دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

گزارش رئیس مرکز گسترش به خبرنگاران

طباطبایی نژاد: هدفمان تربیت فیلمسازان بلند داستانی است/ در صورت توافق تولید «لاله» ادامه پیدا می کند

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در نشست خبری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

سینماپرس: مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صبح امروز گفت: هدفمان در بخش تولید فیلم بلند داستانی تربیت فیلمساز در این بخش است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی امروز با حضور محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل این مرکز ، مرتضی رزاق‌کریمی قائم مقاوم و معاون فرهنگی مرکز و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش برگزار شد. 

طباطبایی‌نژاد با اشاره به زمان برگزاری نشست گفت: ما این زمان را برای برگزار مناسب نمی‌دانستیم زیرا بهتر است که نشست خبری در نزدیکی زمان برگزاری سینما حقیقت برگزار شود زیرا در آن زمان تولیدات سینمایی ما نیز به نتیجه رسیده است. 

 مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی در ابتدای این نشست عنوان کرد: حدود یک سال از حضور ما در این مرکز می‌گذرد و از ابتدا تلاش همه دوستان این بوده که فضایی را دنبال کنیم که استانداردهای معتبر جهانی را دارا باشد.

وی افزود: از زمان ورودمان به مرکز شورای مستند را تشکیل دادیم تا بعد ازجشنواره حقیقت، دوستان به پروژه‌های از قبل مانده برسند.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: از ابتدای دی‌ماه بلافاصله طبق تعهد شورای انیمیشن و داستان را راه‌اندازی و از ابتدای سال ۹۳ هم شورای سینمایی را راه‌اندازی کردیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی در ادامه با اشاره به طرح‌های مصوب برای تولید آثاری از قبیل مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن و سینمایی عنوان کرد: تا به حال ۲۰ فیلم‌نامه فیلم اول بررسی شده که از این میان چهار فیلم‌نامه به ثبت رسیده است و یک فیلم قرارداد تولیدش منعقد شده است.

وی در خصوص فیلم‌های مستند گفت: در سال ۹۲، قرارداد ۲۲ فیلم منعقد شد. از ابتدای سال ۹۳ تاکنون نیز ۴۴ فیلم مستند مصوب شده است که تعدادی از آنها آماده انعقاد قرارداد هستند. در حوزه فیلم انیمیشن نگاه سختگیرانه‌تری داشتیم زیرا تلویزیون و حوزه هنری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. ما در این بخش دنبال الگوسازی بودیم. در این بخش تعداد تولیدات و قراردادهای حدود ۴ الی ۵ فیلم است.

مدیر عامل مرکز گسترش در ادامه گفت: در حوزه فیلم داستانی تفکیکی بین ما و انجمن سینمای جوانان انجام شده است. فیلمسازانی که برای تمرین و تربیت فیلمساز فیلم بلند، فیلم می‌سازند در مرکز گسترش مورد حمایت قرار می‌گیرند. تاکنون بالغ بر ۷۰ فیلمساز اول درخواست کار سینمایی کردند که تا شهریور ۲۰ نفر دیگر هم به آنها اضافه می‌شوند.

وی گفت: وجود این تعداد افراد پرانرژی برای سینما بسیار خوب است اما همه آنها توانایی ورود به سینمای حرفه‌ای را ندارند، برای همین حمایت‌های مرکز گسترش برای ساخت فیلم داستانی می‌تواند فقط کمکی به آنها باشد. مرکز گسترش تاکنون مجوز تولید ۲۰ فیلم کوتاه را گرفته که یکی از آنها در مرحله انعقاد قرارداد است. رویکرد ما در این بخش آموزش و حرفه‌ای سازی افراد است و هدفمان تربیت فیلمساز برای فیلمهای بلند داستانی است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی با اشاره به بحث پژوهش در آثار مستند خاطرنشان کرد: در بحث پژوهش آقای قاسم‌خان تلاش به سزایی را انجام دادند و تا به امروز ۸۴ عنوان کتاب در حوزه تألیف و ترجمه مختص سینمای مستند در حال آماده‌سازی و زیر چاپ هستند. درباره انتشار یک کتاب هم دیروز با آقای قاسم‌خان صحیت کردیم که این کتاب قرار است در حوزه فیلم‌های عاشورایی چاپ شود.

براساس لین گزارش وی افزود: یکی از فعالیت‌های دیگر معاونت پژوهش ساخت کارگاه‌های آموزش و پژوهشی بود که نشریه روزنامه سینمای حقیقت که سالها پیش متوقف شده بود خوشبختانه اولین شماره آن چند روز پیش آماده شد.

