سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷

اعتراض یک مدیر دانشگاه علوم پزشکی تهران به سریال «دردسرهای عظیم»/ پخش صحنه‌های خودکشی ممنوع!

سریال دردسرهای عظیم

سینماپرس: شهرام خرازی ها مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران از پخش صحنه های اقدام به خودکشی و برجسته کردن این موضوع در دو قسمت پیاپی سریال «دردسرهای عظیم» انتقاد کرد.

دکتر شهرام خرازی ها منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد سریال «دردسرهای عظیم» ساخته برزو نیک نژاد اظهار داشت:  نمایش علنی صحنه های خودکشی به هر شکل در رسانه‌ها موجب افزایش رفتارهای انتحاری می شود.   
دبیر اجرایی همایش سالانه «رسانه و سلامت روان» یادآور شد : باعث تأسف است که در آستانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی( دهم سپتامبر برابر با نوزدهم شهریور) صحنه های اقدام به خودکشی از طریق رسانه ملی در معرض دید میلیون ها نفر قرار می گیرد آن هم در سریالی که حداقل دو نوبت تکرار پخش دارد و از طریق شبکه ای به روی آنتن فرستاده می شود که مخاطبانش جوانان هستند. 
دکتر شهرام خرازی ها تصرسح کرد : طبق توصیه مجمع بین المللی پیشگیری از خودکشی و سازمان بهداشت جهانی، رسانه ها باید از نمایش صحنه های خودکشی بپرهیزند. پخش این قبیل صحنه ها در قسمت دوم و سوم مجموعه تلویزیونی «دردسرهای عظیم» ولو در قالب طنز بسیار مایه تأسف است. این گونه پرداختن بی محابا و کنترل نشده به رفتارهای انتحاری در تلویزیون، آن هم در ساعات پر بیننده، ممکن است تردید افراد متمایل به خودکشی را به یقین تبدیل کرده و موجی از خودکشی به راه اندازد.  
مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران از بی اعتنایی و خودمختاری رسانه ملی در نمایش صحنه های خودکشی انتقاد کرد و گفت: نه تنها در این سریال  بلکه در دیگر برنامه ها که قالب نمایشی هم ندارند مثل بخش خبری پربیننده بیست و سی، صحنه های خودکشی بدون کنترل پخش می شود.     
این منتقد و روزنامه نگار تصریح کرد: در سریال «دردسرهای عظیم» تظاهر به خودکشی به عنوان راهکاری برای باج خواهی ، موفقیت در استخدام و برداشتن موانع ازدواج معرفی می شود . بیننده وقتی می بیند که چگونه شخصیت اصلی و محبوب سریال با تظاهر به خودکشی به اهداف خود می رسد ممکن است از این صحنه ها الگو گرفته و در عالم واقع همین راهکار را به کار بندد. ارائه چنین راهکاری کاملا غلط است و حکم تشویق و ترغیب ولو ناخواسته  بیننده به رفتارهای انتحاری را دارد و می تواند عواقب دردناک و جبران ناپذیری داشته باشد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه اظهار داشت: بسیاری از افراد  در مواجهه با شخصی که قصد پرت کردن خود از ساختمان مرتفع را دارد، وی را تشویق به خودکشی کرده و با تلفن همراه از صحنه فیلمبرداری می کنند. متأسفانه این طرز رفتار غلط در سریال «دردسرهای عظیم» در قالب طنز به تصویر کشیده شده و تلویحا مورد تائید قرار می گیرد. این برای نخستین بار نیست که رسانه ملی مرتکب چنین خطایی می شود چندی پیش نیز همین رسانه با پخش تله تئاتر «پرواز بر فراز تیر چراغ برق» نشان می داد که چگونه یک پسر جوان با بالارفتن از تیر چراغ برق و تهدید خانواده دختر مورد علاقه اش به خودکشی ، موفق می شد تا به هدف خود برسد.

دکتر شهرام خرازی ها در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: اگر کنترل علمی محتوا جزء شرح وظایف ناظران کیفی سیما نیست، لازم است تلویزیون حرفه ای به نام « ناظر علمی» یا « ناظر محتوایی» را نیز تعریف نموده و افراد ذیصلاح در این زمینه را به کار گیرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ - ۱۷:۱۰
    0 2
    تذکر درست و به جایی ست اما کار صدا وسیما از این حرفها گذشته و حسابی به جاده خاکی زده است و تنها چیزی که امروز مد نظر مدیران است اینکه بدهی ها را از چه منبعی تامین کنند و کدام اسپانسر را جیبش را خالی تر کرده و چگونه این همه ساعات شبکه های مختلف را که ایجاد کرده اند پر کنند و همین امر سبب افت شدیدکیفی در تلویزیون شده است از سوی دیگر عده ای خاص نیز برای پر کردن جیب خود جوهر قرارداد قبلی خشک نشده قراداد های بسته شده در انتظار تولید دارند و خیلی از نویسندگان برای اینکه سوراخ دعای خود را پر کنند پایان سریال ها را نبسته تا شماره های بعدی آن هم نوشته و تهیه شود و خلاصه بازار مکاره ای درست شده که دست به دست هم داده اند تا بیت المال مردم را هدر دهند اختلافات طبقاتی را بیشتر کنند و نشان دهند که اصلا فقر و تنگدستی موجود نیست و همه چیز آرومه...
  • سعید ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ - ۱۶:۵۸
    0 0
    به نظر من باید برید فیلمو دوباره ببینید چون کسی اقدام به خودکشی نکرده با دیدن چند ثانیه از فیلم که نمیشه روش نظر داد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.