چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸

جشنواره‌ای به اسم فیلم‌ویدیویی با خرج میلیاردی!

آرم جشنواره یاس*

نسیم: اسمش جشنواره است اما برای عده‌ای که شال و کلاه کرده و از پول دولتی دوباره درحال سیر و سیاحت کنار دریا تا اتاق‌های ویلایی شبی ۴۰۰ هزار تومانی هستند

کی قرار است جشنواره‌های سینمایی ما با بر سنگ بنای محکم و آینده‌نگری پیش برود، خدا داند! مدام جشنواره راه می‌اندازیم اما ابتدا یا حین راه تازه یادمان می‌آید شیوه، محل، جایزه، بخش‌ها و حتی اسمش را چطور بچینیم و بگذاریم.

انصافا نوبریم!

مصداقی برسیم به "جشنواره فیلم ویدیویی(یاس) تهران" سابق و "جشنواره بین‌المللی فیلم یاس(مازندران)"؛ تهرانش کو؟ گویا اسپانسرها و سیاسی‌ها برای خوشامد خودشان، حذفش کردند.

در جواب ما گفته‌اند "بخاطر سیاست تمرکززدایی". واقعا؟ تازه یادتان افتاد بعد از چندسال؟ آنهم وقتی که قرار بود باز در تهران باشد اما به خواست مثلا استاندار مازندران در طی چند روز یکباره جابجا شد. من هم بودم قبول می‌کردم به هرحال اسمش به نام من می‌افتد و هزینه‌اش از سرِ کیسه دیگر دولت است.

خب جا به جا کردید؛ گویا دوستان یادشان رفته که قرار نیست شوی تبلیغی و سفر تفریحی-توریستی برای هنرمندان، دوباره و دوباره راه بیاندازید.

اسمش جشنواره فیلم است اما همه چیزش را دیدیم جز  اکران فیلم، نشستی، میزگردی و ... فقط عده‌ای بودند که فیلمسازند و یا مدیر و یا بازیگر که شال و کلاه کرده و از خرج پول دولتی دوباره درحال سیر و سیاحت کنار دریا و روی کشتی تا اتاق‌های ویلایی شبی ۴۰۰ هزار تومانی هستند.

دو شب اکران در ساحل برای چند نفر! باشد همان میلیون نفر قرار است چه دردی از فیلم ویدیویی و شبکه نمایش خانگی و مسائلش رفع کند؟ نگویید رقابت و بهبود کیفیت که با این روش، کسی باور نمی‌کند. حداقل اسمش را بگذارید سفر سینمایی نه...!

برآیند جشنواره را هم خواهیم دید. جشنواره کودک و فجر هم خرج می‌کنند خیلی هم چند برابر امثال جشنواره یاس اما آن کجا و این کجا؟ نیازی به گفتن چندباره ندارد.

مازندران جان! اصفهان هم میزبان جشنواره کودک است و یک برند! پول خرج می‌کند حسابی اما هم در ظاهر شوری چند روزه بر فضای شهر می‌پراکند و هم از حضور خبرنگاران و میهمانان هنرمندش استفاده می‌کند چه برای تبلیغ شهر و بویژه برای ارتقای سینمای کودک. جشنواره فجر هم که با جود نقدهای بسیار ولی بودنش واجب است.

"جشنواره فیلم یاس" یا همان آثار ویدیویی، را به یکباره و به قول خودتان در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ ادله‌ای بردید مازندران؛ خب؟

رئیس محترم سازمان سینمایی! توقع نداشته باشید این تصمیم ثانیه‌ای را نماد شعار "ایران همه تهران نیست" بگذاریم و اسمش را در راستای تمرکزدایی از پایتخت!

هنرمند آثار ویدیویی ما داریم ولی خب در این چند روزه از جشنواره سیاحتی یاس، هرچه دیدیم دوستان سینمایی بودند. بگذریم!

فیلمساز ما قبلا تفریحش را کرده و در جشنواره‌ها، موقع سوال و جواب اوست که "به‌به! چه به خورد مخاطب داده‌ای یا برعکس؛ افتضاح زده‌ای با فیلم ساختنت". نیاز به گشت و گذار هم هست، اتاق ویلایی میلیونی و اینها هم به وقتش.

در این چند روزه حداقل نشستی برای فیلمش بگذار، دو نفر را بگذار درباره فیلمش حرف بزنند، منِ خبرنگار را پای کار بیاور. اصلا بیخیال این حرفها چرا خبری از این فستیوال در رسانه‌ها نیست یا به قولی در حد خبر دریافتی است؟ پس یک جای کار می‌لنگد و باز امان از بی‌برنامه‌گی!

از کجا معلوم با تغییر مدیریت، جشنواره روی هوا نرود؟ وقتی یک روزه می‌بندی و راه می‌اندازی و تغییر پشت تغییر پس منتظر زلزله‌های بعد باش.

جشنواره فیلم یاس! درست است که تنها دودوره آمده‌ای ولی دیگر جای تجربه نیست؛ تجربه را دیگران کرده‌اند. اصفهان، همدان، مشهد، اردبیل و ... از همینها درس بگیرید. نه به اقتصاد مقاومتی گوش کن! نه به امثال این نقدها. باشد خرج کن اما برای خود سینما و ارتقایش نه برای اردوی تفریحی ۶ روزه آنهم با این کیفیت بی‌کیفیت.

اکران چند روزه در سینماهای یک شهر و به قول شما سواحلش خوب است، تغییر حال و هوای هنرمند در سیر و سیاحت خوب است، من و تو هم خوبیم ولی همینقدر؟

اگر دردتان جایزه دادن به فیلم‌های ویدیویی است که قبلا هم جشنواره فجر می‌داد، جشنواره مقاومت و امروز هم جشنواره تلویزیونی جام جم می‌دهد! پس چه نیازی به شما؟

دنبال زرق و برق جشنواره و خرج کردن برای رسانه‌ای کردنش هم باش و باید هم بود بدون شک اما نتیجه‌گرا باش. جشنواره چه خوب که اسم شهر دیگری گرفته اما ثابت بمان. فعلا به حال خودمان و فیلم‌های خودمان گریه کن؛ بخش بین‌الملل در اول راه‌اندازی می‌خواهی چکار؟ بار اضافی برای خرج بیشتر و شاید هم برای اسم پرطمطراق‌تر!

این هم بگذرد! ما هم از جشنواره میلیاردی خرجکن فیلم ویدیویی(اسم شهر مجهول است) می‌گذریم. دور همنشینی چندروزه صِرف، به درد هیچ‌کس نمی‌خورد. دنبال ارتقای سینما باشید همین.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.