طباطبایی‌نژاد در ادامه با اشاره به برگزاری هفته‌های فیلم بین‌الملل در مرکز گسترش سینمای مستند تجربی تأکید کرد: برگزاری هفته‌های فیلم ما که اخیراً هفته فیلم هند را برگزار کردیم بسیار جلسات خوبی بود که فیلم‌های خوبی هم در این میان انتخاب شده است.

بنا بر این گزارش مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مرکز گسترش سینمای تجربی در ادامه این نشست با اشاره به طرح‌های مصوب‌شده در بخش تولید مرکز گسترش تأکید کرد: ما با طراحی فرم و راه‌اندازی سامانه کاری کردیم تا همه علاقمندان به سینما، مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه از سراسر ایران فرمها را پر کنند و فیلم بسازند.

وی افزود: ۲۸۹ طرح در این سامانه ارسال شده بود که ۲۲ طرح به تصویب نهایی رسیده است.

رزاق کریمی خاطرنشان کرد: در بخش سینمایی آثار ارسال شده سینمایی ۲۰ فیلمنامه در این سامانه به ثبت رسیده که از این میان ۱۶ فیلم سینمایی بررسی شده و ۴ فیلم هم به تصویب رسیده که یک فیلم در حال تولید و ۳ فیلم هم در حال انتظار تولید هستند.

وی افزود: ۹۵ طرح هم برای انیمیشن به دست ما رسیده که ۵ انیمیشن سینمایی و ۹۰ فیلم کوتاه انیمیشن را شامل می‌شود.

رزاق کریمی ادامه داد: ۱۹۷ طرح داستانی کوتاه را نیز از طریق سامانه دریافت کردیم  ۱۸۷ طرح بررسی شده از این مجموع ۴۰ طرح به شکل مشروط به تصویب رسیده است.

طباطبایی‌نژاد در خصوص بدهی‌های پروژه‌های قبلی مرکز گسترش گفت: بدهی‌های سنواتی که از بخش‌های مدیریتی قبل به جای مانده است یکی از بخش‌های ذاتی فعالیت‌های ماست و حذفش محال است. در حال بررسی این بدهی‌ها هستیم. برای برخی از آنها جلساتی برگزار کردیم تا به راهکار مشترکی با فیلم‌سازان برسیم. چندی پیش نیز یک حکم حقوقی در مورد یکی از بدهی‌ها داشتیم که مربوط به ضبط اموال فیلمساز بود اما دست نگه داشتیم تا راه دیگری برای برخورد با هنرمندان پیدا کنیم. 

رزاق‌کریمی گفت: از سال ۸۴ تاکنون و حتی قبل تر از آن بدهی‌هایی وجود دارد. ما با مکاتبات با فیلم‌سازان سعی کردیم این مشکلات را برطرف کنیم اما مشکل اصلی مشکل معیشتی افراد سینماست. مخصوصا مستندسازان و فیلم کوتاه‌سازان که خیلی مورد غفلت قرار گرفته‌اند. مطمئنا راه حل‌هایی برای صاف کردن این بدهی‌ها وجود دارد. ما نباید بگذاریم که این معوقات تبدیل به عادت شود. البته یکی، دو پروژه خیلی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که نباید آنها توجیهی برای بدهی‌هایی با مبالغ کمتر باشد. 

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: من کارمند رسمی صدا و سیما هستم یکسال به من ماموریت داده شد و امسال این حکم تمدید شد ۳ سال ماموریت من پر شده است و این دست مدیران رسانه ملی است که بگذارند من در وزارت ارشاد فعالیت کنم اما تا پایان سال ۹۳ مامور هستم. 

وی با اشاره به استانداردسازی جشنواره سینما حقیقت برای رفع معایب جشنواره‌های موضوعی گفت: جشنواره شهید آوینی زمانی راه‌اندازی شد که سینما حقیقت وجود نداشت و به نوعی اولین جشنواره سینمای مستند ما بود که به نام شهید آوینی متبرک بود. با آمدن سینما حقیقت این جشنواره به صورت دو سالانه برگزار شد و تنها اهدای جوایز آن رفع تکلیفی بود که به دوش مدیران سینما وجود داشت. اینکه نام شهید و مقاومت بر روی جشنواره باشد برای آن توجیه کافی نیست.

وی افزود: با اقدامات جدید جشنواره آوینی به صورت سالانه و در کنار جشنواره سینما حقیقت برگزار می‌شود و یک جایزه مخصوص به بهترین فیلم و یک جایزه برای بهترین کارگردان دارد. ما ۳ جایزه نیز مختص به فیلم‌های شهری داریم که توسط سازمان زیباسازی شهری اهداء می‌شود ۳ فیلم نیز در زمینه صنایع دستی با همکاری میراث فرهنگی انتخاب می‌شود. امسال سینمای اصفهان مورد توجه سینما حقیقت است. بخش‌های مردم‌شناسی و فیلم‌های مستند ژاپن بخش‌های ویژه جشنواره سینما حقیقت است. 

