دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲

دبیر شورای معارف سیما تشریح کرد:

دهه «کرامت» و تجلی سبک زندگی رضوی در تولیدات تلویزیونی/ پخش نقاره خوانی حرم امام رضا(ع) در طلوع و غروب هر روز

نقاره زنی

سینماپرس: دبیر شورای معارف سیما با تشریح برنامه‌های تلویزیون در دهه «کرامت» از تجلی سبک زندگی رضوی در ویژه برنامه‌های این دهه خبر داد و گفت: شبکه‌های سیما امسال بنابر ماموریت خود، تولید و پخش برنامه‌هایی با محوریت معارف رضوی- فرهنگ اسلامی را سرلوحه کار خود دارد.

به گزارش سینماپرس، حسن گروسی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در تشریح ویژه برنامه‌های دهه کرامت( فاصله بین ولادت حضرت معصومه تا میلاد امام رضا) در شبکه‌های تلویزیون پخش همزمان صلوات خاصه امام رضا (ع) هر روز ساعت ۸ صبح را از ابتکارات این دهه دانست و اضافه کرد: از دیگر نوآوری‌های شبکه‌های سیما پخش مراسم نقاره خانه حرم مطهر رضوی در هر طلوع و غروب دهه کرامت است. همچنین به منظور ترویج امر مقدس ازدواج و انعکاس پیوندهای میان جوانان در حرم امام هشتم خطبه خوانی عقد در رواق دارالاجابه پخش خواهد شد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما پخش زنده مراسم خطبه خوانی و جاروکشی خدام در حرم رضوی را از دیگر برنامه‌هایی دانست که شبکه قرآن و معارف با هدف انعکاس حال و هوای معنوی حرم مطهر امام رضا (ع) روی آنتن می‌برد.

وی اضافه کرد: پخش زنده مراسم گلباران حرم مطهر رضوی از شبکه قرآن و معارف سیما و زیارت حضرت امام رضا (ع) از شبکه‌های مختلف سیما از دیگر برنامه‌هایی است که عاشقان اهل بیت شاهد آن خواهند بود.

گروسی تولید و پخش احادیث رضوی با عنوان «کرامت» را از دیگر ابتکارات سیما در دهه کرامت امسال خواند و اضافه کرد: این احادیث در قالب موشن گرافیک و در بسته‌های کوتاه یک دقیقه‌ای تولید شده و پیش از تمامی بخش‌های خبری در طول این دهه روی انتن می‌رود.

«ارمغان» برنامه دیگری بود که دبیر شورای معارف سیما از تولید و پخش آن با موضوع سیره رضوی و حضرت معصومه (س) یاد کرد و افزود: پیش از قرائت قرآن اذان گاهی در نظر داریم تا گزیده‌هایی از سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مورد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را پخش کنیم.

پخش زیرنویس احادیث رضوی در تمامی ساعات شبانه روز از دیگر موضوعاتی بود که گروسی به آن اشاره کرد و افزود: در طول این دهه شبکه چهار سیما به معرفی کتب مربوط به امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، امامزاده صالح و احمد بن موسی می‌پردازد.

وی دعوت از خالقان آثار رضوی را از دیگر برنامه‌هایی دانست که در دستور کار شبکه‌های سیما قرار گرفته است و اضافه کرد: در برنامه‌های زنده تلویزیونی در طول این دهه شاهد حضور نویسندگان، کارگردان‌ها، تهیه کننده‌ها، بازیگران، شاعران، خوانندگان و به طور کلی خالقان آثار رضوی خواهیم بود.

دبیر شورای معارف سیما افزود: پخش قطعات کوتاه شعر خوانی با موضوع امام رضا (ع) که در طول سال‌های گذشته در جشنواره رضوی کرمان تولید شده، تولید و پخش مشاعره رضوی در شبکه آموزش و پخش مستند «ایران قسمت مشهد»، «خراسان سرزمین آفتاب» و «رضای رضا» از شبکه یک سیما از دیگر برنامه‌های این دهه خواهد بود.

برگزاری مسابقه عکس با موضوع نماز و زیارت از دیگر عناوینی بود که مدیر شبکه قران و معارف وسیما به آن اشاره کرد و افزود: با توجه به تقارن دهه کرامت با ایام هفته حج برنامه‌های مستند، نما هنگ و... از سوی واحد تولید حج و زیارت در اختیار تمامی شبکه‌های قرار داده شده و مسئولان حج نیز در برنامه «روضه رضوان» (شبکه دو) و «روشنا» (شبکه جام جم) شرکت کرده و از خاطرات و مشاهدات خود سخن می‌گویند.

همچنین در این طول این دهه دعاهای کمیل، ندبه و توسل از حرم حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع) و احمد بن موسی (ع) پخش خواهد شد.

