جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷

به بهانه سالروز تولد بازیگر «کازابلانکا»

اینگرید برگمن؛ بانوی خانه‌دار با سه جایزه اسکار!

اینگرید برگمان*

سینماپرس: اینگرید برگمن یکی از متفاوت‌ترین ستاره های زن هالیوود در دوران فیلم های کلاسیک که در دنیای پر زرق و برق سینما غرق نشد، ساده زیستی را به زندگی تجملاتی ترجیح داد و در کمک به بنیادهای خیریه پیش قدم بود؛ در چنین روزی به دنیا آمد.

اینگرید برگمن در ۲۹ آگوست ۱۹۱۵ در استکهلم سوئد به دنیا آمد. او در همان کودکی و در سه سالگی مادرش را از دست داد. فقدان مادر باعث دلبستگی شدید او به پدرش شد که یک عکاس بود. اما در ۱۳ سالگی اینگرید، پدرش را هم از دست داد و عمویش سرپرستی او را به عهده گرفت.علاقه وافر اینگرید به بازیگری تا بدان جا پیشرفت که در کودکی وارد مدرسه سلطنتی هنرهای دراماتیک در استکهلم شد. چهره زیبا و معصومش باعث شد در حالیکه فقط سه ماه از حضورش در مدرسه هنر می گذشت اولین تجربه بازیگری اش در نمایشی با عنوان «عروس راهبه» رقم بخورد.

شروع کار بازیگری برگمن در سینما با نقش آفرینی در فیلم«اینترمتزو» رقم خورد. او دراین فیلم نقش مقابل گوستاو اکمان هنرپیشه مورد علاقه اش را اجرا کرد و نامش در سینمای سوئد بر زبان ها افتاد و این آغاز راه جهانی شدن بانوی سینمای کلاسیک بود.

اولین فیلم برگمن در هالیوود بازی نسخه بازسازی شده آمریکایی «اینتر متزو» بود. در این فیلم اینگرید در کنار لزلی هاوارد هنرپیشه نامدار آمریکایی به نقش آفرینی پرداخت. این فیلم تا حدی نام او را به عنوان یک بازیگر تازه وارد با چهره معصوم و دوست داشتنی اش مطرح ساخت.

همکاری او با آلفرد هیچکاک سرآغاز دوره جدیدی از عمر حرفه ای اش بود. برگمن تا سال ۱۹۵۰ در سه فیلم استاد به نامهای «طلسم شده»، «بدنام» و «برج جدی» نقش آفرینی کرد. وی که به محض ورودش به آمریکا قرار بود در فیلمی در نقش «ژاندارک» بازی کند، به آرزویش رسیده و در سال ۱۹۴۸ با بازی درخشانش در این فیلم به محبوبیتی جهانی دست یافت اما این موفقیت و شهرت و محبوبیت دوام چندانی نیافت و سرنوشت وی طور دیگری رقم خورد.

 آشنایی وی با روبرتو روسیلینی کارگردان جوان ایتالیایی باعث شد برگمن برای بازی در فیلم این کارگردان تازه کار به رم برود . آشنایی و همکاری آن ها منجر به ازدواج آن دو و کم کار شدن برگمن در عرصه بازی شد و در نتیجه برگمن محبوب و جوان از ستاره ای پرطرفدار در هالیوود تبدیل شد به زنی خانه نشین که فقط در فیلم های روشنفکرانه همسرش نقش آفرینی می کرد. اما برگمن که به گفته خود با بازی در فیلم های همسرش به بلوغ فکری رسیده بود بار دیگر به آمریکا بازگشت و در فیلم های مهم هالیوودی مانند «قطار سریع السیر به شرق»،« ترس» و «سونات پاییزی» نقش آفرینی کرد.

 از بهترین و تاثیر گذارترین فیلم هایی که برگمن در طول حیات حرفه ای اش در آن ها به ایفای نقش پرداخته می توان به فیلم های«کازابلانکا»، «چراغ گاز» و «آناستازیا» اشاره کرد. «کازابلانکا» به اعتقاد بیشتر منتقدان و سینما دوستان برترین عاشقانه تاریخ سینماست و فیلم های «آناستازیا» و «چراغ گاز» برای برگمن مجسمه اسکار را به ارمغان آوردند. وی همچنین برای بازی در فیلم «قطار سریع السیر به شرق» برای بار سوم موفق به دریافت جایزه اسکار برای بازی در نقش مکمل شد و به این ترتیب در کنار بازیگرانی نظیر مریل استریپ، دانیل دی لوییس، جک نیکلسون و والتر برنان جزو رکورد داران بردن این مجسمه زرین شد.

کازابلانکا به یاد ماندنی ترین فیلم اینگرید برگمن

«کازابلانکا» بی تردید یکی از بهترین فیلم های عاشقانه سینماست که نسل های مختلف با تماشای آن خاطره دارند. بازی خیره کننده اینگرید برگمن و همفری بوگارت در این فیلم همواره در خاطره ها خواهد.

در «کازابلانکا» همه محاسن یک فیلم خوب گرد هم می آیند تا اثری بی نظیر خلق کنند .فیلمنامه عالی، موسیقی دلنشین، قصه زیبا و درون مایه انسانی و لطیف فیلم همه و همه دست به دست هم داده اند تا «کازابلانکا» تبدیل به فیلمی به یاد ماندنی و بدون تاریخ مصرف شود.  نمای آخر فیلم یکی از مشهور ترین سکانس های تاریخ سینماست.

 

 

نظرات

  • هما ۱۳۹۳/۰۶/۰۷ - ۱۲:۱۶
    3 0
    چه نوشته زيبايي من عاشق اينگريد برگمن و فيلمش كازابلانكا هستم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.