یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱

به بهانه رکوردداری نامزدی در جشن خانه سینما

باشه آهنگر: «ملکه» نسبت به سایر آثار جهانی‌تر فکر می‌کند/ مسیر جدیدی را در سینمای دفاع مقدس نشان دادم

محمدعلی باشه آهنگر-فیلم ملکه

سینماپرس: «ملکه» از جمله محصولات سینمایی موفق سه سال گذشته است که بارها از سوی منتقدین و اهالی سینما در جشنواره های مختلف مورد تقدیر و تمجید قرار گرفته و آخرین نمونه آن تخصیص بیشترین نامزدی در رشته های مختلف شانزدهمین جشن بزرگ خانه سینماست. محمد علی باشه آهنگر کارگردان این فیلم دفاع مقدسی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس از دلایل موفقیت این فیلم می‌گوید.

باشه آهنگر در این خصوص گفت: «فیلم «ملکه» یک مسیر جدیدی را در سینمای دفاع مقدس بوجود آورد. مسیری که تاکنون کمتر تجربه شده است. این مسیر همان بحث جهاد با نفس است؛ شک، یقین، سیر، سلوک و ... ویژگی های نفس است که تلاش کردم در «ملکه» مبارزه با آن را به تصویر بکشم.»

وی افزود: «در «ملکه» مبارزه انسان با نفس خود را به چالش کشیدم. این فیلم با این موضوع با محمل جنگ وارد میدان شد. دومین مورد در موفقیت فیلم، تلاش برای رسیدن به یک سینمای استاندارد است. فیلم قرار است تا حدودی از فضای منطقه ای خود و کشورش فاصله بگیرد. به بیان دیگر فیلم وارد فضایی جهانی تر شد. «ملکه» کمی جهانی تر فکر می کند.»

باشه آهنگر تصریح کرد: «استفاده از رسانه سینما شاخصه هایی دارد که در فیلم سعی شد به بیشترین شاخصه های این رسانه توجه شود. منظور از شاخصه، نوعی صحنه پردازی های زائیده و لازمه سینما است. واضح تر بیان کنم یعنی از برخی صحنه پردازی ها باید استفاده می شد.»

وی اذعان داشت: «مورد دیگر استفاده از تکنیک های فنی متفاوت و بازیگری در شرایط سخت است. در «ملکه» از جلوه های ویژه میدانی و بصری استفاده کردیم که تماشاگر کمتر با آن ها به شکلی که در بطن درون مایه اثر پنهان باشد، روبرو می شد. در فیلم مفاهیمی را مطرح کردیم که طرح آنها جسارت می خواهد و سختی کار در مرحله ای است که انسان بعد از طرح چنین مفاهیمی موفق شود.»

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: «اینها مفاهیمی است که در سیاست و دیانت و شرایط اجتماعی و اقتصادی دفاع مقدس ما وجود داشته و ورود موفق به این مفاهیم سخت است.

وی افزود: «در فیلم کاراکتر «سیف الله» (با بازی مصطفی زمانی) به ریز آب می رود؛ فضایی را بوجود می آورد که بیانگر نوعی فضا در آثار مستند است. مورد دیگر استفاده از لوکیشن های واقعی در طول دوران جنگ است؛ لوکیشن هایی که فکر نمی کنم در حال حاضر قابل استفاده باشند.»

باشه آهنگر خاطر نشان کرد: «ما فیلم را با بودجه بسیار محدود و زیر یک میلیارد تومان ساختیم. برآورد هزینه تولید فیلم قبل از هدفمندی یارانه ها بود در حالی که فیلمبرداری را بعد از هدفمندی یارانه ها شروع کردیم. یعنی تقریبا قیمت همه چیز ۵ برابر شده بود. همه چیز از جمله هزینه دستمزد اعضای گروه به شدت تحت تاثیر هدفمندی یارانه ها قرار گرفت.»

وی افزود: «فکر می کنم بنیاد فارابی یک شجاعت خوبی از خود نشان داد و وارد این عرصه شد. «ملکه» نسبت به فیلم های هم عرض خود یک دهم هزینه آن ها را داشت. هزینه تولید این فیلم به اندازه تولید یک فیلم متوسط در سینمای جنگ است در حالی که فیلم از کیفیت بالای گریم، فیلمبرداری و... برخوردار است.»

باشه آهنگر در پایان افزود: «با وجود ابزاری که در اختیار داشتیم امکان فیلمبرداری از ارتفاع، به جز استفاده از هلی کوپتر وجود نداشت. هلی کوپتر تکان های خاص خودش را داشت و من نمی خواستم که لو برد فیلمبرداری در هلی کوپتر انجام شده است. شرایط ساخت فیلم به شدت سخت بود. من و گروه تمام تلاش مان را کردیم تا یک فیلم استاندارد بسازیم.»

ملکه فیلمی به نویسندگی محمدرضا گوهری و تهیه‌کنندگی مرحوم ابوالقاسم حسینی ساخته سال ۱۳۹۰است

بازیگران این فیلم عبارتند از: مصطفی زمانی، میلاد کی‌مرام، همایون ارشادی، مجتبی اسودیان، مالک سراج، مهدی سلطانی، حمید آذرنگ و...

همچنین موسیقی فیلم را حسین علیزاده ساخته و فیلمبرداری بر عهده علیرضا زرین دست بوده است.

 

 

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ - ۱۱:۱۲
    0 0
    به نظر میرسد با آمار ارایه شده در نامزدی این فیلم در جشن خانه سینما که ایشان هم در جمع داوران نامش می درخشد باید کمی ذوق زده گی سبب شده که این اثر را با سایر آثار در مقیاس جهانی دیده اند و به باوری رسیده اند که کمی وهم است !!! چرا که یا ایشان از جامعه و حواشی آن خصوصا جامعه سینمایی دور هستند و یا واقعیت های موجود در پیرامون خود را به لحاظ تمرکز بر ساخت فیلم و کارگردانی نادیده گرفته اند معیار های جهانی شدن پارامتر های زیادی ست که متاسفانه در فیلمهای دفاع مقدس دیده نمیشود ولی خبرهایش بشدت جهانی شده و در یک کلام مدافعین سرسخت دفاع مقدس و هدف غایی آن اساسا فراموش کرده اند که هدف والای هشت سال جنگ و دفاع جانانه مردم صبور ایران آنی نیست که در کتاب و شعر و فیلم و نظایر آن بهش اشاره میشود بلکه مظلومیتی ست که بر مردم ما روا داشته شد و اکنون حواشی آن هشت سال کمر مردم را خورد کرده و هیچکس حتی حاضر نیست در پرداخت هنری به آن اشاره کند و گاه جرقه ای زده شده و زود خاموش میشود... یادتان باشد آن زمانی که ساخت فیلم دفاع مقدس برای کارگردان های اول یعنی سکوی پرتابش به دنیای حرفه ای سینما ، اکنون سالها گذشته است و زیر چتر دفاع مقدس قایم میشویم تا به مسایلی جدای از اهداف هشت سال جنگ نابرابر برسیم و این آن نکته جهانی شدن رفتار ماست که دیده میشود و ما نمی خواهیم آن را ببینیم یا بازگو کنیم !!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.