چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴

کارگردان «نیش زنبور» در آستانه تولیدی دیگر

صلاحمند: «چه کسی روی ماه را گاز زد» طنز اجتماعی است/ تفاوت بین طنز و لودگی به اندازه یک تار مو است

حمیدرضا صلاحمند*

سینماپرس: حمیدرضا صلاحمند که به تازگی پروانه ساخت تازه ترین فیلمش را دریافت کرده، گفت: «فیلم «چه کسی روی ماه را گاز زد» فضای شهری دارد و در اصل یک طنز اجتماعی است.»

صلاحمند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «بازیگران فیلم هنوز انتخاب نشده اند اما در تلاش هستم تا فیلم را به زودی کلید بزنم چرا که فضای فیلم کمدی است و من معتقد هستم یک اثر کمدی باید به روز تولید شود.»

وی در خصوص وضعیت آثار طنز در کشور و تأثر آن بر فرهنگ عمومی اظهار داشت: «در برخی آثار شاهد لودگی به جای طنز هستیم و لودگی نه تنها فرهنگ سازی نمی کند که نقش تخریب کننده ای در جامعه و خانواده ها دارد.»

وی تصریح کرد: «لودگی ضد فرهنگ است و دقیقا فرهنگ کشور را مورد هدف قرار می دهد. فاصله میان طنز و هجو و یا طنز و تراژدی به اندازه یک تار مو است. ما نباید تماشاگر را تنها بخندانیم بلکه باید طنزی بسازیم که بواسطه آن تماشاگر به فکر فرو برود.»

کارگردان «نیش زنبور» در ادامه افزود: «طنز باید به گونه ای باشد که حاصل تفکر ناشی از دیدن آن، باعث خنده شود نه خود طنز. لودگی از آنجا می آید که رئالیسم را رها کنیم و به یک دنیای فانتزی روی آوریم.»

وی افزود: «در دنیای فانتزی هر اتفاقی قابل وقوع است. در این گونه آثار نویسنده و کارگردان تلاش می کنند به بهانه خنداندن تماشاگر از هر ابزاری استفاده کنند. در حالی که اگر چارچوب آثار کمدی مان بر اساس واقعیت اجتماعی باشد، لزومی پیدا نمی کنیم که برای خنداندن مخاطب از هر ابزاری استفاده کنیم.»

صلاحمند در پایان اشاره کرد: «برای تکیه بر واقعیات جامعه باید فرهنگ جامعه و خانواده ها را بشناسیم. آن وقت است که در کنار واقعیات می توانیم مخاطب را با طنز و نه لودگی بخندانیم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.