یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸

سینماپرس و گپی با عباس بلوندی

طراحی صحنه به فیلمنامه عینیت می بخشد/ همیشه در جشن‌های سینمایی همه هستند غیر از عوامل پشت دوربین!

عباس بلوندی در نشست خبری فیلم «چ» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: عباس بلوندی طراح صحنه سینما پیرامون نقش این حرفه در اثرگذاری یک فیلم سینمایی بر مخاطب گفت: «طراحی صحنه در اصل ویترین همان فیلم نامه است. طراحی صحنه به نوشته ها عینیت می بخشد و در اصل فیلم نامه را باورپذیر می کند.»

بلوندی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «در برخی فیلم نامه ها به جزئیات اشاره نشده است و این به خلاقیت طراح صحنه بازمی گردد تا بتواند جزئیات صحنه مورد نظر را خلق کند. هرچه طراح صحنه نکات ریز را برجسته کند، در باورپذیری اثر نقش بسزایی را ایفا کرده است.»

طراح صحنه فیلم «ملکه» پیرامون وجود میزان اظهار نظر در پشت صحنه یک اثر به کارگردان افزود: «لزوما هر فیلمسازی از علم طراحی صحنه به طور کامل برخوردارد نیست. هر فرد در تخصص خود آگاهی و اشراف کامل دارد. در اغلب فیلم نامه ها این طراح صحنه است که باید بتواند به آن شاخ و برگ بدهد و فضا سازی کند و آن را به نحو مطلوبی ارائه دهد.»

وی تصریح کرد: «در سینمای ایران تعامل میان کارگردان و طراح صحنه وجود دارد و اگر این تعامل وجود نداشته باشد نمی شود کار کرد هر چند که اگر یک طراح، تنها مجری تفکرات یک کارگردان و فیلمنامه نویس باشد دیگر کارش طراحی نیست و باید به آن چیدمان صحنه گفت.»

طراح صحنه فیلم «گشت ارشاد» اظهار داشت: «طراح صحنه می تواند یک اثر را به لحاظ باورپذیری تقویت کند. طراح صحنه حتی می تواند سبب افت کیفی یک اثر شود و نقش اصلی و اساسی در باورپذیری یک اثر بر عهده دارد.»

طراح صحنه فیلم «فرزند خاک» پیرامون سختی های طراحی صحنه یک اثر جنگی با دیگر ژانرها افزود: «در ساخت یک اثر شهری و اجتماعی تمامی ابزار و وسایل مهیا است اما در یک اثر جنگی چنین فضایی وجود ندارد که هر آنچه بخواهیم به راحتی بدست آوریم.»

وی تصریح کرد: «از زمان جنگ کشور ما چیزی نگذشته است و تقریبا می توان گفت عموم مردم جنگ را به چشم دیده اند و همین امر کار طراحی صحنه آثار جنگی را به مراتب سخت تر می کند چرا که مردم جنگ را به شکل های مختلف (عکس ها و فیلم های مستند) دیده اند و من به عنوان طراح صحنه باید بتوانم صحنه ای واقعی را فضا سازی کنم.»

بلوندی تاکید کرد: «نکته دیگری که ساخت یک اثر جنگی را سخت تر می کند امکانات و ابزار است. تهیه امکانات جنگی در سینمای ایران سخت است چرا که یا باید به سپاه و یا ارتش متوسل شویم. شهرک دفاع مقدس هم تا حدودی نیاز فضای جنگی را تامین می کند ولی  هماهنگ کردن ادوات جنگی به شدت سخت است.»

وی افزود: «برای یکی از همین کارها، ارگانی که به ما قول مساعدت داده بود ۲ هفته قبل از فیلمبرداری منکر همه چیز شد. فضا سازی یک اثر جنگی درجه یک به اندازه ۵ کار شهری و اجتماعی از طراح صحنه انرژی می گیرد.»

بلوندی در خصوص میزان دستمزد طراحان صحنه در سینما گفت: «در سینمای ایران میزان دستمزد طراح صحنه با کاری که انجام می دهد یکسان نیست. به عنوان مثال یک بازیگر مطرح قرارداد بزرگی می بندد و در تاریخ مقرر شده قسط خود را دریافت می کند اما برای عوامل پشت دوربین چنین نیست. زحمتی که بچه های پشت دوربین انجام می دهند قابل مقایسه با میزان دستمزدی که می گیرند نیست.»

بلوندی که مشغول پیش تولید فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» است، در پایان اظهار داشت: «هیچ گاه عوامل پشت دوربین دیده نمی شوند. هر گاه مراسمی باشد، کارگردان، تهیه کننده و بازیگران هستند که دعوت می شوند و در صدر مجلس مورد توجه قرار می گیرند. این اجحاف بزرگی است که در حق عوامل پشت دوربین وارد می شود.»

 

برچسب‌ها

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ - ۱۸:۴۶
    0 0
    اگر بخواهیم به اجحاف و ظلم رواشده به عوامل پشت صحنه اشاره شود که وا مصیبت ها از این همه درد نهفته در دلشان که سکوت بر لب دارند اما باز هم وقتی سراغشان میروند چاره ای جز اطاعت از تهیه کننده و کارگردان ندارند ... چراکه دیده اند آنانی که حق طلب هستند همیشه در ته لیست دعوت بکارها بوده اند ... این را گفتم تا آنانی که همیشه در ردیفهای اول هستند بدانند که این امر نشان از تنها حرفه ای بودن نیست بلکه چشم بستن بر تظلم ها در سینماست پس دیگر جای گلایه عدم دعوت از عوامل پشت صحنه در بسیاری از مراسم ها و جشن ها و افطاری ها نمی ماند که همانا آنان که در لیست فیلم ها هستند همه جا هستند...!!!
  • رضا ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ - ۱۸:۴۶
    0 0
    اگر بخواهیم به اجحاف و ظلم رواشده به عوامل پشت صحنه اشاره شود که وا مصیبت ها از این همه درد نهفته در دلشان که سکوت بر لب دارند اما باز هم وقتی سراغشان میروند چاره ای جز اطاعت از تهیه کننده و کارگردان ندارند ... چراکه دیده اند آنانی که حق طلب هستند همیشه در ته لیست دعوت بکارها بوده اند ... این را گفتم تا آنانی که همیشه در ردیفهای اول هستند بدانند که این امر نشان از تنها حرفه ای بودن نیست بلکه چشم بستن بر تظلم ها در سینماست پس دیگر جای گلایه عدم دعوت از عوامل پشت صحنه در بسیاری از مراسم ها و جشن ها و افطاری ها نمی ماند که همانا آنان که در لیست فیلم ها هستند همه جا هستند...!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.