چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸

سخنی دلسوزانه با متولی فرهنگ و هنر

عزل «فرجی دانا»، هشداری جدی برای «علی جنتی»/ بازنگری در امور فرهنگی، تنها راه نجات!

علی جنتی-فرجی دانا

سینماپرس: فرید یکتا / بی شک وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی واقفند تکیه بر برخی جریانات متزلزل شبه روشنفکری و غرب زده موجود در محافل هنری و ادبی کشور که هیچ تعلقی به نظام و حاکمیت و ارزشهای اخلاقی و انقلابی این سرزمین ندارند برای وی و اهداف فرهنگی کشور مضر بوده و تکرار مسیر اقتصادیون و فعالان سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در نگاه به مطالبات فرامرزی های غربی بجای نگاه به درون جامعه، یک اشتباه راهبردی در جمهوری اسلامی ایران است.

نمایندگان مجلس عصر امروز چهارشنبه سرانجام با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن، با «عدم‌اعتماد» به فرجی‌دانا موافقت ‌کردند و بر این اساس اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم، نتوانست مجدداً رأی اعتماد را کسب کند.

شاید اگر فرجی دانا از ابتدای انتصاب خود به تذکر نمایندگان دلسوز ملت و انتقادات رسانه های برخاسته از مطالبات و انتظارات مردم انقلابی و عدالتخواه توجه بیشتری می‌کرد، این اتفاق در دولت تدبیر و امید رخ نمی‌داد و دولت ۵۱ درصدی حسن روحانی با عزل یکی از وزرای مهمترین وزارتخانه های کلیدی خود در عرصه فرهنگی و آموزشی کشور روبرو نمی‌گردید.

اما به نظر میرسد برخی از اعضای کابینه دولت با الگوبرداری از رفتارهای افراطی و غیرواقع بینانه برخی دولتهای پیشین همچون تسامح گران و اصلاح طلبان تندرو در دهه هفتاد که غیر از برهم زدن آرامش روانی و اجتماعی مردم و بسترسازی برای فرصت طلبی های محافل و رسانه های معاند و مخالف نظام در داخل و خارج کشور، دستاورد دیگری برای این سرزمین نداشتند، قصد ادامه همان مسیر را داشته و همه پند و اندرزهای خیرخواهانه را در چارچوبهای برداشت‌های سیاسی خود تفسیر می‌نمایند.

برکناری وزیر علوم توسط مجلس مقتدر جمهوری اسلامی که بقول دکتر نادران نماینده مردم تهران، با هیچ دولتی حتی همسو با خود در دفاع از ارزشهای انقلاب و رهبری تعارفی ندارد، نشان داد که مجلس در سال اقتصاد و فرهنگ و به رغم همه مشکلات اقتصادی پیش روی ملت که با وجود انواع مذاکرات هنوز ذره ای از آن کاسته نشده است، از دغدغه های فرهنگی کشور نیز غافل نبوده و با علم به اینکه وزارتخانه هایی چون علوم و ارشاد و آموزش و پرورش از چه جایگاه عظیمی برخوردارند، بطور دقیق و مستمر فعالیت این سه دستگاه دولتی و مهم را در راستای وظایف و مأموریتهای ذاتی خود رصد نموده و در صورت هر گونه خطا و انحراف، ابتدا با تذکر و سپس از طریق ابزار و مجاری قانونی توقعات مردم را پیگیری و به سرانجام می‌رساند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله تشکیلاتی است که در کنار کارکرد آموزشی خود بطور مستقیم، بر پایه ارتباط با تهیه کنندگان و متولیان انواع محصولات و تولیدات فرهنگی رایج در کشور و تأثیر کلان و زیرپوستی بر خودآگاه و ناخودآگاه آحاد ملت اعم از پیر و جوان، به ویژه نسل نوپا و چهارم انقلاب، بیشترین نقش را بر روح و روان اقشار مختلف مردم داشته و به تعبیری سرنوشت فرهنگی کشور در دست اوست.

علی جنتی وزیر محترم این وزارتخانه به خوبی می‌داند که دستگاه متبوعه وی با وجود تعدد نهادهای فرهنگی بسیار در کشور، تا چه حد در ارتقا و یا تنزل سطح فرهنگی کشور متناسب با اهداف و آرمانهای عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در بین مردم موثر است و تهاجم، شبیخون و رخنه فرهنگی مورد تأکید رهبر انقلاب تا چه میزان در ایران و جهان اسلام جدی است، لذا اشاره به آن در وضعیت فعلی و با گذشت یکسال از عملکرد نه چندان مورد قبول وزارت ارشاد و تشکیلات تابعه، تنها تکرار مکررات است و با استیضاح همکار وی در وزارت علوم، باید از ایشان تنها انتظار اصلاح جدی خطاها و اشتباهات مدیریتی از زمان آغاز بکارش تاکنون را داشت.

فارغ از مصادیق بسیاری که بر همگان در حوزه های سینما، کتاب، مطبوعات، تئاتر و... روشن و واضح است و کمتر کسی است که از نگاههای تسامح آمیز و چه بسا بلاتکلیف جنتی و برخی مدیرانش در همین مدت یکسال در قبال جامعه هنری، ادبی و رسانه ای کشور بی خبر باشد، موضوع مهم بازنگری جدی و اساسی وی به عنوان تنها متولی عرصه فرهنگ و هنر کشور در مسیر فعالیتها و وظایف خود است تا بیش از این رویدادها و اظهارات و اقدامات ایشان، در بسیاری از مواقع، نگرانی فراهم نسازد.

