دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵

ضیاء دیگر به «ویتامین ۳» برنمی‌گردد

علی ضیاء

مهر: همواره تغییر عوامل اصلی یک برنامه گفتگومحور به‌ویژه مجری آن با واکنش‌های بسیاری همراه می‌شود که یکی از تازه‌ترین مصداق‌های آن ادامه پیدا کردن برنامه صبحگاهی شبکه سه با همان اسم «ویتامین۳» اما با تغییر مجری و برخی عوامل است که در گزارشی این موضوع را بررسی کرده و نظر مدیر شبکه سه را هم جویا شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قسمت از برنامه صبحگاهی «ویتامین۳» ۲۸ اسفند سال ۹۲ از شبکه سه سیما روی آنتن رفت. گرچه در این قسمت خداحافظی قطعی از سوی مجری برنامه با مخاطبان صورت نگرفت و تنها مثل برخی قسمت‌های دیگر اشاره‌ای به دشواری روی آنتن بردن یک برنامه صبحگاهی طی یک سال و نیم و اجبار به بیدار شدن ساعت ۵ صبح، صورت گرفت.

با این حال تا مدت‌ها خبر تازه‌ای از این برنامه در دست نبود و مشخص نشده بود که همچنان شاهد پخش «ویتامین۳» خواهیم بود یا عوامل و شبکه تصمیم به پایان دادن به آن در روزهای اوج خود گرفته‌اند.

در بین برنامه‌های صبحگاهی که سالها در اوج یکنواختی، کلیشه و فارغ از هر نوآوری روی آنتن می‌رود، این برنامه با اجرای سیدعلی ضیاء و تهیه‌کنندگی علی زاهدی توانست فصل تازه‌ای را در برنامه‌سازی آن هم در یک ساعت کم مخاطب ایجاد کند و نشان دهد یک برنامه جذاب ساعت ۶:۳۰ صبح هم مخاطب گسترده خود را پیدا خواهد کرد.

«ویتامین۳» در مهلت پخش خود از آذر ۹۱ تا اسفند ۹۲ توانست جریان‌ساز باشد و حتی پیشنهاد فروش خیریه پیراهن مالدینی در این برنامه، به برگزاری یک مراسم و دریافت چندین میلیون کمک مردمی برای مصارف گوناگون منجر شد و دایره تأثیرگذاری این برنامه را از سطح تلویزیونی خود بالاتر برد.

برنامه‌ها با مجری و تهیه‌کننده معنا نمی‌شوند

در همین راستا در زمان وقفه‌ای که در پخش این برنامه ایجاد شده بود و تکلیف آن قطعی نبود، در تاریخ ۱۱ خرداد سال جاری، از مجید زین‌العابدین مدیر شبکه سه، در این خصوص سوال کردیم و او به این سوال که ممکن است فرد دیگری این برنامه را اجرا کند و با وجود عدم تمایل ضیاء به همکاری با برنامه، پخش آن ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، پاسخ مثبت داد و تأکید کرد: برنامه با تهیه‌کننده و مجری معنا نمی‌شود و برنامه‌ها متعلق به شبکه و تلویزیون هستند. در مقاطعی ما از تهیه‌کنندگان یا مجری‌هایی برای همکاری دعوت می‌کنیم و ممکن است در مقطع دیگری افراد دیگری دعوت به همکاری شوند.

وی افزود: البته سیدعلی ضیاء درخشش خوبی در برنامه «ویتامین۳» داشت و تا زمانی که برنامه با اجرای او روانه آنتن می‌شد بازتاب‌های بسیار خوبی داشتیم. اکنون ترجیحمان این است که با او در برنامه و بخش‌های دیگر و البته ساعت‌های دیگری همکاری کنیم و مذاکرات اولیه هم انجام شده است.

بازگشت ضیاء این بار به عنوان مجری و تهیه‌کننده

گذشت تا این وعده زین‌العابدین عملی شد و ضیاء‌ این بار در دو پست یعنی هم مجری و هم تهیه‌کننده در شب‌های تعطیل عید فطر «نبش جنت آباد» را از دوشنبه ۶ مرداد تا پنجشنبه ۹ مردادماه هر شب به صورت زنده روی آنتن شبکه سه برد و درست دو روز بعد یعنی شنبه ۱۱ مرداد ۹۳ سری جدید «ویتامین ۳» با اجرای علی مرادی روی آنتن رفت که تغییراتی در آیتم‌ها و دکور برنامه به چشم می‌خورد و از همان قسمت اول با انتقاد روبرو شد.

بهانه سرباز بودن مجری اصلی و ورود علی مرادی

علی زاهدی تهیه‌کننده همان روز پخش نخستین قسمت در گفتگویی اعلام کرد: علی ضیاء سرباز است و فعلا نمی‌تواند به روال سابق برنامه را اجرا کند.

اجازه مصاحبه ندارم

با آغاز پخش سری جدید برنامه با تغییرات عمده، برخی رسانه‌ها به این موضوع پرداختند و حتی با یکی از مجریان جدید این برنامه یعنی علی مرادی برای کسب اطلاعات بیشتر از اجرایش در «ویتامین ۳» تماس گرفتند اما او تأکید کرده بود: هم از طرف مدیر شبکه سه و هم از طرف تهیه کننده اجازه مصاحبه ندارم و تاکید کرده‌اند تا چند هفته گفتگو نکنم.

