سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

سرانجام پس از گذشت یکسال اعلام شد

جعفری جلوه: بنیاد فارابی از تولید سه فیلم با موضوع حلبچه و زندگی شهیدان شوشتری و باقری حمایت می‌کند

محمدرضا جعفری جلوه*

سینماپرس: محمدرضا جعفری جلوه گفت: درسال های گذشته هم بیش و کم درحیطه دفاع مقدس فیلم هایی چه داستانی و چه مستند تولید شده که موجب سپاس است اما کافی نیست حماسه بیداری ایرانیان در تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله ملت شانی به مراتب فراتر از این داشته و دارد و آثاری شایسته تر را می طلبد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت و گو با روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: در زمان مسئولیتم در معاونت سینمایی و پیش و بعد از آن هر آنچه که در جریان برگزاری این جشنواره بوده ام می توانم از آن به عنوان جشنواره ای جریان ساز و موثر در سینمای کشور  نام ببرم. به ویژه که مفهوم مقاومت به جوهر وجودی انسان توجه دارد و انسان اگردر کشاکش ایام و در برابر موانع مختلف استواری و پایمردی و استقامت نشان ندهد و صبر نکند، هرگز به مقامات انسانی و آرمانی دست پیدا نمی کند و در یک کلمه، بزرگ نمی شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که معتقدم این جشنواره به جوهره اصلی وجودی انسان توجه می کند و مقاومت مطابق طبیعت و فطرت آدمی است پس می تواند به مراتب فراتر از این در سینمای ایران جریان ساز شود و بهتر و موثرتر  ایفای نقش کند.

معاون اسبق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد اینکه جشنواره مقاومت چقدر می تواند در پویایی سینمای دفاع مقدس موثر باشد گفت: جشنواره میعادگاه فعالان تولید است  وقتی جشنواره ای به صورت مستمر تلاش می کند، اثر گذار می شود در  تولید پیوسته اندیشه و فکر که فیلمسازان سخت به آن نیاز دارند و نیز از طریق ترغیب و تشویق آنها برای حضور و فعالیت یک جشنواره در عرصه نقد و ارزیابی آثار است و چه کسی است که امروز نداند که دیده شدن، رقابت میان فیلمسازان در یک مسابقه  سالم و نقد و ارزیابی چقدر برای سینمای ایران مهم می تواند باشد. اموری که می تواند زیر چتر برگزاری یک جشنواره خوب و باکیفیت حاصل شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: فیلم هایی با مضامین جنگ و دفاع مقدس هر ساله در سینمای ایران ساخته شده که اگر اکثریت آثار را به خود اختصاص نداده اما تا حدودی بوده که جوابگوی برگزاری یک جشنواره دو سالانه باشد . اما از این پس که مفهوم  و معنای جشنواره از دفاع مقدس به مقاومت تغییر پیدا کرده  این جشنواره می تواند پذیرای تعداد آثار سینمایی و رخدادهای تاریخی و جنگی بیشمارتری در خود باشد.

وی افزود: در دوره ای این جشنواره دو سالانه بود اما از این پس با توجه به مفهوم مقاومت که در تعریف وسیعتر قرار می گیرد طیف بیشتر و وسیعتری از موضوعات در این مقوله می گنجد می تواند سالانه برگزار شود. باید تمهیداتی اندیشیده شود که نه جشنواره از تولیدات عقب بماند و نه تولیدات از جشنواره. روند تولید معقول و منطقی آثار دفاع مقدس را باید در سینمای ایران حفظ کرد.

جعفری جلوه در بخش دیگری از صحبت خود در مورد تلاش بنیاد سینمایی فارابی در این دوره برای حمایت و تولید از  فیلم های دفاع مقدسی و مقاومت گفت: حمایت از تولید فیلم های دفاع مقدس همواره در سالهای گذشته هم در بنیاد سینمایی فارابی صورت می گرفته. در این دوره هم در حال برنامه ریزی و پیش تولید برای تولید چند فیلم دفاع مقدسی خوب و مطرح در حیطه مقاومت هستیم که داستان این فیلم ها به ابعاد مهم و سرنوشت سازی از دفاع مقدس توجه دارد. به طور قطع بدانید انشاءالله بخشی از قابل اعتنا ترین فیلم هایی را با موضوع و مفهوم مقاومت و دفاع مقدس در سالهای مدیریتمان در فارابی ارائه خواهیم کرد.

وی همچنین از تولید چند فیلم با مفهوم دفاع مقدس نام برد و گفت: فیلم سینمایی «بهشت از جنوب شرقی» با موضوع بیداری مقاومت در سیستان و بلوچستان با داستانی از شهید شوشتری به کارگردانی جواد اردکانی، «حکایت عاشقی» به تهیه کنندگی مسعود جعفری جوزانی و به کارگردانی احمد رمضان زاده با موضوع حماسه پیروزی والفجر ۱۰ و رخدادهای فاجعه بار حلبچه و نقشی که نیروهای ایرانی در کمک رسانی به مردم کرد عراق داشتند، همچنین فیلم با موضوع شهید حسن باقری به کارگردانی کمال تبریزی فیلم هایی هستند که در حال حاضر مرحله ساماندهی و به سرانجام رسیدن آنها هستیم.

وی گفت: تعدادی از کارگردانهای جوان و همچنین پیشکسوت دیگر هم هستند که برای ساخت فیلم هایی با این مضمون اعلام آمادگی کرده اند که در مورد کار آنها نیز بررسی صورت می گیرد. و قطعا آثار دیگری نیز به فهرست پیش گفته اضافه خواهد شد که در این زمینه ماه آینده اطلاعات بیشتر به رسانه ها داده می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.