دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶

محمد احسانی: فتنه خط قرمز ماست/ بازگشت شوراها به خانه سینما فعلا ممکن نیست

محمد احسانی

محمد احسانی گفت: من با توسعه مفهوم فتنه موافق نیستم و به نظرم نباید هر کسی را به هر بهانه‌ای متهم به حمایت از فتنه کرد. فتنه تعریف مشخصی دارد و سران آن هم تعریف مشخصی دارند و فتنه خط قرمز ماست.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، وی در پاسخ به این سؤال که سینماگران در قبال قدم‌های مثبت سازمان سینمایی تاکنون چه قدم‌هایی برداشته‌اند و برمی‌دارند؟ گفت: این کارها زمان می‌برد و تدریجی است. به هر حال ما مدیر و سیاست‌گذاریم و گام اول باید از سوی مابرداشته شود.

وی افزود: قاعدتا ما باید گام اول را برداریم، ما می‌خواهیم سیاست‌های نظام را پیش ببریم و برداشتن قدم با هر کس که در راستای پیشبرد این اهداف خصوصا با زبان ماندگار هنر کمک کند را وظیفه خودمان می‌دانیم.

احسانی گفت: اینکه چقدر صداقت از اعتمادسازی ما برداشت شود بسته به هنر ماست و تا آنجایی که پاسخ گرفته‌ایم به طور نسبی پاسخ خوبی از سوی هنرمندان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما نباید مسیر را گم کنیم و خسته شویم، گفت: شکل‌گیری کار هنری در فضای شخصی افراد است و هرچقدر احساس تعامل بیشتر باشد احتمال به وجود آمدن محصول بهتر نیز بیشتر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ما سعی می‌کنیم با نیت خالص باب همکاری را باز کنیم و فکر می‌کنم این مسائل در ارتباط‌های چهره به چهره بهتر حل شود و آراء به هم نزدیک شود. قرار نیست ما همه شبیه به هم فکر کنیم و قرار است به اهداف و آرمان‌های مشترک رسیده و سطح اشتراک را بالا ببریم.

احسانی در پاسخ به این سؤال که آیا سیاستی وجود دارد تا اسامی فیلم‌های توقیفی به شکلی اعلام شود که در هیچ دولتی امکان نمایش نداشته باشد، گفت: یک فیلم ساز و کار قانونی دارد، برخی فیلم‌ها نیز بیش از حد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند اما اصل بر این است که فیلم توقیف نشود و کمک کنیم که تعداد فیلم‌های توقیفی کاهش یابد، ما نیز سعیمان بر همین بوده و در ارائه پروانه ساخت به این موضوع دقت کرده‌ایم، برای مثال فیلمی که قرار است درباره موضوع فتنه مظلوم‌نمایی کند و یا یک حرکت ضد انقلابی را ترویج کند طبیعتا به آن پروانه ساخت نمی‌دهند و تاکنون نیز نداده‌ایم.

وی افزود: موضوعی چون فتنه را بارها رهبر انقلاب خط قرمز نظام دانسته‌اند و خط قرمز نظام مربوط به یک دولت و یا دولتی دیگر نیست و در همه دولت‌ها باید رعایت شود.

احسانی خاطر نشان کرد: البته من با توسعه مفهوم فتنه موافق نیستم و به نظرم نباید هر کسی را به هر بهانه‌ای متهم به حمایت از فتنه کرد، فتنه تعریف مشخصی دارد و سران آن هم تعریف مشخصی دارند. این تعاریف را باید دقیق و شفاف کنیم.

وی افزود: البته توقیف یک فیلم افتخار نیست و ما سعی داریم فیلم‌های مشکل‌دار مشکل‌شان حل شود و اینکه رسانه‌ها تمرکز بر توقیف فیلم‌ها کرده‌اند و از لفظ فیلم‌های توقیفی برای تمام فیلم‌های اکران نشده استفاده کنند خسارت‌زا است زیرا مشکلات همه آنها در حد هم نیست و این تمرکز رسانه‌ای  به بقیه فیلم‌ها خسارت می‌زند و مشکل‌شان کمتر است.

وی با اشاره به اعضای شورای نمایش خاطر نشان کرد: اسامی این افراد را که مرور کنیم می‌بینیم آنها افراد انقلابی، آشنا به مسائل سینما و مسائل و مصالح کشور هستند و این بحث‌ها در جلسات آنها هم اتفاق می‌افتد و در نهایت یک اکثریتی می‌گویند فیلمی باشد یا نباشد.

احسانی ادامه داد: شورا نظرات مختلف را می‌شنود و به رسانه‌ها هم گوش می‌دهد و در نهایت تصمیم‌گیری می‌کند اما یک رسانه نباید توقع داشته باشد ما عین خواسته آن را انجام دهیم اما به صحبت‌های آنها گوش می‌دهیم.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به این سؤال که آیا «شورای عالی اکران» تشکیل شده است و مسئولیت آن چیست؟ گفت: این شورا یک ساز و کار در شورای صنفی اکران است و در واقع وظایف شورای عالی اکران به شورای صنفی نمایش تفویض شده است. در آئین‌نامه اکران یکی از وظایف شورای عالی اکران حل اختلافی است که بین تصمیم شورای صنفی نمایش و پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان به وجود بیاید. وی درباره ترکیب این شورا گفت: رئیس شورا، معاون سازمان سینمایی است که من هستم و اعضای آن مدیرعامل خانه سینما، رؤسای صنوف و کارشناسان حقوقی است که فکر کنم ترکیب ۱۱ نفره است.

احسانی در پاسخ به این سؤال که خانه سینما درخواست کرده شوراها در آنجا متمرکز شود و آیا امکان دارد شورای عالی اکران در آنجا متمرکز شود؟ گفت: با دوستان در خانه سینما مشورت کردیم و مصلحت بود امسال سازمان سینمایی بیشتر به کار نظارت داشته باشد اما این کار وظیفه بخش خصوصی است اما زمان بازگشت آن هنوز مشخص نیست.

وی درباره اهداف آینده سازمان سینمایی گفت: یکی از هدف‌های ما افزایش کیفیت کارها است که امسال در بحث فیلمسازان اول لحاظ کرده‌ایم. امسال صدور پروانه ساخت برای کارگردان‌های اول به گونه‌ای است که اسامی این افراد را اهالی سینما می‌شناسند، شاید قبلا فیلمساز نبوده باشند اما در رشته‌های دیگر شناخته شده‌اند و تحلیل شورا از صدور پروانه ساخت برای این افراد این بوده که احتمال کار حرفه‌ای بیشتر شود.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد دیگر ما تنوع در کار است که امسال در بحث کودک روی آن تمرکز داریم. با همکاری فارابی ۱۳ یا ۱۴ تیم کودک و نوجوان در دست تولید است و ما می‌خواهیم جشنواره از حالت یک جشن فاصله بگیرد و واقعا تبدیل به جشنواره شود که محصول آن در نهایت تقویت سینمای کودک و نوجوان باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.