یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷

تلاش برای کشف لایه های پنهان یک اظهار نظر

بن‌بست در تعاملات و تنها رویکرد باقی‌مانده برای حیات مدیرعامل خانه سینما!

محمدمهدی عسگرپور در پنجمین شب کانون كارگردانان

سینماپرس: محمد تقی فهیم/ آنچه که مبرهن است به بن بست رسیدن تعاملات خانه سینمایی‌ها با مدیریت سینما است کمااینکه صحبت های عسگرپور در نشست جشن خانه سینما بخشی از واقعیت هایی بود که به گفته کامران ملکی در جشن انجمن منتقدان، مطبوعات باید لایه های پنهان وضعیت موجود را رمز گشایی کنند .

یک خاطره : دوره ای که نگارنده عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان بود ، پس از رفتن محمد مهدی عسگرپور از فارابی و آمدن رضاداد به جای ایشان ، کامران ملکی هم مسئولیت روابط عمومی این بنیاد را ترک کرد . انجمن که نگران وضعیت پیش آمده بود و بعید می دانست که فرد دیگری مانند ملکی بتواند تعامل مناسبی با رسانه ها داشته باشد و عدالت لازم را در این حیطه رعایت کند ، طی جلسه ای با رضاداد ، خواهان ابقای ملکی در منصب قبلی شد . پس از صحبت هایی تازه متوجه شدیم که رضاداد تلاش لازم را برای ماندن ملکی به خرج داده از همین رو گفت «شما نماینده من در برگرداندن ملکی» ! اما سعی ما هم نتیجه نداد و ملکی به هیچ روی حاضر نبود بدون عسگرپور بماند و ...خاطره فوق را از این بابت نقل کردم که بدانید کامران ملکی چقدر به عسگرپور نزدیک و از دل و مغز او با خبر است !

یک نکته: حالا در نظر بگیرید که در جشن انجمن منتقدان که برگزار شد و همه درشادی غرق و به تعریف و تمجید از همدیگر مشغول بودند ، آقای ملکی معاون فرهنگی و ارتباطات خانه سینما ندایی را سرداد که همه به راحتی از آن عبور کردند . این فیلمساز و منتقد کم حاشیه و بی سروصدا ولی همیشه در صحنه سینما، درعین ابراز تاسف از نشست مطبوعاتی خانه سینما (در صبح همان روز) ، خبرنگاران را مورد خطاب قرار داد که به لایه های پنهان صحبت های مطروحه در نشست مذکور بپردازند .(۱) 

متاسفانه خانه سینما همواره به جای پرداختن به امور صنفی اعضا ، پیرو بوده است و هیچ گاه نتوانسته اعتبار لازم را درنزد اعضایش بدست آورد چون سیاست راس امور جاریه این خانه بوده است . موضوع هم به امروز و دیروز ختم نمی شود از سالهای دور این وضعیت بوده و هست . برای همین نگارنده که به شدت با بستن خانه سینما مخالف بود اما هیچ وقت نتوانست عناد آنسوی ماجرا را هم ، به جز غلبه سیاست (و بعضا کیش شخصیت) طرفین ، تحلیل کند و دلایل منطقی برای آنهمه تقابل تا حد آسیب رساندن به منافع اکثریتی پیدا کند .

امروز اما اداره کنندگان خانه سینما پس از یک سال رفتار حمایت گرانه و توجیه بی برنامه گی های جاری مدیریت سینما ، به نظر به واقعیت عریانی دست یافته اند که حتی عنادهای قبلی نیز از سوی این همکاران  دچار تردید در صحت شان شده است .(بسیاری از این دوستان در صحبت های خصوصی معترف به غیرمنطقی بودن رفتار این دوستان و چگونگی هدایت سینما توسط تیم جدید مدیریتی هستند ، اما چه بهتر که بدور از نگاه رفیق بازانه و محافظه کارانه به صورت علمی تحلیل و به تریبون ها تزریق کنند ، همان چیزی که ملکی به نیابت ! عسگرپور از مطبوعات خواست) اگر چه هنوز به درستی و قطعیت نمی توان نظر داد که کی از کی طلبکار و کی زیاده خواه و کی از انجام وظیفه محوله اش شانه خالی می کند، اما یک مساله مبرهن و ردخور ندارد و آنهم به بن بست رسیدن تعاملات خانه سینمایی ها با مدیریت سینما است؛ کمااینکه صحبت های عسگرپور در نشست جشن خانه سینما بخشی از واقعیت هایی بود که به گفته کامران ملکی مطبوعات باید لایه های پنهان وضعیت موجود را رمز گشایی کنند . 