در ادامه این نشست طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا امسال هم فیلم‌هایی سیاسی و اجتماعی را در جشنواره سینما حقیقت خواهیم دید؟ عنوان کرد: تلاش ما در حوزه تصویب، تولید و نظارت مسیری بوده که به استانداردها نزدیک شود، البته در این مسیر معایب و مزایایی هم داشتیم.

وی افزود: ما جشنواره را به سه بخش مختلف تقسیم کردیم و امسال در هشتمین جشنواره سینما حقیقت عنوان‌بندی مضمونی را نخواهیم داشت. بخش ویژه امسال مرور فیلم‌های مردم‌شناسی و سینمای مستند ژاپن خواهد بود.

طباطبایی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه سینمایی لاله و حکمیت این پروژه به علیرضا رضاداد تأکید کرد: ما اساساً جلساتمان را با آقای نیک‌نژاد برگزار کردیم که بتوانیم این پروژه را با هزینه‌های معقول به پایان برسانیم، اما آقای نیک‌نژاد در جلسه دوم خواستار هزینه های نامعقولی شده است که این مقدمه‌ای برای تعلیق این فیلم شد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما جلساتمان را درباره لاله برگزار می‌کردیم دو ماه از توقف این فیلم می‌گذشت و ما دستی در تخلف این فیلم به هیچ عنوان نداشتیم.

طباطبایی‌نژاد اظهار داشت: خانم لاله صدیق شخصیتی هستند که وجود خارجی دارند و برای ادامه تولید این فیلم باید از ایشان اجازه گرفته شود که طبق اطلاع ما و هم طبق اطلاع آقای نیک‌نژاد حقوق خانم صدیق به شرکت آقای نیک‌نژاد رسیده است.

وی ادامه داد: در اوج این حرف‌ها آقای نیک‌نژاد به امریکا سفر کردند و به تازگی به ایران بازگشتند که در این مدت هم ما تلاش کردیم تا تولید فیلم ادامه داده شود.

طباطبایی‌نژاد یادآور شد: در قرارداد ما و آقای نیک‌نژاد ماده‌ای وجود دارد که اگر ما می‌توانستیم با آقای نیک‌نژاد به توافق برسیم حکمی از سازمان سینمایی بین ما قضاوت کند که آقای ایوبی نیز آقای رضاداد را به عنوان حکم پروژه «لاله» انتخاب کردند، ما هم در حال حاضر منتظر پاسخ آقای رضاداد هستیم.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: ما باید در ساخت فیلم‌های اول مشارکت کنیم و به عنوان یک همراه تلقی شویم و یا اینکه اگر واقعاً فیلمی شأنیت حمایت حداکثری دارد، تعداد کمی آثار خود را تغییر دهیم.

وی افزود: ممکن است ۱۵ فیلمنامه خود در شورای فیلمنامه به تصویب برسد اما ما قادر به تولید ۱۵ فیلم نیستیم و باتوجه به بودجه‌ای که داریم به ترتیب پیش خواهیم رفت.

طباطبایی‌نژاد اظهار داشت: فضای سینمای مستند برای سرمایه‌گذاران بخش تجاری جذابیتی ندارد که بخواهند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آثار منتشرشده مرکز گسترش مورد مطالعه مخاطبان قرار نمی‌گیرد و به صورت هدیه اهدا می‌شوند گفت: ما در حوزه مرکز گسترش به سینمای مستند می‌پردازیم و مجموعه مستند مطالعات مجموعه سینما است که رویکرد اصلی‌اش نیز سینمای داستانی است.

 

نظرات

  • امینی ۱۳۹۳/۰۵/۲۶ - ۰۰:۵۳
    0 0
    آقای رییس مگر شما هدف هم دارید ؟ در این یک سال که به سمت مدیریت نائل آمده اید فعالیت هایتان را در حوزه فرهنگ و سینمای مستند لطفا نام ببرید
  • امضاء محفوظ ۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۱۷:۴۶
    1 0
    > من سال هاست که آقای طبا طبا یی نژاد را می شناسم . دو ویژگی بارز در ایشان دیده ام ؛ سلامت اخلاقی و شناخت از امور مدیریتی تولید فیلم . امید وارم ، در این دو خصیصه رشد و ارتقاء بیشتری پیدا کرده باشند . جناب رزاق کریمی نیز هر دو ویژگی یاد شده را دارند . بنا براین تیم خیلی خوبی هستند .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.