شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹

خبر «آرمان» از استیضاح قریب الوقوع وزیر ارشاد

علی جنتی وزیر ارشاد*

روزنامه آرمان از استیضاح وزیر ارشاد و چهار وزیر دیگر کابینه دولت تدبیر و امید خبر داد.

بهارستان به مدت سه هفته تعطیل است. نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه‌شان برمی‌گردند تا طی دیدارهای مردمی و همچنین حضور در نشست‌ها و سمینارهای مختلف شهری و استانی دغدغه مردم را جویا شوند. البته در این میان هم هستند کسانی که جویای دغدغه خود باشند. کسانی که یک سال بر صور تخریب دمیدند و حتی به قاعده یک نفس هم از دمیدن فروگذار نبودند. اکنون زمان تعطیلات است؛ فرصتی مناسب تا بدون جنجال رسانه‌ای و به دور از افکار عمومی یکبار دیگر صحن علنی مجلس را مملو از موضوعات جدید برای سنگ اندازی در مسیر دولت کنند. استیضاح سه وزیر نیرو، ارشاد و کشور را در دستور کار خود قرار دادند تا از یک سو دست هیات‌رئیسه و میانه روهای مجلس را برای تعامل ببندند و از سوی دیگر دولت را در بی‌خبری، غافلگیر کنند؛ مجموعه تلاشی که اگر مواضع اخیر پایداری درباره پهنای باند اینترنت و استیضاح واعظی وزیر ارتباطات را در کنار آن قرار دهیم، تصویر کاملی از فصل جدید حضور اقلیت تندروی مجلس برابر میانه روها ارائه می‌دهد. این در حالی است که نمایندگان برجسته و میانه‌روی مجلس همچنان از استیضاح وزیر علوم گلایه دارند و آن را معلول حاشیه‌سازی فراکسیون اصولگرایان با محوریت اقلیت تندروی مجلس می‌دانند. تا جایی که محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مطلوب هر دو فراکسیون مجلس درباره استیضاح وزیر علوم به صراحت اذعان می‌کند: « فرجی‌دانا از اخلاق عدول نکرد و تنها نقدهایی به آن وارد بود.»
 سنت استیضاح در تعطیلات
از زمان آغاز دولت یازدهم و با توجه به گشایش فضای سیاسی کشور ، تندروی جریان‌های اصولگرا با محدودیت‌هایی از جانب اذهان عمومی و رسانه روبه‌رو شد تا آن‌ها پس از چندین و چند شکست در بهارستان تصمیم بگیرند فعالیت تخریبی خود علیه دولت را به دور از رسانه‌های اصلاح‌طلب و اذهان عمومی دنبال کنند؛ تصمیمی که در راستای آن تعطیلات بهارستان را به یک دوران طلایی برای پایداری‌ها تبدیل کرد تا فرصت تدوین و تنظیم طرح سوالات طی ۹ ماه ابتدایی دولت یازدهم باشد. فرضیه‌ای که در ابتدا با بیان توجیهاتی نظیر دوری حوزه‌های انتخابیه نمایندگان و عدم دسترسی به تمامی نمایندگان در مقام رد و تکذیب قرار گرفت ولی بعدا مشخص شد که تمامی مراحل طرح سوالات برای نمایندگان حوزه‌های انتخابیه دوردست از طریق پیامک، تماس تلفنی و بعضا سفارشی و وکالتی دنبال شده است. ابتکاری که بیش از هرچیزی حلاوت پایداری‌ها را برای تخریب و مانع تراشی بر سر راه دولت نشان داد.
 چهار استیضاح و یک تهدید علیه دولت
