شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

نقد شفاهی سریال های روی آنتن

جبار آذین: «انقلاب زیبا» روایتی تازه و موفق از چالش‌های انقلاب و ضدانقلاب است

سریال انقلاب زیبا

سینما پرس: یک منتقد و مدرس سینما گفت: «انقلاب زیبا» یک مجموعه پلیسی ، معمایی و اجتماعی است که مضامین آن را مسائل سیاسی و اجتماعی تشکیل می دهد. در این مجموعه نویسنده و کارگردان کوشیده اند با ارائه داستانی جذاب و سریالی قابل توجه مسائل مرتبط با انقلاب و ضد انقلاب ، ارزش ها و ضد ارزش ها را بازتعریف کنند.

جبار آذین ، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد سریال «انقلاب زیبا» ساخته بهرنگ توفیقی اظهار داشت: سریال «انقلاب زیبا» را فیلمنامه نویس با آتیه «حامد عنقا» با نگاهی به فیلم سینمایی «مرگ دوشیزه جوان» ساخته رومن پولانسکی و تورق بخشی از تاریخ معاصر کشور با مرکزیت شخصیت «زیبا» (آزاده صمدی) دختر یک فراری طاغوتی و دغدغه های زندگی زناشویی و عوارض منفی پدرش نوشته است.

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد:  تعریف مسیر تغییر و تحولات اجتماعی ، انسانی و تصویرسازی از کشمکش های زندگی «زیبا» و همسرش «حامد» از زوایه انقلاب های اجتماعی و فردی محتوای سریال «انقلاب زیبا» را تشکیل می دهد.

آذین تصریح کرد: «انقلاب زیبا» یک مجموعه پلیسی - معمایی و اجتماعی است که مضامین آن را مسائل سیاسی و اجتماعی تشکیل می دهد. در این مجموعه نویسنده و کارگردان کوشیده اند با ارائه داستانی جذاب و سریالی قابل توجه مسائل مرتبط با انقلاب و ضد انقلاب ، ارزش ها و ضد ارزش ها را بازتعریف کنند.

این مدرس سینما در ادامه افزود:  تمرکز نگاه سازنده این مجموعه به زندگی و تغییرات روحی، روانی و خانوادگی «زیبا» علاوه بر اینکه حاوی نکات شخصیت پردازی است از منظر زیبا شناسی هنری هم قال توجه است. روایت اتفاقات و حوادث زندگی «زیبا» و گذشته با پدرش با بازی خوب «آتیلا پسیانی» و همچنین عملکرد فعال پلیس به دلیل پرداخت درست نمایشی زمینه ساز بروز بحران ها و تغییرات در «زیبا» شده است. این مهم نشان دهنده آن است که گروه سازنده این مجموعه کار پژوهشی تاریخی مکفی داشته و در ساختار فیلمنامه و سریال تلاش به نسبت موقتی به خرج داده اند.

این منتقد به ویژگی های این سریال اشاره کرد و افزود: استفاده به جا از گونه های درام و معمایی- پلیسی ، فضاسازی های تاثیرگذار، تصاویر فکر شده دوربین، تدوین و موسیقی هنرمندانه ، تعلیق ها و کشمکش های خوب ، پردازش قابل قبول شخصیت ها و بازی های متفاوت آزاده صمدی، مجید مظفری، علیرضا کمالی، شقایق فراهانی ومجید واشقانی از جمله امتیازهای و ویژگی های مثبت «انقلاب زیبا» است.

وی گفت: این مجموعه در تلفیق و ترکیب فرم و محتوا  موفق بوده و در ساخت یک اثر پلیسی ، اجتماعی، انقلابی به توفیق رسیده است.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: سریال «انقلاب زیبا» نتیجه همکاری یک تیم حرفه ای در عرصه مجموعه سازی است و امتیازی برای آنها و شبکه اول رسانه ملی محسوب می شود. 

شایان ذکر است انقلاب زیبا» محصول جدید شبکه اول سیما و دومین مجموعه تلویزیونی بهرنگ توفیقی پس از سریال «مسیر انحرافی» است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.