پیش از این، زاهدی گفته بود مرادی به هیچ وجه نمی‌تواند مجری برنامه باشد چون او جزو مجریان شبکه اول سیما است و حضورش در شبکه ۳ برخلاف قوانین صدا و سیما خواهد بود. همچنین او اطلاعی از سرنوشت برنامه ندارد و همه چیز منوط به تصمیم مدیران است.

ادامه برنامه با تغییرات عمده و بدون استقبال

حالا بیش از دو هفته از پخش سری جدید برنامه می‌گذرد. از همین رو برای دومین بار و در راستای تکمیل گزارش، نظر زین العابدین مبنی بر ادامه همکاری با سیدعلی ضیا شدیم و او در این زمینه تأکید کرد: «ویتامین۳» یک برند سازمانی است و برنامه‌هایی که مورد توجه مردم قرار می‌گیرند متعلق به سازمان صداوسیما هستند. برنامه‌ها با مدیر، تهیه‌کننده، مجری یا دیگر عوامل تعریف نمی‌شود بلکه با سازمان تعریف می‌شوند و شخصیت حقوقی برنامه با شخصیت حقوقی سازمان عجین است. بنابراین برنامه با عواملش تعریف نمی‌شود. گرچه برخی مواقع عوامل یک برنامه خود از برندهای سازمان هستند و نگاه ما به آنها با تکریم است.

«ویتامین ۳» خیلی زود توانست به برند تبدیل شود

مدیر شبکه سه با بیان اینکه «ویتامین ۳» در یک سال و نیمی که روی آنتن رفت با استقبال گسترده مردم روبرو شد، ادامه داد: این برنامه خیلی زود توانست یک برند شود. با وجود اینکه از نظر ساز و کارهای تلویزیون زمان پخش آن پیک نبود و ما تایم برنامه‌های شباهنگاهی را به عنوان پیک تعریف می‌کنیم.

زین‌العابدین تصریح کرد: اما این برنامه در زمانی کم مخاطب در مدت کوتاهی موفق شد به عنوان یک برند تلویزیونی مطرح شود و حتما بخشی از موفقیتش را مرهون عواملش است. از تهیه‌کننده و مجری گرفته تا سایر عوامل. اما بالاخره کلیت برنامه متعلق به تلویزیون است.

قرار بر ادامه پخش برنامه با مجریان جوان و جدید و رویکرد مجله‌ای

وی با تأکید بر اینکه «ویتامین۳» به بازنگری و یک دوره برای بازیابی نیاز داشت، افزود: در این دوره قرار شد رویکرد این برنامه از یک اثر گفتگومحور به یک مجله تبدیل شود. اقتضای دوره قبل گفتگوی یک مجری با مهمان بود اما اقتضای این دوره گفتگوی مجریان متعدد است چون مجله صفحات مختلفی دارد. از این رو قرار شد ما در خدمت تعدادی از مجریان جوان و جدید در برنامه باشیم که متناسب با مأموریت‌های جدید آن فعالیت کنند.

این مدیر رسانه‌ملی همچنین گفت: سیدعلی ضیاء هم پیش از آغاز سری جدید این برنامه در زمانی مناسب یعنی تعطیلات عید فطر، برنامه خوب، موثر و ارزشمند «نبش جنت آباد» را با شبکه داشت و ما تصمیم گرفتیم از این موجودی و سرمایه خود با این جابجایی تاکتیکی به نحو احسن استفاده کنیم و این اتفاق هم افتاد.

برنامه اُفت نکرده و واکنش‌ها به تغییرات طبیعی است

زین‌العابدین درباره انتقاداتی که به سری جدید «ویتامین۳» می‌شود، متذکر شد: همواره با بروز تغییرات، در ابتدا ما آنها را نامأنوس می‌دانیم اما به زودی با آن خو می‌گیریم و اُخت پیدا می‌کنیم. من فکر می‌کنم شاید برخی دیدگاه‌ها درباره افت پیدا کردن این برنامه در سری جدید به خاطر رویکرد ذهنی افراد است که به تغییرات واکنش‌های این چنینی دارند.

مدیر شبکه سه خاطرنشان کرد: من مطمئنم به زودی همین ساختار مجله‌گونه نیز در ذهن مردم جا می‌افتد. بالاخره فصل برنامه صبحگاهی در نیمه دوم سال که مدارس و دانشگاه‌ها باز هستند و مخاطبان اصلی یعنی جوان‌ها پای برنامه می‌نشینند با تابستان متفاوت است. بنابراین در نیمه دم سال ساعت برنامه به ۶:۳۰ تغییر می‌کند که همزمان با آماده شدن مخاطبان اصلی برنامه برای رفتن به مدرسه یا دانشگاه است و این چنین میزان استقبال مخاطبان هم آن زمان تغییر پیدا خواهد کرد.

ضیاء با برنامه شبانگاهی بازخواهد گشت

وی همچنین در پاسخ به این که آیا خبر تهیه‌کنندگی و اجرای ضیاء در یک برنامه جدید شبانگاهی را تأیید می‌کند یا خیر، توضیح داد: بله. در گروه اجتماعی شبکه سه برنامه‌هایی به عنوان آثار گفتگومحور شبانه تدارک دیده شده که در ایام هفته یا مناسبت‌های خاص مثل هفته دفاع مقدس، اعیاد پیش رو مثل قربان تا غدیر، دهه کرامت و دیگر مناسبات روی آنتن بروند. گروه اجتماعی شبکه سه در حال تدارک برنامه‌های جدید بوده و یکی از گزینه‌های اجرای آنها سیدعلی ضیاء است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.