هرچه هست و در خفا وجود دارد ، رویکرد خانه سینما دربرگشت به همدردی با اکثریت اعضایش همانگونه که برخی رسانه ها با زیرکی آن را گوشزد کردند، جای تامل دارد . کامران ملکی بیشتر از همه می داند که عسگرپور چقدر محافظه کارانه آن روز به نشست آمد و تا چه میزان دست به عصا وارد چالش با مدیرانی شد که به خاطر رسیدن به وضعیت موجود، چهار سال قبلی ها را دچار چالش کرده است ، واقعیتی که مدیریت کنونی هم از آن غافل نیست ، اما به این اصول هم پای بند است که همراهی خانه سینما قرار نبوده برایش هزینه ای در بر داشته باشد ، چون که هم این مدیریت و هم متولیان خانه سینما از رهگذر حضور جدی مردم به این جایگاه نایل آمده اند ، به ویژه خانه سینمایی ها که اگر پایگاه قدرتمندی داشتند در همان دوره هم می‌توانستند غالب بر اوضاع شوند . در واقع مدیریت سینما ، خانه سینما را در سطحی می پذیرد که بی مداخله در چارت سازمانی ، به رتق و فتق امور مربوطه بپردازد، نه اینکه خود را بخشی از مدیریت بشمارد و زیاده خواهی در این مسیر موجب می‌شود که آن را بر نتابد .

اما افسوس که کمتر کسی دراین میان، به فکر ۴۰۰۰ عضو این خانه است . آدم هایی که با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته اند و می ترسند که اگر به خانه خودشان مراجعه کنند متهم به «کمیته امداد»ی شوند! واقعا اگر خانه سینما نتواند درچنین روزهایی به فکر اعضایش باشد ، پس به درد چی می خورد؟ در دوران تعطیلی خانه سینما اگر تغییر و تحولات در سطح کلان کشوری رخ نمی داد ، دیدیم که به جز تعدادی از خواص سینما که اتفاقا مشکل کمتری در زمینه بیکاری و اجاره خانه و بیمه دارند ، کسی تره هم برای تعطیلی این خانه خرد نکرد و حال طبیعی است که همان تعداد اندک اند که صندلی های اول این جشن ها را پر می کنند . ولی بقیه چی ؟ مسئله این است .

اگر فرد و گروهی بر مسند اداره امور خانه سینما تکیه زد که منافع نیازمندان را بر گروه های بی نیاز ترجیح داد ، خانه ای قدرت می گیرد که نه شمقدری و نه ایوبی بتوانند آن را بلرزانند . خانه سینما باید از ناحیه اعضا تقویت شود ، نه بدنبال نق زدن در یک مدیریت و متوقع بودن از مدیریت دیگر ، شب را به صبح برساند .  

بی رودربایستی ، اگر قرار باشد به تذکر ملکی توجه کنیم و لایه های دیگر صحبت های عسگرپور را مورد بررسی قرار دهیم ، قبل از آن باید صریحا به تیم حاضر (با سکان داری عسگرپور) گفت که شترسواری دولا دولا شدن ندارد . یا بمانید و بی نگاه به مدیریت سینما ، بودجه مصوبه را بگیرید و وقت ارزشمند خود را به رسیدگی به امور نیازمندان واقعی خانه اختصاص دهید ، که در آن صورت شاید با رسیدن به پایگاه عمیق مردمی بتوانید از موضع قدرت ، تقاضاهای به حق اعضا را استیفا کنید ، و گرنه  با نفوذ کنونی که حداکثر چند ده نفر بی دغدغه مالی را شامل می شود (که همین تعداد هم عموما اکثرشان در جشن ها حاضر هستند) توان تغییر سمت و سوی کنونی را نخواهید داشت ، یعنی اگر ۴۰۰۰ کمیته امدادی ها ! پای خانه سینما بایستند ، شاید بشود کاری کرد و گرنه با اعلام و ابراز همراهی در رسیدن مدیران کنونی به صندلی ها ، از همین سطح بالاتر حرفتان به کرسی نخواهد نشست .

با تمام این تفاصیل خوشا به غیرت کامران ملکی که در شب انفجار فلاش دوربین ها و تکه پاره کردن تعارفاتی که دیگر از کلیشه هم گذشته ، همکاران مرا به خود آورد که برادران شما که غرق شادی هستید ، آنسوتر ۴۰۰۰ عضو خانه سینما دارند می سپارند جان !

نکته تاسف آورتر قضیه در این است که اکثریت برگزارکنندگان جشن منتقدان از همکاران رسانه های مختلف مکتوب و مجازی  هستند که یا مسئولیت تعیین کننده ای در رسانه های خود دارند و یا قدرت ستون نویسی در رسانه های دیگر را؛ ولی بعید است که شعر نیما در حافظه آنها مانده باشد ، اگر غیر از این بود ، باید ستون هایی از رسانه های آنها به افشای لایه های پنهان صحبت های مطروحه در نشست جشن خانه سینما اختصاص می یافت .

*****************************************************************************************

۱.عسگرپور در جمع خبرنگاران ضمن ابراز همدردی با وضعیت سخت معیشتی سینماگران گفت امسال جشن خانه سینما بسیار محدودتر از گذشته و شاید در محل حیاط خانه سینما برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.