سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷

گپی با یک صدابردار پیشکسوت سینما

زاهدی: سختی زیادی کشیدیم ولی «مزار شریف» اثر ماندگاری خواهد شد/ صدابرداری«ایران برگر» را چهارشنبه آغاز می‌کنم

حسن زاهدی صدابردار

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در مصاحبه با خبرنگار ما کار در فیلم «مزار شریف» را لذت بخش عنوان کرد و از آغاز فعالیت تازه خود در فیلم سینمایی «ایران برگر» خبر داد.

وی در گفتگو با سینماپرس در مورد آخرین فعالیت های خود گفت: آخرین کاری که انجام داده ام صدابرداری فیلم سینمایی «مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده و تهیه کنندگی منوچهر شاهسواری بود. 

صدابردار«استرداد» گفت: صدابرداری در این پروژه سینمایی حدود یک و ماه نیم به طول انجامید.

زاهدی در مورد فضای کلی فیلم «مزار شریف» گفت: در این فیلم اولین باری بود که با حسن برزیده کار می کردم و جالب اینکه ایشان شناخت کافی  از حرفه من داشتند. از قرار معلوم قبل از تماس با من برای همکاری در فیلم سینمایی «مزار شریف»، با برخی از کارگردان‌هایی که با آن ها قبلا کار کرده بودم، صحبت کرده بودند و اطلاعاتی کسب کرده بودند که برای من این موضوع خوشایند بود.

صدابردار «درباره الی » در مورد وضعیت لوکیشن های «مزارشریف» نیز گفت:  این فیلم در لوکیشنی با مکان‌های متعددی از جمله پاسگاه مرزی، حسینیه، کنسولگری و … ساخته شده و جالب بود تمامی این لوکیشن ها بازسازی شده بود و من به عنوان صدابردار سعی کردم مطابق با این دکور فضایی را ایجاد کنم که نزدیک به مستندات فیلم باشد.

صدابردار «پنالتی» یادآور شد: برای گرفتن یک پلان شاید چندین ساعت در دره الموت پیاده روی می‌کردیم اما انرژی که در کل گروه بود باعث شد که متوجه این همه سختی نشویم.

صدابردار «چهارشنبه» در ادامه افزود: خوشبختانه نتیجه کار مورد استقبال کارگردان و تهیه کننده هم قرار گرفت و یکی از کسانی هم که در طول کار همیشه به من دلگرمی می داد، «مشکین مهرگان» طراح صحنه «مزار شریف» بود که می گفت حس فضای طراحی شده من را با صداهایی که گرفتی بهتر منتقل شده است  و احساس میکنم که صداها خشک نیست.

زاهدی تصریح کرد: خوشبختانه همه عوامل این فیلم دست به دست هم داده اند تا شاهد یک کار بی نظیر باشیم. من مطمئن هستم که علیرضا زرین دست یکی از بهترین فیلمبرداری های خود را انجام داده است و در کنار آن مهتاب کرامتی، مسعود رایگان و حسین یاری هم در این پروژه بی نظیر بازی کرده اند.

وی در ادامه افزود: قرار است به زودی دکتر امیر رضا معتمدی امور مربوط به جلوهای ویژه بصری این فیلم را انجام دهد و مطمئن هستم  با سختی هایی که کشیدیم بعد از دیدن فیلم خستگی از تن یکایک گروه خارج خواهد شد. دشواری های «مزار شریف» برای همه گروه لذت بخش بود و همه دست به دست هم دادیم تا یک اثر جاودانه خلق کنیم.

برپایه این گزارش فیلم سینمایی «مزار شریف» محصول حوزه هنری است و داستان حمله تروریستی به کنسولگری ایران در مزار شریف و شهادت دیپلمات‌های ایرانی در آن روایت می‌شود.

عوامل سازنده این فیلم عبارتند از:

منوچهر شاهسواری (تهیه کننده)، مهدی شیرزاد (نویسنده فیلمنامه)، علیرضا زرین دست (فیلمبردار)، حسن زاهدی (صدابردار)، مشکین مهرگان (مدیر هنری و طراح صحنه)، سعید ملکان (چهره پرداز)، مسعود فیروزه (مدیر تولید)، مهدی دلخواسته (عکاس)، علی قرایی (جلوه های ویژه میدانی) و امیررضا معتمدی (جلوه های ویژه رایانه‌ای) این فیلم سینمایی هستند.

زاهدی در مورد کارهای آتی خود نیز گفت: قرار است از صبح چهارشنبه صدابرداری فیلم سینمایی «ایران برگر» ساخته مسعود جعفری جوزانی را آ؛از خواهم کرد.

وی گفت: اکثر لوکیشن‌های این فیلم در دهی به نام «کیگا» نزدیک به امام زاده داوود قرار است جلوی دوربین برود.

برپایه این گزارش، علی نصیریان (امرالله خان)، محسن تنابنده (فتح‌الله خان)، احمد مهران‌فر(رهام)، حمید گودرزی (سهراب)، گوهر خیراندیش (ننه نبات)، فریبا متخصص(ننه حیات)، سحر جعفری جوزانی(ماهگل)، سیاوش چراغی‌پور(آقای مشاور)، هادی کاظمی، اکبر رحمتی، هاشم روحانی و میرطاهر مظلومی بازیگران این فیلم هستند. طرح «ایران برگر» متعلق به مسعود جعفری جوزانی است که فیلمنامه آن توسط محمدهادی کریمی و مسعود جعفری جوزانی به طور مشترک نوشته شده است.

برپایه این گزارش، حسن زاهدی در سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او آموزش صدا را با گذراندن يک دوره تخصصی به عنوان تکنسين صدا در دانشکده صدا و سيما آغاز كرد. وی فارغ التحصيل تحصيلات پيشرفته از کالج پليموث (ply mouth) از کشور انگلستان در رشته صدا و الکترونيک است. او فعاليت حرفه ای خود را به عنوان صدابردار واحد دوبلاژ تلويزيون از سال ۱۳۴۹ آغاز كرد. همچنين او كارمند بازنشسته صدا و سيما به عنوان صدابردار ارشد از سال ۱۳۷۵ است. از جمله جوايز و افتخارات وی می توان به: سيمرغ بلورين از جشنواره ۸ فيلم فجر برای فيلم «زير بام‌های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی- سيمرغ بلورين از جشواره ۲۲ فيلم فجر برای فيلم «شهر زيبا» به کارگردانی اصغر فرهادی- سيمرغ بلورين از جشنواره ۲۵ فيلم فجر برای فيلم «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی بهرام توکلی- سيمرغ بلورين از جشنواره ۲۷ فيلم فجر برای فيلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی- تنديسی بهترين صدابرداري خانه‌سينما (دومين) بخاطر فيلم «بودن يا نبودن» به کارگردانی کيانوش عياری- تنديس بهترين صدابرداری خانه سينما (هفتمين) بخاطر فيلم «رقص در غبار» به کارگردانی اصغر فرهادی- تنديس بهترين صدابرداری خانه سينما (دهم) بخاطر فيلم «چهارشنبه سوری » به کارگردانی اصغر فرهادی- بهترين صدابردای دفاع‌مقدس برای فيلم «براده‌های خورشيد» به کارگردانی حسين حقيقی؛ اشاره كرد.

حسن زاهدی تا کنون ۴۵ فیلم را صداگذاری کرده است که از جمله آنها میتوان به «استرداد»، «خودزنی»، «پرتقال خونی» و ... اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • ویدا ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ - ۱۳:۲۰
    0 0
    صدابردار درباره الی ... رو عشق است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.