گروسی تاکید کرد: برنامه‌های هر شبکه بنا بر ماموریتش موضوعی خاص را دنبال خواهد کرد. به عنوان مثال برنامه‌های «آفتاب شرقی»، «بهشت همین حوالی است»، «صبح به خیر ایران»، «این شب‌ها»، مسابقه تلفنی «دستان بهشت» همگی با موضوع برکات وجود امام رضا (ع) در ایران روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

در این برنامه‌ها تلاش می‌شود سه موضوع تاثیر حضور امام رضا (ع) در گسترش تشیع در ایران، تاثیرات سیاسی، اعتقادی، علمی و فرهنگی و سبک زندگی در پرتو فرهنگ رضوی بررسی شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تولید برنامه‌هایی با موضوع سبک زندگی رضوی را ماموریت شبکه دو خواند و اضافه کرد: برنامه‌های «آیینه خانه»، «پابوس»، «کوی محبت» و «بچه‌های مسجد» در طول این دهه ماموریت دارند تا به بررسی نحوه برخورد امام رضا (ع) با گروه‌های مختلف اجتماعی (کودکان و سالمندان؛ دانشمندان؛ خانواده و...) و سیره عملی امام هشتم بپردازند. همچنین دیدگاه امام رضا (ع) در زمینه کار و تلاش، بررسی نقش خانواده و اجتماع در سیره رضوی از دیگر ماموریت‌های این برنامه‌ها خواهد بود.

دبیر شورای معارف سیما همچنین توجه به سیره سیاسی امام رضا (ع) را از اصلیترین اهداف برنامه‌های «قطعه‌ای از بهشت» و «سمت خدا» تولید شبکه سه سیما دانست و گفت: در این برنامه‌ها مراحل زندگی امام هشتم، اوضاع سیاسی زمان امام رضا (ع)، عکس العمل امام در قبال پذیرش خلافت و ولایتعهدی و ثمرات این پذیرش بررسی شده و از روش برخورد امام با دیگر ادیان و با منحرفین سخن گفته می‌شود.

دو برنامه «معرفت» و «کارنامه» برنامه‌های شبکه چهار بود که گروسی به ان اشاره کرد و در تشریح ماموریت این برنامه‌ها گفت: نقش امام رضا (ع) در نهضت تولید علم، بررسی میزان تاثیر پذیری یاران و شاگردان امام از منش و دانش ایشان و تاثیر مناظرات ایشان در گسترش اسلام از مهم‌ترین اهداف تولید برنامه‌های «معرفت» و «کارنامه» است.

وی اضافه کرد: طبقه بندی موضوعی احادیث و علوم رضوی و اهمیت علم در سیره و سخنان امام رضا (ع) از موضوعات دیگری است که در برنامه‌های دهه کرامت شبکه چهار گنجانده شده است.

گروسی در ادامه و در تشریح ماموریت برنامه‌های شبکه تهران گفت: شادی و نشاط، روابط خانوادگی، اقتصاد خانواده، معاشرت و ارتباط با دیگران، روابط محرم و نامحرم و کسب و کار در سیره و معارف امام رضا (ع) مهم‌ترین عناوینی است که در برنامه‌های «تا نیایش»، «عطر عاشقی»، «شاحه طوبی»، «سلام تهران»، «سلاله‌های نور» و «خورشید طوس» دنبال می‌شود.

وی در تشریح برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما نیز گفت: سیره تربیتی و اخلاقی امام رضا (ع) موضوعی است که در برنامه‌های این شبکه دنبال می‌شود و از آنجا که در تعریف ماموریت شبکه‌ها، شبکه قرآن متولی اصلی برنامه‌های مذهبی و دینی است برای این دهه برنامه‌های «باران» (از مشهد و قم)، «صبح و امید»، «عطر انتظار»، «یاد خدا» و مسابقه «فردوس» در نظر گرفته شده است.

مدیر شبکه قران و معارف سیما اضافه کرد: در این برنامه‌ها شیوه‌های تربیتی امام رضا (ع)، اخلاق فردی و اجتماعی، تاثیر فرهنگ رضوی بر تقویت باورهای دینی و تاثیر قرآن در بینش امام رضا (ع) مورد تحلیل قرار می‌گیرد. همچنین به سیره عبادی حضرت معصومه (س) و فلسفه هجرت ایشان در خلال برنامه توجه شده و فلسفه فضیلت، اداب زیارت و روش‌ها و سیره بزرگان در برنامه‌های این شبکه بررسی می‌شود.

دبیر شواری معارف سیما در خاتمه از پخش برنامه «روشنا» در شبکه جام جم با موضوع سیره سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع) خبر داد و گفت: در این برنامه طب الرضا، امام رضا (ع) و دفاع عقلانی از دین، مناظرات علمی آن امام بزرگوار و نقش ایشان در رشد و شکوفایی تمدن اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.