دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

نشست خبری خانی، اسکویی، مقیم نژاد و آشنادوست

۲۶ جایزه نقدی به برگزیدگان عکس و فیلم جشنواره «همراه»/ مرز بین عکاسی با دوربین و موبایل در حال محو شدن است

نشست خبری دومین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

سینماپرس: مقیم نژاد گفت: «سطح سیستم های عکاسی با موبایل نسبت به سال های گذشته به شدت بالا رفته است به گونه ای که فراموش می کنیم عکس هایی را که می بینیم با موبایل گرفته شده است. مرز بین عکاسی با دوربین و موبایل در حال محو شدن است.»

به گزارش سینماپرس نشست خبری دومین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران امروز دوشنبه در فرهنگستان هنر برگزار شد. در این نشست حمید خانی دبیر جشنواره، مهرداد اسکویی دبیر و داور بخش فیلم، مهدی مقیم نژاد دبیر و داور بخش عکس و مهدی آشنا دوست دبیر بخش نگاه هنرمند حضور داشتند و به صحبت پرداختند.

به دلیل طولانی شدن پروسه صدور مجوز، جشنواره امسال در شهریور ماه برگزار می شود

در ابتدای نشست حمید خانی دبیر جشنواره از روند جشنواره تا به امروز صحبت کرد: «دبیرخانه رسما از مهرماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد و در بهمن ماه مجوز برگزاری جشنواره صادر شد. به دلیل طولانی شدن پروسه صدور مجوز، جشنواره امسال در شهریور ماه برگزار می شود و از سال های بعد نیز در همین تاریخ برگزار خواهد شد.»

خانی اظهار داشت:«فراخوان جشنواره در اسفند ۹۲ منتشر شد که در حوزه های فیلم و عکس موبایلی سه بخش رقابتی تعریف شد. بخش اصلی با عنوان «از نگاه همراه»، بخش «تهران از نگاه همراه» و بخش «دانشگاه از نگاه همراه» که ویژه دانشجویان تعریف شده است.»

وی در خصوص تعداد آثار ارائه شده به دبیرخانه گفت: «نزدیک به ۱۱ هزار نفر از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند که ازا این تعداد، ۲۴۶۰۶ عکس در سه بخش رقابتی به جشنواره ارسال شد.»

خانی تصریح کرد: «از این تعداد ۱۷۴۲۸ عکس در بخش اصلی، ۵۳۰۳ عکس در بخش «تهران از نگاه همراه»، ۱۸۷۵ عکس در بخش «دانشگاه از نگاه تهران» حضور دارد. در بخش فیلم ۶۰۷ فیلم در سه بخش رقابتی به جشنواره رسید. از این تعداد ۵۳۴ فیلم در بخش اصلی، ۴۷ فیلم در بخش «تهران از نگاه همراه» و ۲۶ فیلم در بخش «دانشگاه از نگاه همراه» حضور دارد.»

خانی در ادامه پیرامون جوایز جشنواره افزود: «در بخش فیلم به ۱۳ فیلم جایزه نقدی اهدا می شود و از ۶ فیلم تقدیر خواهد شد، در بخش عکس به ۱۳ عکس جایزه نقدی اهدا می شود و از ۴ عکس تقدیر خواهد شد. ارزش کل جوایز جشنواره مبلغ ۷۶ میلیون تومان است.»

وی در مورد افتتاحیه و اختتامیه جشنواره گفت: «به مانند سال گذشته جشنواره در پردیس ملت برگزار خواهد شد. جشنواره در تاریخ ۲۱ شهریور افتتاح و در تاریخ ۲۸ شهریور خاتمه خواهد یافت. جشنواره در روزهای یاد شده از ساعت ۱۶ الی ۲۲ با برنامه های متنوع برای بازدید کنندگان شروع به کار خواهد کرد.»

 

سعی کردیم با نگاهی متفاوت با آثار ارسال شده برخورد کنیم

در ادامه این نشست مهرداد اسکویی دبیر و داور بخش فیلم جشنواره از روند داوری صحبت کرد: «در این جشنواره سعی کردیم با نگاهی متفاوت با آثار ارسال شده برخورد کنیم. تلاش داریم در سال آینده با استفاده از راه های زیبایی شناسی برای متفاوت بیان کردن و روایت کردن آثار اقدام کنیم. بر همین اساس هیات انتخاب داوران، پیروز کلانتری، بابک کریمی و شهرام مکری هستند.»

وی اظهار داشت: «فیلم ها در ۲ بخش جدا تقسیم بندی شدند؛ اول فیلم هایی که به زبان سینمایی و در اصل با خلاقیت موبایل ساخته شد و دوم فیلم هایی که به صورت برخوردهای لحظه ای تولید شدند.»

وی افزود: «در این بخش رخشان بنی اعتماد، کیانوش عیاری، خسرو سینایی، علی مصفا و من به عنوان داوران فیلم های برتر جشنواره حضور داریم. امسال تلاش کردیم در بخش های مختلف از جمله انیمیشنی، تجربی و ... جوایز جداگانه در نظر بگیریم. بر همین اساس ۲ جایزه نقدی و تندیس و چند دیپلم افتخار در نظر گرفته شده است. در این بخش به ۱۲ فیلم جایزه اهدا می شود و از ۶ فیلم تقدیر خواهد شد.»

 

مرز بین عکاسی با دوربین و موبایل در حال محو شدن است

در ادامه نشست مهدی مقیم نژاد دبیر و داور بخش عکس جشنواره به صحبت پرداخت: «در بسیاری از عکس ها نکات مشترکی وجود دارد. معتقد هستم عکاسی با موبایل مقدم تر از عکاسی با دوربینهای مخصوص عکاسی است.»

وی افزود: «ما موبایل را با عکس هایش می شناسیم. موبایل وسیله ای است که در دست همه دیده می شود. اتفاق خوب این جشنواره در این است که با عکسهای خوب برخورد کنیم با وجود اینکه با موجی از آماتورگرایی مواجه شدیم.»

وی در مورد مخاطبین این جشنواره اظهار داشت: «مخاطبین این جشنواره ۲ دسته هستند؛ عکاسان حرفه ای که با موبایل عکاسی می کنند و عامه مردم که می توانند به شکل بالقوه مخاطب عکس با موبایل باشند.»

مقیم نژاد در ادامه افزود: «سطح سیستم های عکاسی با موبایل نسبت به سال های گذشته به شدت بالا رفته است به گونه ای که فراموش می کنیم عکس هایی را که می بینیم با موبایل گرفته شده است. مرز بین عکاسی با دوربین و موبایل در حال محو شدن است.»

وی افزود: «هیات انتخاب داوران این بخش عباس کوثری، ساعد نیک نژاد و کیارنگ علایی در کنار داوران سال گذشته، حمید جبلی، سیف الله صمدیان و محمود کلاری حضور دارند.»

 

هدف از بخش نگاه هنرمند الگو سازی از نگاه هنرمندان است

در پایان نشست خبری مهدی آشنا دوست دبیر بخش نگاه هنرمند صحبت کرد: «بخش نگاه هنرمند از ۲ مرداد ماه آغاز به کار کرد و هنرمندانی چون لیلی رشیدی، آتیلا پسیانی، گیزلا سینایی، فاطمه معتمدآریا، قباد شیوا، فرهاد آئیش، بهروز غریب پور، نیکی کریمی و رضا یزدانی به تولید اثر پرداخته اند که آثارشان تا آخر هفته جاری به دبیرخانه  تحویل داده خواهد شد.»

وی اظهار داشت: «هدف از این بخش الگو سازی از نگاه هنرمندان است.»

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.