شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷

مسئولیت اجتماعی هنرمندان در قبال جامعه/ ۹

کارگردان«استرداد»: هنرمند نمی‌تواند این روزها بی‌تفاوت زندگی کند/ تا حمایت مسئولان نباشد اتفاقی نمی افتد

علی غفاری کارگردان در  نشست فیلم «استرداد» در خبرگزاری سینماپرس

سینماپرس: علی غفاری کارگردان سینما و تلویزیون درباره ضرورت مسئولیت اجتماعی هنرمندان در جامعه در گفتگو با سینماپرس گفت:«هنرمند هرگز نمی تواند نسبت به جامعه اش بی تفاوت باشد و زندگی کند، لذا باید همه تلاشش را بکند تا هم امتیازات جامعه و هم نقص ها و مشکلات آن را با دقت رصد کند »

به گزارش سینماپرس وی در همین خصوص ادامه داد:« بزرگترین وظیفه من به عنوان یک هنرمند فیلمساز این است که این امتیازات و مشکلات را با زبان هنر وارد یک فیلم سینمایی کنم و به زبان سینما آن را در اختیار مردم و مسئولان قرار دهم که پروسه ای سنگین و پر زحمت است و دقت و حوصله فراوان طلب می کند. »

غفاری گفت:«برخی در این زمینه خوب عمل می کنند برخی متوسط و بعضی حتی ضعیف اما بنظرم مهم این است که بی تفاوت نباشیم. »

کارگردان فیلم «استرداد» اظهار داشت:« برخی می گویند هنرمند باید صرفا طرح مساله کند و راه حل دادن کار هنرمند نیست. اما من اعتقاد دارم که هنرمند حتی قادر است راه حل ارائه کرده و در خیلی از موارد مانند منجی و مصلح اجتماعی عمل کند. »

غفاری گفت:«سینما مقوله پیچیده ای است و تصمیم هنرمند به تنهایی در آن کافی نیست. شرایط اجرا و تولید یک پروژه سینمایی یا یک سریال تلویزیونی نیازمند عناصر و عوامل مختلفی است تا بتوانید آن را به سرانجام برسانید. موضوعات زیادی به ذهن هنرمندان و فیلمسازان می رسد اما باید این مساله را همواره در نظر داشته باشیم که آیا شرایط تولیدشان مهیاست؟ »

غفاری افزود:«شک ندارم بسیاری از فیلمسازان و کارگردان های ما دوست دارند و حتی یکی از آرزوهایشان این است که برای سینمای دفاع مقدس فیلم بسازند اما آیا این آرزو به تنهایی کفایت می کند تا هنرمند بتواند وظیفه خود در قبال جامعه را به انجام برساند؟ »

غفاری گفت:«وقتی آقای ایوبی به عنوان عالی ترین مسئول سینمایی کشور می گویند «بودجه نداریم ولی علاقه به تولید فیلم های خوب داریم»! من به عنوان یک فیلمساز چه کار می توانم بکنم؟ به هرحال هر فیلمی نیاز به مقدماتی دارد و تنها انگیزه و دغدغه و آرزوی من برای تولید یک فیلم کافی نیست. »

غفاری اظهار داشت:«عمده فیلمسازهای ما تلاش خود را می کنند و به قول معروف کفش آهنی به پا می کنند و خون دل می خوردند تا یک فیلم را تولید کرده و به مرحله اکران برسانند و من باید عرض کنم خیلی از فیلمسازان در این راه پر پیچ و خم و پر سنگلاخ به مقصد نهایی نمی رسند و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد باعث می شود فیلمساز مسیر خود را عوض کند. »

غفاری در پایان این گفتگو عنوان کرد:« این روزها که بحث مربوط به مسایل غزه داغ است و بخاطر جشنواره مقاومت بحث تولید فیلم های جنگی نیز به میان آمده باید مسئولان عالی رتبه، حتی مدیران بالاتر از وزارت ارشاد و خود آقای رئیس جمهور  قدم جلو بگذارند و راه فیلمسازی برای کارگردان های متعهد را هموار کنند. فیلمساز دلسوز و متعهد همواره به فکر رسالت خود در قبال جامعه است و در این راه تا حمایت مسئولان نباشد اتفاقی نمی افتد. »

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.