برکناری وزیر علوم یک نقطه عطف در روند هجمه اقلیت مجلس به دولت بود. جریانی که تا چند هفته پیش‌تر، طرح سوال از وزیران را سقف آرزوهای خود دانسته و قد و قواره خود را با استیضاح وزیران رئیس‌جمهور دیپلمات نمی‌سنجید، حالا با موفقیت در استیضاح، بلندپرواز شده است. دیگر کمتر از استیضاح نمی‌خواهند و راضی نیستند و به همین سبب استیضاح وزرای آموزش‌وپرورش، نیرو، کشور، ارشاد و ارتباطات را کلید زده‌اند. موضوعی که به طور روشن رقابت‌های جناحی را نمایان می‌کند تا چه اذهان عمومی و چه رسانه‌های داخلی آنان را برخلاف تمام ادعاهای خود اعضای جبهه پایداری، اقلیت مخالف دولت بنامند. علی ایرانپور یکی از طراحان این ۳ استیضاح،‌ درباره موضوع استیضاح‌ها اینچنین ادعا کرده است : « استیضاح‌ها به سوءمدیریت مجموعه‌ها بازمی‌گردد و سیاسی نیست.» ادعایی که با توجه به تلاش سه مجموعه از نمایندگان منتسب به جریان پایداری نمی‌تواند پذیرفته شود و تردید در آن زمانی نیز شکل جدی به خود می‌گیرد که ایرانپور به صراحت اعلام می‌کند: «آقای وزیر بیش از اندازه به خودش اعتماد به نفس دارد و در صحبت‌های خودش هم طوری وانمود می‌کند که اوضاع گل و بلبل است.» حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و همچنین علی جنتی، وزیر ارشاد از دیگر اعضای کابینه هستند که پایداری‌ها استیضاحشان را به ترتیب با ۴۰ و ۳۰ امضا کلید زده‌اند. مضاف بر اینکه آنان همزمان با این طرها در کنار آن تلاش خود را برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش و آغاز تدوین استیضاح وزیر ارتباطات دو چندان کرده‌اند تا وزن پرونده بالای اقلیت تندروی مجلس در استیضاح‌ها به پرونده طرح سوالاتشان نزدیک‌تر شود. 
 واکنش میانه‌روهای مجلس
اگرچه مجلس نهم به لطف وجود اقلیت‌های تندرو کمی درگیر حاشیه‌های داخلی و خارج از بهارستان شده ولی همین آرامش محفوظ مانده در صحن علنی مدیون فعالیت و میانه‌روی اصولگرایانی است که طیف نزدیک به لاریجانی را تشکیل داده و عزم خود را بر پایداری تعامل بین پاستور و بهارستان جزم کرده‌اند. جریانی که در جلسه استیضاح وزیر علوم به دلیل نداشتن وحدت آرا در رقابت با اقلیت ناکام ماندند. شکستی که به نظر می‌رسد تلنگری به آنان بود تا علاوه بر عبرت از نداشتن وحدت آرا، مقابل تندروها بیشتر از گذشته ایستادگی کنند. ادعایی که در حرف‌های باهنر عیان است. آنجا که نایب‌رئیس مجلس تندرو‌ها را عامل برکناری وزیر علوم دانسته و از آنان تقاضا می‌کند تا بر تفرقه‌افکنی در صحن مجلس دامن نزنند. البته این میانه‌روی نه فقط از جانب ساکنان بهارستان که از سوی پاستورنشینان نیز مورد توجه قرار گرفته است. حرف‌های روز گذشته مجید انصاری درباره رابطه دولت با مجلس در همین راستا تعبیر شد. جایی که وی گفت: «بر اساس شعارهای آقای روحانی، تحلیل‌هایی بود اما آنچنان که دیدیم روابط دو قوه در یک سال گذشته مطلوب و قابل قبول بوده است. البته فراز‌ها و فرودهایی هم در این رابطه بوده که می‌تواند در آینده این روابط به صورت بهتر و قوی‌تری صورت گیرد ولی درکل رابطه دولت و مجلس در فضایی آرام و منطقی بوده و نمی‌توان نقطه ضعفی در آن مشاهده کرد.»
 

نظرات

  • m ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ - ۱۳:۲۲
    1 0
    بقیه رو کار ندارم ولی جنتی حتما باید استیضاح بشه
  • ناشناس ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ - ۱۸:۴۲
    1 0
    آیا به این نتیجه جامعه نزسیده که آقای جنتی دنباله رو مهاجرانی است ؟پس تا دیر نشده بهتر نیست این آقا از گردونه دولت خارج بشه ؟ پس نمایندگان محترم سریعتر عمل نمایید که فردا دیر است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.