سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

در گفتگو با سینماپرس

لقمان خالدی: هر چه آثار داستانی به مستند و واقعیت نزدیک‌تر باشد موفق‌تر است/ سوژه باید برایم تبدیل به دغدغه شود

لقمان خالدی

سینماپرس: لقمان خالدی مستندساز جوان کشورمان در گفتگو با سینماپرس معتقد است: «همیشه این ویژگی مستند و واقعی بودن است که یک اثر را ماندگار کرده است. هر چه سینمای داستانی به مستند و واقعیت نزدیک تر باشد، بیشتر مورد توجه مخاطب قرار می گیرد.»

خالدی افزود: در سینمای داستانی اغلب آثاری  مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرند که از ویژگی های مستند برخوردارند؛ چرا که سوژه آثار داستانی اگرچه از تخیل فیلمساز می آید ولی هرچه این تخیل به واقعیت نزدیک تر باشد اثر موفق تر است.».

وی افزود: «برخی آثار مستندی که در کشور وجود دارد به لحاظ داستانی، به شدت با برخی فیلم های داستانی در رقابت اند.»

وی تصریح کرد: «مردم دوست دارند در قاب تصویر دیده شوند و سینمای مستند این فرصت را هم به مردم و هم به کارگردان داده است. سینمای مستند به مانند آینه ای است که مردم عیب های خود را در آن می بینند. آثار مستند فرصت اصلاح شدن را برای مردم جامعه فراهم می کند.»

وی در خصوص چگونگی پیدا کردن سوژه فیلم های خود افزود: «سوژه هایم بر اساس افکار و اندیشه هایم خلق می شوند. بدان معنا که اول باید یک سوژه خاص دغدغه من شود و بعد از آن تحقیقات میدانی ام را آغاز می کنم. ضمن اینکه در این میان با افراد مختلفی آشنا می شوم که در تکمیل تحقیقات میدانی به شدت به من کمک می کنند.»

خالدی تصریح کرد: «برخی از دوستان سوژه هایی را هم به من معرفی می کنند اما تا آن سوژه دغدغه من نشود تحقیقات ام را شروع نمی کنم.»

خالدی که جزو هیات انتخاب داوران جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده است، پیرامون اکران جهانی آخرین فیلم مستند خود با عنوان «غذای بیرون» اظهار داشت: «من و تهیه کننده کار مشغول کار تازه ام هستیم و هنوز فرصتی پیدا نکرده ایم که بتوانیم به بخش بین الملل فیلم توجه کنیم اما به فکر اکران جهانی کار هستم. در حال حاضر در تلاش هستم فیلم را در شبکه نمایش خانگی توزیع کنم.»

وی افزود: «فیلم را تاکنون به هیچ جشنواره خارجی معرفی نکرده ام ولی در عین حال به دنبال سرمایه گذار برای اکران بین المللی «غذای بیرون» هستم و به محض پیدا شدن یک سرمایه گذار، اکران جهانی فیلم را در اولویت کار قرار خواهم داد.»

لقمان خالدی در حال حاضر مشغول تدوین یک فیلم مستند اجتماعی است که به درگیری و مشکلات اعضای یک خانواده می پردازد که ممکن است به دلیل طولانی شدن پروسه تدوین، به جشنواره سینما حقیقت نرسد. وی در این زمینه گفت که منتظر رخ دادن یک اتفاق میان اعضای خانواده مورد نظر فیلم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.