در صلاحیت این نمی بینم که بتوانم به صورت حرفه ای در رابطه با صدا یا تدوین یک فیلم نظر دهم.

علی علایی منتقد سینما هم در ادامه صحبت های کثیریان تاکید کرد: این سومین دوره است که این جشن به صورت آکادمی برگزار می شود. طی ۳ سال گذشته بخش های فنی سینمای ایران با نام بهترین دست آورد فنی مورد داوری قرار می گرفتند اما با درخواست سینماگران تصمیم گرفتیم تا رشته های بهترین فیلمبر داری، موسیقی و تدوین به صورت مجزا داوری شوند.

علایی در پایان گفت: پیش از این قرار بود تا جایزه بهترین تهیه کننده را به تهیه کننده بخش خصوصی بدهیم که متاسفانه سال گذشته به دلیل آن که دیگر تهیه کننده بخش خصوصی وجود نداشت، این جایزه اعلام نشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.