دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

تاثیرات متقابل سینما و بازی‌های رایانه‌ای/ ۲

کاربرانی که به عشق بازی به سینما می‌روند

اقامتگاه شیطان*

سینماپرس: محسن بیات/ خیلی از بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده به فیلم از کیفیت خوبی برخوردار نیستند اما به دلیل علاقه کاربران بازی به این بازی ها فیلم ها مورد استقبال این افراد قرار می گیرند که باعث موفقیت گیشه آنها می شود.

پيشرفت بازي‌هاي رايانه‌اي و بالارفتن كيفيت آنها در زمينه تكنولوژي و داستان‌پردازي، توجه بسياري از كمپاني‌هاي فيلمسازي را به اين صنعت جوان و پويا جلب كرده است. امروزه تعدادي از فيلم‌هاي محبوب در بازار برداشتي از داستان‌هاي بازي‌هاي ويدئويي است كه از محبوبيت زيادي در بين جوانان و نوجوانان برخوردار هستند.

به دو نمونه از اين فيلم‌ها اشاره مي‌كنیم:

اقامتگاه شیطان

-فيلم اقامتگاه شیطان (Resident Evil) يكي از معروف‌ترين و پرطرفدارترين نمونه‌هاي اينگونه از فيلم‌هاست. داستان اين فيلم كه اولين قسمت آن در سال ۲۰۰۲ به بازار عرضه شده، برگرفته شده از بازي به همين نام است كه توسط كمپاني کاپکوم توليد و توزيع شد. عناصر اصلي اين فيلم در حيطه‌هاي مختلف برگرفته از بازي مرجع اين فيلم است و داستان آن درست همانند بازي مربوطه درباره گروهي است به رهبري زني به نام آليس كه در مقابل حمله مردمي كه توسط ويروس خاصي آلوده و تبديل به موجودات آدم‌خوار شده‌اند مبارزه مي‌كنند.

اقامتگاه شیطان*

موفقيت تجاري اين فيلم و فروش چشمگير آن اشاره‌اي است به علاقه مردم به اين دسته از محصولات كه جذابيت داستان آن تاثير گرفته از بازي مربوطه است. همچنين اين موفقيت باعث شد دو قسمت ديگر اين فيلم در سال‌هاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ ساخته شود.

صحنه‌هاي زيادي در قسمت‌هاي مختلف اين فيلم از سناريوي خود بازي برداشت شده است: صحنه‌اي كه آليس در بيمارستان راكون سيتي بيدار مي‌شود، عكسي كه آليس از روز ازدواج‌اش در فيلم پيدا مي‌كند كه دقيقا همانند همين صحنه در بازي نيز وجود دارد، در قسمت پاياني فيلم روزنامه‌اي با تيتر «وحشت در راكول سيتي، قرباني‌هاي بيشتري كشته شده‌‌اند» نمونه ديگري است كه در ابتداي بازي با جزئيات مشابه ديده مي‌شود. همچنين در قسمت آغازين فيلم بعد از اينكه باد روانداز مجسمه‌اي را با خود مي‌برد آليس به بررسي آن مي‌پردازد، طراحي اين مجسمه بسيار شبيه مجسمه‌اي است كه در قسمت اول بازي نيز وجود دارد.

همه اين موارد نشان‌دهنده اين حقيقت است كه اين فيلم در كسب موفقيت‌اش از سناريو و عناصر ديگر بازي Resident Evil بهره زيادي برده است.

گرچه فيلم Resident Evil با انتقادات شديدي از سوي منتقدان سينما روبه‌رو شد اما صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي و طرفداران آن استفاده زيادي از اين فيلم كردند و باعث فروش بالاي آن در گيشه‌ها شدند.

دوم

نمونه ديگر از بازي‌هاي ويدئويي كه محبوبيت آنها منجر به ساخته شدن فيلمي براساس آنها شده است بازي «دوم»doom است.

اين سري بازي كه توسط شركت آی دی سافتور تهيه و توزيع شده است براي اولين‌بار در ۱۰ دسامبر ۱۹۹۳ به بازار آمد و به‌خاطر جزئيات و تكنولوژي پيشرفته‌اي كه در گرافيك‌هاي سه‌بعدي آن به كار گرفته شده بود شهرت و محبوبيت زيادي كسب كرد و در دو سال اول حدودا توسط ۱۰ ميليون نفر بازي شد.

دوم*

فيلم Doom توسط شركت یونیورسال پیکچرز تهيه و ساخته شد و در مصاحبه‌اي با مدير اجرايي اين پروژه وي اعلام كرد كه در صورت موفقيت اين فيلم قسمت دوم آن را نيز خواهد ساخت. او همچنين اظهار كرد صحنه‌هاي زيادي در اين فيلم از نگاه اول شخص ساخته شده كه اين موضوع برگرفته از بازي ويدئويي Doom است و جزئي از جذابيت‌هاي اين بازي به شمار مي‌رود و بدون اين مشخصه سطح فيلم از نظر كيفي بسيار پايين مي‌آِید.

دوم*

با وجود سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني كه روي اين فيلم انجام شد، فيلم دوم با انتقادات شديد و بسيار منفي‌اي از سوي صنعت‌گران سينما و مخاطبين روبه‌رو شد تا جايي كه مجله تایمز اين فيلم را در دست بدترين فيلم‌هايي كه براساس بازي‌هاي ويدئويي ساخته شده‌اند قرار دارد. حتي طرفداران بازي‌هاي رايانه‌اي استقبال چنداني از اين فيلم نكردند. از نقاط ضعف اين فيلم مي‌توان به صحنه‌هاي بسيار خشن اشاره كرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.