سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

نقد سالم و نقد مخرب کدام است؟/ ۱

شفق: بودن نقد در جامعه از نبودن آن خیلی بهتر است/ انتقاد در همه حال سازنده است

ناصر شفق*

سینماپرس: ناصر شفق گفت: در حال حاضر بودن نقد از نبودن آن خیلی بهتر است اما عده ای به بهانه مخرب بودن نقد جلوی آن را می‌گیرند و تمایلی برای نقد خود ندارند.

ناصر شفق کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس گفت: نقد مخرب خاصیت و تاثیر گذاری یک پیام را که می‌خواهند به مردم ارائه دهند از بین می برد ولی، نقد سالم با بهره گیری از دانش کافی در مورد موضوع مورد بحث باعث می‌شود که پیام به نحو صحیحی به مخاطب منتقل شود و بالطبع اجتماع  هم نفع بیشتری از موضوع ببرد.

وی در ادامه افزود: در جامعه امروزی که آزادی کم و بیش وجود دارد نقد موثر و تاثیر گذار بر اقتصاد و فرهنگ  کشور بهتر از نبود نقد است و در هر پست و مقامی که هستیم باید نقد را با آغوش گرم بپذیریم حتی اگر این نقد مخرب باشد.

 شفق ادامه داد: دولت با نقد می‌تواند اهداف و خواسته های مردم را به خوبی اجرا کند به همین دلیل نقد در همه حال سازنده است؛ بدیهی است که اگر نقد نباشد نه اقتصاد و نه فرهنگ هیچکدام  پیش نمیروند.

این کارگردان سینما با اشاره به نقش رسانه ها در مسیر نقد گفت: وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی و نقد سازنده است اینگونه نقدها می‌تواند به افزایش سطح آگاهی و قدرت تصمیم  گیری مردم کمک کند و سطح فرهنگ اجتماع را افزایش دهد؛ اما اگر نقدی از ارگان و نهادی وجود نداشته باشد، نمی‌توان یک جامعه فعال و پویا را شاهد بود.

وی بیان کرد: وقتی که رسانه ها یک ارگان ، نهاد و یا شخصی را به نقد می‌کشند خواه از آن نقد راضی باشند و یا برنجند باید آن را بپذیرند چون نقد می‌تواند در راه برطرف کردن مشکلات و کجی ها بسیار راه گشا باشد. با نقد میتوان با نگاه بهتری به مسائل فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جامعه پرداخت.

وی به ضرورت حضور فعال رسانه ها در جامعه گفت: رسانه ملی و مطبوعات باید در کنار قوانین نظام  فعالیت آزادانه ای داشته باشند. اگر صدا و سیما خصوصی شود یا اینکه در رسانه ملی شبکه های خصوصی ایجاد کنیم می‌توانیم  بسیاری از ناهنجاریها ، زدو بند های و بسیاری از مشکلاتی که در کشور ایجاد شده است  را با شفاف سازی و انتقادات رسانه ای برطرف کنیم.

این تهیه کننده سینما در همین خصوص ادامه داد: آزادی بیان، گفتگو و نگاهها و سلیقه های متنوع می‌تواند شایسته سالاری  را در جامعه به وجود آورد . کشور ما سالهاست از عدم شایسته سالاری در جامعه رنج می‌برد و این موضوع و البته نپذیرفتن نقد دلسوزانه و یا حتی مخرب باعث به وجود آمدن فقر فرهنگی و خلاهای بسیار در کشور شده است.

شفق در عین حال اظهار داشت: سینمای کشور بدون نقد از بین میرود، لذا امیدوارم با نقد سازنده  و دلسوزانه و پذیرفتن آن از سوی مسئولان ، بتوانیم سینمای ملی را به جایگاه اصلی خود برسانیم. 

وی در ادامه بیان کرد: در این دولت نیروهای شایسته فراوانی وجود دارند و در مقابل نقدی که برای پیشرفت امور گفته و یا نوشته شود کم و یا بی تأثیر است؛ به همین دلیل شاید مسئولان در بسیاری از مواقع نسبت به برخی نقدها واکنش نشان می‌دهند. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.