بی شک وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی واقفند که تکیه بر برخی جریانات متزلزل شبه روشنفکری و غرب زده موجود در محافل هنری و ادبی کشور که هیچ تعلقی به نظام و حاکمیت و ارزشهای اخلاقی و انقلابی این سرزمین نداشته و بر اساس تجربیات قبلی به محض وجود آبی گل‌آلود تنها ماهی خود را صید می‌نمایند و داد بی وفایی سر می‌دهند، برای وی و اهداف فرهنگی کشور مضر بوده و تکرار مسیر اقتصادیون و فعالان سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در نگاه به مطالبات فرامرزی های غربی بجای نگاه به درون جامعه، یک اشتباه راهبردی در جمهوری اسلامی ایران است.

تأکید مقام معظم رهبری در حمایت از جریانها و افراد ارزشی در عرصه فرهنگ و هنر و بطور خاص در این نوشتار، اهالی متعهد و همیشه در صحنه سینما، برای وزیری که با توجه به شعارهای انتخاباتی جناب روحانی، این روزها در میان انبوهی از مدافعان جریانات فکری مبانی روشنفکری غربی درمانده و به نظر خسته می‌آید، می‌تواند راه چاره ای باشد تا انحرافات مدیریتی خویش را به درستی دریابد و به دور از القائات خیالی برخی اطرافیان در بی توجهی به انتقادات صحیح و روشنگرانه نمایندگان ملت چه در مجلس و چه در رسانه های جمعی، وضعیت فعلی و آینده فرهنگی این مرز و بوم را دچار چالش‌های غیرقابل جبران ننماید.

 

 

نظرات

  • یا علی ۱۳۹۳/۰۵/۲۹ - ۲۲:۰۹
    9 6
    شرمنده که در اقلیت قرار گرفتنتان باعث خشمتان شده.. نگران نباشید همه این مملکت مثل همیشه برای شما نوش جانتان...
    پاسخ سایت: خشم؟؟؟...رأی عدم اعتماد به یک وزیر آنهم از سوی نمایندگان ملت که به تعبیر شما در اقلیت هستند به نظر کدام عقل سلیمی در بازیهای سیاسی شکست و عصبانیت تلقی میشود؟؟؟...ضمن اینکه نگارنده کاملأ دلسوزانه با وزیر محترم ارشاد سخن گفته است عاری از هرگونه خشم و ناراحتی دوست عزیز
  • ۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۱۲:۲۱
    5 5
    عاری از هرگونه خشم و ناراحتی دوست عزیزدر عمرتان یه چیزی را راست گفتید اما باز هم همه این مملکت مثل همیشه برای شما نوش جانتان...
  • reza ۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۲۱:۱۱
    6 4
    شماها عادت کردید به این مظلوم نمایی های مسخره.اگه مملکت مال ما بود که امثال تو جرات نمی کردن کامنت بذارن و روزی صد بار سوراخ موش می خریدید.
  • یا علی ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ - ۰۱:۱۸
    4 6
    سایت محترم. ممنون از پاسخ شما و انعکاس نظر که نشانه ای از دمکراتیک بودن شما است. اما لحن سایت شما هیچوقت دوستانه نیست و همیشه تحدید آمیز است. بگذارید رئیس جمهوری که با رای قاطع مردم انتخاب شده به کمک مدیرانش فرصت کار داشته باشند.. از روز اول توسط شما و دلواپسان به آن حمله شده است تا کنون..دلواپسانی که متاسفانه بسیاری از آنها به دنبال منافع مادی خود هستند نه ارزش هایی که برای همه مردم ارزش است.. خبر شاخکهای حساس و نیروهای ارزشی برای ساخت فیلم خودتان را ببینید..کدام سرمایه ای نیروهای به اصطلاح ارزشی این سایت برای ساخت فیلم می خواستند که به دست نیاوردند. اما در عوض چه آثاری ساختند؟؟ متاسفانه هزینه ای که برای این نیروها شده از جیب این ملت رفته و آبی به آسیاب آنها نریخته است..بگذارید مردم راه خودشان را بروند. آنها ارزشهای خود را حفظ می کنند..شما نگران و دلواپس نباشد..یا علی
  • ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ - ۱۹:۲۶
    5 4
    جناب یا علی شما فتنه گران هم از همون روز اول به حمایت همه جانبه از روحانی پرداختید و توی این یک سال یک بار محض رضای خدا هم که شده از اشتباهاتش انتقاد نکردید.شماها که دنبال منافع مادی نیستید پس میشه بگید چرا سال 88 هشت ماه کف خیابون بودیدهمون موقع هم نشون دادید که چقدر ارزشها براتون ارزش هستن!!!شما هم لطف کنید بجای مردم صحبت نکنید چون من به عنوان یکی از مردم یاد ندارم به شما دکالت داده باشم که بجای من حرف بزنید.مردم خودشون زبان دارن و نیازی به وکیل وصی نیست
  • یا علی ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۱۳:۰۷
    4 1
    آقایی که همه را به فتنه گری متهم می کنی؟؟ دیدی عصبانی هستی و بر هیچ نقدی برنمی تابی.. شما هم به جای مردم صحبت نکنید.. آنها خودشان رای اکثریت دادند و پی گیر ارزش های خود هستند.. یاعلی و آقای سوراخ موش.. ادب حکم می کند جوابت را ندهم..
  • دلسوز ۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۱۸:۳۵
    4 4
    نمایندگان محترم مجلس باید هرچه سریعتر دست بکار شن و آقای جنتی رو استیضاح کنن که هنر مملکت بیس از این به بیراهه نرفته

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.