دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

همراه با جشنواره فیلم یاس

سینایی: فیلم‌های ویدئویی ارزان ساخته می‌شوند ولی بیشترین تاثیر را روی مردم دارند

خسرو سینایی*

سینماپرس: خسرو سینایی گفت: فیلم های ویدئویی هزینه ساختشان کمتر از فیلم های سینمایی است اما باید بدانیم این به معنی فیلم بد بودن نیست.این فیلم‌ها بیشترین تاثیر را روی مردم دارند.

به گزارش سینماپرس: سینایی در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین جشنواره فیلم ویدئویی (یاس) در ادامه افزود: فیلم های ویدئویی بخشی از فرهنگ سازی جامعه هستند و روی سلیقه مردم تاثیر زیادی دارد.

کارگردان «جزیره رنگین» اضافه کرد: اگر برنامه‌ای باشد که بتوانیم در آن آثار خوب و قابل تامل را از آثار ضعیف تشخیص دهیم، می تواند مفید باشد اما باید توجه داشت که این امر نیازمند برنامه‌ای بلند مدت است و جشنواره تخصصی می‌تواند گوشه‌ای از این نیاز را مرتفع سازد.

در فیلم‌های ویدئویی نوعی ارزان پسندی وجود دارد

سینایی ادامه داد: باید این امر را نهادینه کرد که جامعه با فیلم‌های ویدئویی چطور برخورد کند و خطوط معینی را برای آن مشخص نماید.  متاسفانه در فیلم های ویدئویی نوعی ارزان پسندی وجود دارد که موجب می شود سطح سلیقه ها پایین آید و آن باید از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی سوء تفاهمی مبنی بر اینکه هر فیلمی که با هزینه زیاد ساخته شود فیلم فاخر است، ایجاد شده بود که به نظرم اشتباه بوده و است. در حال حاضر نیز درباره فیلم های ویدئویی باید نگران همین موضوع باشیم که به خاطر هزینه کمتر دستاویز نشود .

کارگردان «قطار زمستانی»گفت: فیلم های ویدئویی به دلیل اهمیتی که دارند هرچند که هزینه ساختشان کم است اما باید با ذهن فاخر و حرفه‌ای ساخته شوند.

فیلم ضعیف انتظار مردم را برآورده نمی‌سازد

وی درباره شرایط فیلم های ویدئویی در خارج از ایران و بازار بین‌الملل نیز گفت: در همه جای دنیا مردم به طور عادی آسان پسند هستند. در سفرهای زیادی که به آلمان داشتم متوجه شدم مردم می خواهند در فیلم های ویدئویی منتظر فیلمی با موضوع ساده باشند و در واقع به نوعی تکرار بیافتند اما من به عنوان فیلمساز چنین چیزی با روحیه ام سازگار نیست.

سینایی خاطرنشان کرد: ممکن است یک خواننده گمنام یک استادیوم صدهزارنفری را پر کند اما قطعا نمی تواند انتظار مردم را برآورده کند درباره فیلم های ویدئویی هم به همین شکل است.این نوع فیلم ها نیاز به معیارهای ارزیابی صحیحی دارند زیرا در جامعه ای زندگی می کنیم که باید با احتیاط و قدم به قدم در جهت فرهنگ عمومی بکوشیم.

یکی از اهداف یاس، بالا بردن سطح کیفی آثار باشد

کارگردان «کویر خون» ادامه داد: فیلم ویدئویی اگر هزینه اش کم باشد، مردم راحت ببینند و محتوایی نداشته باشد قطعا نمی تواند بازار خوبی هم داشته باشد بنابراین یکی از کارکردهای جشنواره فیلم های ویدئویی تهران (یاس) می تواند بالا بردن سطح کیفی محصولات جشنواره باشد درغیر اینصورت این رسانه ای را که حرفه ما است را از هدف اصلی دور کرده ایم.

وی درباره سطح کیفی محصولات نمایش خانگی نیز گفت: در شبکه نمایش خانگی مجموعه هایی ساخته شده که در قبال آن میلیاردها هم پول درآورده است و دیده شده میهمانانی که از خارج از کشور هم به ایران می آیند از این مجموعه ها استقبال می کنند اما برای من این آثار سطح قابل قبولی نداشتند.

سینایی همچنین گفت: نسل ما سال ها کوشید تا جنبه قابل قبولی را از فیلم ها ارائه دهند تا گریم، فیلمبرداری، بازیگری و ... اعتبار پیدا کنند و متاسفم که در طول این سال ها چنین اتفاقی نیافتاد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.