شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹

توضیحات ایوبی درباره پروژه «شهید همت»

حجت الله ایوبی

تسنیم: ماجرای پروژه جدید رضامیرکریمی ادامه دارد. قائم‌مقام انجمن انقلاب و سینمای دفاع مقدس هفته پیش علام کرد شاید صحبت‌های اخیر میرکریمی مبنی بر نامساعد بودن شرایط تولید فیلم به عدم جدیت سازمان سینمایی برمی‌گردد و ایوبی حالا جواب می‌دهد.

 «ابراهیم در آتش» نام موقت جدیدترین پروژه رضا میرکریمی است.مراحل تحقیق این فیلم‌نامه دوسال طول انجامید و فیلم‌نامه توسط محمدرضا گوهری و زیر نظر سیدرضا میرکریمی نوشته شده است. البته نسخه اولیه فیلمنامه در اختیار خانواده شهید همت قرار گرفته است و آنها نیز نقطه نظراتی را داشتند که پس از اعمال این نقطه نظرات موافقت خود را با کلیات فیلم‌نامه «ابراهیم در آتش» اعلام کردند.

اما ماجرا گویا به این سادگی‌ها نبوده است. پروژه «شهید همت» پروژه پرخرجی است و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برای تامین هزینه‌های آن به تنهایی قادر نیست و به این ترتیب پروژه ای که همه دغدغه‌ی ساخت آن را دارند  ظاهرا سرنوشتی مبهمی پیدا کرده است.

هفته پیش، حرف‌های میرکریمی در برنامه هفت و به دنبال آن گفتگوی تسنیم با روح‌الله سهرابی قائم‌مقام انجمن انقلاب و سینمای دفاع مقدس، ماجرا ابعاد دیگری پیدا کرد و پای سازمان سینمایی به وسط کشیده شد. ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مورد جزئیات مشارکت این سازمان در پروژه ساخت زندگی «شهید همت»گفت:

*اولین سوال ما از رئیس سازمان سینمایی در مورد پروژه شهید همت به کارگردانی رضا میرکریمی است. در پی اظهارنظر سیدرضا میرکریمی در برنامه «هفت» که از فضای نامساعد برای تولید فیلم سینمایی شهید همت سخن گفت خبرنگار تسنیم از روح الله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که یکی از ارگان‎های سفارش دهنده این پروژه هست در مورد سرنوشت پروژه شهید همت سوال کرد و سهرابی در پاسخ مدعی شده بود که بعید نیست مواضع اخیر آقای میرکریمی به جهت عدم جدیت سازمان سینمایی برای ورود به این پروژه است. سوالی که این جا مطرح می شود این است که  چقدر سازمان سینمایی برای اجرایی شدن پروژه شهید همت جدیت دارد؟

ایوبی: دغدغه حمایت از ساخت پروژه شهید همت این گونه شروع شد.ما در حوزه هنری زمزمه‌هایی حمایت از این پروژه را شنیدیم و چندین بار هم در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از این پروژه یاد شد. با خود آقای میرکریمی هم جلسات متعددی داشتیم  و می‌دیدیم که مراحل فیلم‌نامه این پروژه چگونه به جلو می‌رود و می دیدیم که خیلی برای آن زحمت کشیده شده است تا کار خوبی را ارائه شود.

بر همین اساس بود که طی چندین جلسه و مکاتبه با حوزه هنری و انجمن انقلاب دفاع مقدس تصمیم به همکاری در این پروژه در سازمان سینمایی گرفته شد. پیشنهاد سازمان سینمایی برای کار در حوزه دفاع مقدس این بود که نیروها و امکانات مجموعه‌های مختلف تجمیع شود و روی پروژه‌های سینمایی‌ای سرمایه‌گذاری صورت گیرد که مطمئن هستیم جواب می دهند و به تناسب بودجه و زمانی که داریم می توانیم آن کارها را باهم پیش ببریم. اما متاسفانه سر پروژه «شهید همت» ماجرا به زمان خورد و من جدیتی در طرفین ماجرا ندیدم.

در مرحله‌ای از کار گمان کردیم که شاید نیاز است جلسه مشترکی در مورد ساخت این فیلم تشکیل شود. این جلسه مشترک در سازمان سینمایی برگزار شد و از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و آقای جعفری جلوه از بنیاد فارابی و همه کسانی که می توانستند درگیر این پروژه شوند دعوت کردیم تا در مورد این فیلم به تصمیم نهایی برسیم. آقای میرکریمی هم در این جلسه حضور داشت و با پاورپوینتهای که برای این فیلم آماده کرده بود پروژه اش را معرفی کرد.

بنده در آن جلسه قاطعانه اعلام کردم که سازمان سینمایی آمادگی دارد که یک سوم از منابع مالی این پروژه را تامین کند. ولی از آن روز تا به حال هیچکس جوابی به ما نداده است.

تولید این پروژه به تنهایی و فقط با حمایت سازمان سینمایی امکان پذیر نیست. ما می گوییم که سازمان سینمایی، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری، هر سه با سهم یک سوم برای ساخت این پروژه وارد شوند. این نگاه عادلانه ای است که به صورت جدی از سوی ما پیشنهاد شد.

البته بنیاد فارابی، انجمن سینمای دفاع مقدس و حوزه هنری با مشکلات جدی مالی مواجه هستند و ما از مشکلات آن‌ها باخبریم. الان هم این قصه برای خیلی وقت پیش است و بدلیل اینکه فارابی برای تولید پروژه های متعددی متعهد شده است فکر نمی‌کنم فعلا بتوانیم از این پروژه حمایت های لازم را انجام دهیم.

*به این ترتیب، فکر می‌کنید ورود سازمان سینمایی به پروژه «شهید همت» منتفی است؟

ایوبی: ما باید باهم این تصمیم را بگیریم واین کار را انجام دهیم. گویا این امکان برای بخشهایی دیگر وجود ندارد.این پروژه نمی‌تواند به این صورت جلو رود که یک سومش تامین شود تا پروژه شروع شود و بعد از آن معلوم نشود که در آینده چه خواهد شد. این جوری وارد پروژه‌ها شدن در توان سازمان سینمایی نیست.

*الان چی؟ اگر بخشهای دیگر برای حمایت از این فیلم وارد شوند شما بر همان تعهد یک سوم حمایت خود خواهید بود؟

ایوبی: بله ما از این پروژه حمایت می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.